|
|
|
||
Předmět se zabývá didaktikou nelingvistických disciplín s vyváženým zaměřením na didaktiku reálií a literatury. Představuje nadstavbu lingvodidaktiky, jazyk vnímá jako reprezentanta kultury v širším i užším slova smyslu, literaturu vnímá jako médium založené na jazyce.
Obsahem předmětu jsou témata:
A) Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru. Historie reálií v cizojazyčném vyučování. Role reálií v současné výuce cizím jazykům – např. problematika stereotypů a předsudků. Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií – soubory kritérií. Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. Využití ICT ve výuce reálií.
B) Úzký mezipředmětový vztah reálií a literatury.
C) Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Teorie literatury a / versus "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku. Pedagogické dokumenty, problematika kánonu textů a jeho zdroje. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" a/versus činnostně-orientovaný charakter práce s textem. Práce s literárním textem v běžných vyučovacích jednotkách versus literární projekty. Zvláštnosti práce s lyrikou, epikou a dramatem. Literární výchova a dramapedagogika. Práce s filmem. Využití dalších umění při práci s literaturou.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe-Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5. BISCHOF, M., KESSLING, V.; KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X. BUČKOVÁ, T. Interkulturní didaktika cizojazyčné literatury. Se zaměřením na německy psanou literaturu a zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Karolinum, PedF UK, 2022. MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5. HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen : Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2. NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88 - 90. ISSN 1210-0811. WIEIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1. ABRAHAM, U., KEPSER, M. Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978 3 503 09883 5. ALTMAYER, C. Kultur als Hypertext. Zur Theorie und Praxis der Kulturwissenschaft im Fach Deutsch als Fremdsprache. München: Iudicum, 2004. ISBN 3-89129-418-2. BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2. KOLEČÁNI LENČOVÁ, I., KOVÁČOVÁ, M., TOMÁŠKOVÁ, S. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8. Materiály z webových stránek Tamary Bučkové Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (06.10.2024)
|
|
||
Přednáškové a seminární aktivity se ve výuce střídají u obou vyučujících, proto je třeba se účastnit celé výuky dle požadavků k zápočtu!!! Požadavky k zápočtu:
Požadavky ke zkoušce:
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
|
|
||
A) Didaktika reálií
Výuka k didaktice reálií bude probíhat v dvouhodinovém bloku i ve čtvrtek 24.10. od 14:00 do 15:30 a 12.12. od 14:25 do 15:55. B) Úzký mezipředmětový vztah reálií a literatury. C) Didaktika literatury
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|