|
|
|
||
Psychologické základy hudebně výchovného procesu. Základní hudebně psychologické kategorie. Psychologie hudebních schopností a dovedností. Diagnostika hudebnosti (testy, škálování). Hudební vývoj dítěte a jeho zákonitosti.
Studenti vytvářejí vlastní kolektivní prověrky hudebnosti žáků různých věkových kategorií, tvoří škály na posuzování stavu hudebních schopností a dovedností. Prakticky se seznámí s metodikou rozvíjení jednotlivých hudebních schopností a dovedností – důraz bude kladen zejména na rozvoj hudebního sluchu, hudební představivosti a paměti, rytmického, tonálního a harmonického cítění. Diferenciace žáků, práce s žáky hudebně zaostávajícími a nadanými.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je orientovat studenty v základních psychologických zákonitostech hudebněpedagogického procesu a umožnit jim diagnostikovat a rozvíjet hudebnost dítěte. Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (11.09.2021)
|
|
||
5 kreditů, tj. cca 150 hodin studentovy práce Přímá výuka: přednášky 12 hod., cvičení 12 hod. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 35 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 25 hodin Příprava na zápočet: 23 hodin Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (17.09.2023)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: Aktivní zapojení v seminární části výuky 80% aktivní účast na cvičeních (včetně lektorských výstupů) - Test z poznatků představených na přednáškách (propojení hudební psychologie a didaktiky hudební výchovy) - Vypracování didaktických partitur dle zadání - Písemná příprava modelového didaktického činnostního výstupu ve skupině (a realizace jeho části v semináři) - Účast na HV workshopu a jeho písemná reflexe dle zadaných kritérií Každý z dílčích požadavků k zápočtu má možnost jedné opravy. Poslední úprava: Novotný Vít, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha : Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2060-2. ISBN HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha : Scientia 1997. ISBN 80-7183-087-9. HOLUBEC, J., PRCHAL, J., REITTEROVÁ, V. Nebojme se klasiky. Praha : Editio Bärenreiter Praha 2007. Doporučená literatura: BIEGHOLDT, G. Aktives Musikhören. Praxisbuch zur Rezeptionsdidatik im Musikunterricht. Innsbruck : Helblings Verlag Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (12.09.2021)
|
|
||
1. Psychologické základy didaktiky hudební výchovy. Hudební psychologie jako věda. Hudební činnosti. Základní hudebně psychologické kategorie (hudební vlohy, schopnosti, dovednosti, návyky, hudebnost, nadání, talent, genialita, hudebně zázračné děti). 2. Klasifikace hudebních schopností a dovedností. Hudební sluch. 3. Rytmické, tonální a harmonické cítění, jejich rozvoj a diagnostika 4. Hudebně intelektové schopnosti (hudební paměť a představivost a jejich diagnostika, hudební myšlení). Hudebně tvořivé schopnosti – charakteristika a diagnostika. Dětská hudební tvořivost – etapy jejího rozvoje. - Modelová situace činnostního pojetí HV - Aktivizující výukové metody ve výuce HV - Rozvoj hudebního sluchu prostřednictvím komplexu hudebních aktivit - Rytmický výcvik v HV – modelová situace, rytmické aktivity jako zdroj motivace a aktivního zapojení žáků - Vokální aktivity, diferenciace hudebně výchovné práce podle schopností a dovedností žáků. - Charakteristika instrumentálních činností ve škole, typy instrumentálních etud a jejich význam pro rozvoj hudebnosti žáků. - Praktické příklady rozvoje hudební tvořivosti žáků v oblasti vokální, instrumentální či pohybové.
Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Předmět je vyučován s oporou o kurz v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15166 Poslední úprava: Váňová Hana, doc. PaedDr., CSc. (12.10.2023)
|
|
||
Student: - vysvětlí základní psychologické kategorie a jejich roli v hudebně výchovném procesu - vyjmenuje hudební schopnosti a dovednosti na základě klasifikace F. Sedláka a uvede příklady jejich rozvoje v hudební výchově - popíše zásady rytmického výcviku ve škole, zapojení vokálních a instrumentálních aktivit - uvede praktické příklady rozvoje hudební tvořivosti žáků v oblasti vokální, instrumentální a pohybové - navrhne aktivity k rozvoji dílčích hudebních schopností a dovedností Poslední úprava: Jiřičková Jiřina, PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
|