PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Podpora pozitivního chování (PBS) u lidí s neurovývojovými poruchami - OPNK2K003C
Anglický název: a
Zajišťuje: Akademická poradna (41-AP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / 25 (20)
letní:neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Mgr. Petra Mertinová
Alena Pudlovská
Vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Mgr. Petra Mertinová
Alena Pudlovská
Anotace
Přístup PBS (Positive Behaviour Support), tedy Podpora pozitivního chování, je komplexní systém podpory chování, včetně zvládání chování náročného na péči, respektujícím způsobem. Pracuje s principy funkční analýzy chování a je v západní praxi ukotven jako nejefektivnější rámec péče o lidi s intelektovým znevýhodněním a chováním náročným na péči. Je zaměřen na prevenci tohoto chování a management krizových situací s minimem restriktivních či averzivních opatření. Cílem tohoto cyklu přednášek je poskytnout základní vhled do tohoto přístupu: individuálních plánů zaměřených na člověka, respektujících strategií, minimalizace medikace a nutnosti omezujících praktik a praktických příkladů a kazuistik.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je: 

Předmět bude realizován ve spolupráci s organizací Děti úplňku a budou se na něm podílet další zahraniční lektoři a spolupracující :
Brian Mc Donald
Brian je naším hlavním mentorem v oblasti PBS a homesharingu. Vede náš akreditovaný výcvik metody PBS a pomáhá v ČR školit odborníky i laiky v oblasti chování náročného na péči.
Brian působí v Irsku, má za sebou více než 30 let praxe v péči o lidi s autismem a intelektovým postižením a bohaté zkušenosti v navrhování vhodných intervencí, zvládání stresových situací, školení zaměstnanců, konzultací, supervizí apod. Pomáhá nám také online konzultacemi konkrétních případů našich rodin.

Maurice Healy
Maurice Healy je profesí behaviorální terapeut a spolupracuje s námi rovněž jako lektor PBS.
Má více než 37 let zkušeností v oblasti zdravotní a sociální péče o lidi se zdravotním znevýhodněním, působí jako lektor a školitel personálu v oblasti mentálního postižení v Irsku. Věnuje se i přednáškové činnosti a specializuje se na chování náročné na péči. V ČR vedl spolu s Brianem Mc Donaldem mimo jiné i Kurz restriktivních opatření a omezujících praktik.
Tony Osgood
Tony Osgood je britský odborník na podporu chování, jehož knihu Podpora pozitivního chování u osob s PAS a intelektovým postižením přinášíme ve spolupráci s nakladatelstvím Portál do ČR. Na jaře 2024 přijede Tony do ČR a povede seminář o podpoře pozitivního chování, funkčním hodnocení, praktickém vedení a o přístupech zaměřených na člověka jak pro klienty, tak pro pracovníky.
Tony pracoval téměř dvacet let jako vedoucí lektor v oboru Intelektové a vývojové poruchy na univerzitě v Kentu. Vyučoval studenty a organizace v oblastech náročného chování, přístupů zaměřených na člověka, autismu a podpory pozitivního chování. O těchto tématech přednášel i v různých evropských zemích (Norsko, Malta). Pracoval v přímé péči i v diagnostických centrech, nyní poskytuje konzultace a naplno se věnuje psaní.

Další lektoři:

https://mikasazs.cz/wp-content/uploads/2019/09/michal_panacek.pdf
https://psychosomatika.cz/tym/mudr-david-holub-ph-d/
https://www.podkridly.com/petra-tresnakova.php
https://tudytam-vzdelavani.cz/experti/dita-vojirova/
https://www.kcl.ac.uk/people/vivien-cooper
https://www.jarkastankova.cz/poradenstvi/podpora-pozitivniho-chovani-pbs/

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Deskriptory

Předmět má 3 kredity = 75 hodin studijní zátěže. Bude se jednat o: 

  • 24 hodin seminární výuky 
  • 26 hodin na přípravu seminární práce 
  • 15 hodin samostudium 
  • 10 hodin příprava na zápočet 
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Docházka 84 %

Esej - výběr ze zadaných témat, která budou prezentována na prvním setkání 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Literatura

Literatura:

V češtině dostupné zatím pouze: Osgood, Tony: Podpora pozitivního chování u osob s PAS a intelektovým postižením. Portál, 2023.

Zahraniční materiály:

Informace o PBS a kompetenčních rámcích naleznete na adrese http://pbsacademy.org.uk

PBS: A Learning Resource najdete na adrese http://www.nes.scot.nhs.uk/media/570730/pbs_interactive_final_nov_12.pdf

Mansell, J., Beadle-Brown, J., (2012). Active Support: enabling and empowering people with intellectual disabilities, London: JKP

Glen Dunlap, Rose Iovannone, Donald Kincaid, Kelly Wilson, Kathy Christiansen, Philip S Strain (2019) Prevent, Teach, Reinforce: The School-Based Model of Individualised Positive Behaviour Support (Second Edition), Paul H Brookes: Baltimore

Pitonyak, D. (2010), 10 Things You Can Do To Support A Person With Difficult Behaviour. Accessed July 2018, at http://www.dimagine.com/10things.pdf.

Osgood, T. (2022) Practice Leadership in Challenging Behaviour Services for Autism and Intellectual Disabilities: Practical Strategies for Supporting People, London, Jessica Kingsley

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Sylabus
  1. Úvod do výuky: historie, principy, etika, systémová opatření pro lidi s chováním náročným na péči, kontext PBS (Petr Třešňák)
  2. Úvod do PBS, základní vhled do témat: Sebeuvědomění, etická zodpovědnost, behaviorální hodnocení, funkční analýza, oblast kvality života, strategie managementu chování,
  3. intervence - vývoj, provádění a zhodnocení, předávání poznatků, následné plánování, osobní rozvoj, charakteristika PBS intervence, profese PBS odborníka (Michal Panáček)
  4. Funkční hodnocení (Brian Mc Donald, Tony Osgood)
  5. Trauma (Petra Třešňáková)
  6. Podpora rodiny a její role v nastavování péče (Vivien Cooper)
  7. Medikace (David Holub/Michal Goetz)
  8. Sexualita, dospívání (Věra Petlanová)
  9. Kooperace, case management (mezioborová spolupráce) (Dita Vojířová)
  10. Kazuistiky (Jaroslava Staňková, Zdeňka Vlčková)
  11. Podpora zaměřená na člověka
  12. Zvládání chování a omezující postupy, model respektující práva klientů (Brian Mc Donald, Maurice Healy)
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.01.2025)
Výsledky učení
Po absolvování kurzu bude student schopen identifikovat základní principy a etická východiska přístupu Podpora pozitivního chování (Positive behaviour support). Bude umět popsat, jak vypadá hodnocení funkce chování prostřednictvím funkční analýzy, a konkretizovat možné intervence v kontextu kvality života, postupovat přístupy zaměřenými na člověka, vzít v úvahu související fyziologické a psychické procesy, které se vážou k chování a také chování náročnému na péči. Dovede pracovat s možnými reaktivními i proaktivními strategiemi ve vztahu k chování a managementu chování. Umí vyjmenovat metody, určené pro pozorování chování a jeho analýzu.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (25.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK