|
|
|
||
Kurz se zaměřuje na teoretickou prezentaci vybraných didaktických postupů a na práci s konkrétními žánry a díly literatury pro děti a mládež.
Cílem kurzu je zprostředkovat jednotlivé metodická postupy práce s autentickým i didakticky adaptovaným literárním textem.
Obsah kurzu vychází z "žánrového košíku" LPDM (práce s poezií, obrázkovou knížkou, pohádkou, románem pro děti, románem pro mládež), jeho součástí je didaktická adaptace děl tradičních i současných autorů. Důraz je primárně kladen na rozvíjení čtenářských kompetencí (problematiku čtenářských dílem a dovednost literárního čtení) se zohledněním literární kompetence (literární kognice). Stranou nezůstane aspektu komparace a interkulturality (německojazyčná LPDM vnímaná očima českojazyčného čtenáře, interkulturní aspekty recepce).
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními postupy práce s textem na základě praktických příkladů. Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
PŘÍPRAVA NA VÝUKU Příprava na 1 cvičení 20minut Samostudium literatury (ze semestr) 6 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin PLNĚNÍ PŘEDMĚTU Příprava na zápočet 8 hodin Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
Aktivní účast na semináři. Kurz bude uzavřen formou kolokvia. Prezentace vlastní didaktické adaptace literárního díla na základě vlastního výběru. Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1. BUČKOVÁ, Tamara. Interkulturní didaktika cizojazyčné literatury: kontexty a perspektivy. Se zaměřením na německy psnaou literaturu pro děti a mládež a se zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Univerzita Karlova, PedF UK, 2020. ISBN 9788076031838. EDER, Ulrike (Hg.)a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6. EDER, Ulrike (Hg.) a.Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276. EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2. KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8. LENČOVÁ, Ivica. Phantasieland Lesen 1. Phantasienland Lesen 2 : metodicko-didaktická príručka pre učiteľa k integrovaným učebniciam literárneho čítania pre žiakov 1. a 2. stupňa základných škôl a osemročných gymnázií. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo Príroda, 2009. CD ROM. ISBN 978-80-07-01689-7. MAIER, K.E. Jugendliteratur : Formen, Inhalte, pädagogische Bedeutung. Bad Heilbronn : Julius Klinkhardt, 1993. ISBN 3-7815-0750-5. O’SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9. Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|
|
||
14.10. Práce s poezií 21.10. Práce s obrázkovou knížkou, komiksem 2.12. Práce s pohádkou (pohádkovými příběhy) 9.12. Práce s dobrodružným románem 16.12. Práce s literární předlohou a filmem (na příkladu románu Nekonečný příběh od Michaela Endeho) 6.1. Ohlédnutí za kurzem Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (09.09.2022)
|