|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (11.09.2021)
Cílem předmětu je orientovat studenty v základních psychologických zákonitostech hudebněpedagogického procesu a umožnit jim diagnostikovat a rozvíjet hudebnost dítěte. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (17.09.2023)
5 kreditů, tj. cca 150 hodin studentovy práce Přímá výuka: přednášky 12 hod., cvičení 12 hod. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 30 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 35 hodin Práce se studijními materiály (za semestr): 25 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr): 25 hodin Příprava na zápočet: 23 hodin |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (12.09.2021)
Povinná literatura: SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha : Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2060-2. ISBN HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha : Scientia 1997. ISBN 80-7183-087-9. HOLUBEC, J., PRCHAL, J., REITTEROVÁ, V. Nebojme se klasiky. Praha : Editio Bärenreiter Praha 2007. Doporučená literatura: BIEGHOLDT, G. Aktives Musikhören. Praxisbuch zur Rezeptionsdidatik im Musikunterricht. Innsbruck : Helblings Verlag |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. (10.09.2022)
1. Psychologické základy didaktiky hudební výchovy. Hudební psychologie jako věda. Hudební činnosti. Základní hudebně psychologické kategorie (hudební vlohy, schopnosti, dovednosti, návyky, hudebnost, nadání, talent, genialita, hudebně zázračné děti). 2. Klasifikace hudebních schopností a dovedností. Hudební sluch. 3. Rytmické, tonální a harmonické cítění, jejich rozvoj a diagnostika 4. Hudebně intelektové schopnosti (hudební paměť a představivost a jejich diagnostika, hudební myšlení). Hudebně tvořivé schopnosti – charakteristika a diagnostika. Dětská hudební tvořivost – etapy jejího rozvoje. - Modelová situace činnostního pojetí HV - Aktivizující výukové metody ve výuce HV - Rozvoj hudebního sluchu prostřednictvím komplexu hudebních aktivit - Rytmický výcvik v HV – modelová situace, rytmické aktivity jako zdroj motivace a aktivního zapojení žáků - Vokální aktivity, diferenciace hudebně výchovné práce podle schopností a dovedností žáků. - Charakteristika instrumentálních činností ve škole, typy instrumentálních etud a jejich význam pro rozvoj hudebnosti žáků. - Praktické příklady rozvoje hudební tvořivosti žáků v oblasti vokální, instrumentální či pohybové.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (17.09.2023)
Předmět je ukončen zápočtem. Požadavky k zápočtu: Aktivní zapojení v seminární části výuky 80% účast na cvičeních - Znalostní test z hudební psychologie - Písemné vypracování kolektivní prověrky hudebnosti - Vypracování didaktické partitury - Písemná příprava modelového didaktického činnostního výstupu ve skupině - Účast na HV workshopu a jeho písemná reflexe dle zadaných kritérií Každý z dílčích požadavků k zápočtu má možnost jedné opravy. |
|
||
Poslední úprava: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (12.10.2023)
Předmět je vyučován s oporou o kurz v Moodle |