|
|
|
||
Vybrané kapitoly z francouzské literatury 20. století s důrazem na díla a autory kanonické. Vývoj románu a epických žánrů: Marcel Proust (Du côté de chez Swann, 1913); André Gide (Les Faux-Monnayeurs, 1926); „surrealistický román“: André Breton (Nadja, 1928). Dědictví surrealismu: Michel Leiris (L’Âge d’homme, 1939; De la littérature considérée comme une tauromachie, 1939); existencialismus: Jean-Paul Sartre (La Nausée, 1938); Albert Camus (L’Étranger, 1941; Le Mythe de Sisyphe, 1941.
Epistemologický zlom: krize dosavadního pojetí subjektu, skutečnosti a jejího uměleckého zobrazení; román a problematizace času a časovosti po Bergsonovi a Husserlovi; modernistické přístupy k románovému uchopení subjektivity a niternosti; antimimetismus a antiiluzivnost; román, osobní zkušenost a fenomenologie; experimenty s introspekcí; subverze a transgrese coby zásadní gesto modernity; mise-en-abyme a autoreflexivita žánru; mýtus a způsoby, jimiž s ním román zachází; román mezi odkouzlením a znovu-okouzlením skutečnosti
Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Student umí: • nastínit situaci ve francouzském písemnictví období 1910-1940 v panoramatické i vývojové perspektivě • vyjmenovat zásadní estetické rysy dobových směrů, postihnout jejich vztah k modernitě a usouvztažnit je s historickým kontextem • pohybovat se po stupnici jednotliví tvůrci/autorské poetiky – skupinové poetiky – velké panoramatické nebo vývojové úseky vlastní evropským literaturám (dle druhého oboru) • v písemném i ústním projevu dokládat svá tvrzení konkrétními odkazy na doporučenou sekundární literaturu Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||||||||||||
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky -20 minut Samostudium literatury (za semestr) - 85 Práce se studijními materiály (za semestr) - 10 Plnění průběžných úkolů (za semestr) - 10
Plnění předmětu Seminární referát - 5h Seminární práce - 5h
Rozpis Příprava na přednášku (cca 15 minut) sestává z četby a propojení poznámek z přednášky minulé s tématem dle sylabu. Práce pro návazné cvičení (cca 45 minut) obnáší četbu celku díla a studium odpovídajícíh segmentů odborné literatury (monografické zdroje, příslušné kapitoly z děl encyklopedického či syntetického zaměření, příručky o metodách zasvěceného přístupu k uměleckému textu s týdenní frekvencí). Opíraje se o tuto výbavu student promyslí a vypracuje rozbor a interpretaci úryvku, skrze nějž do díla vstupujeme. Osobní vklad v rozsahu cca 100 hodin za semestr se opírá o dovednosti získané během přímé výuky. Konkretizací této snahy je pak zpracování seminární referát (cca 5 hodin) a seminární práce (cca 5 hodin), ve které student prokáže odborný zisk ze společné i individuální práce: odpovídající vědomostní základnu, analyticko-interpretační schopnost, reflexivní citlivost, které dohromady vytvářejí příslušnou úroveň odbornosti. Podmínkou, zastřešující dimenzí a zároveň výsledkem soustavné práce se studijními materiály a samostudia literatury umělecké i odborné je přemýšlivé, tedy prodlévavé pobývání s texty obojího typu, tříbení vlastního intelektového i duchovního potenciálu, prohloubení vlastní vzdělanosti i smyslu pro to, co její pěstování obnáší.
Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1) Seminární referát: rozbor úryvku podle pravidel commentaire composé (cf. oddíl k metodice literární analýzy v doporučené literatuře a nová studijní opora) 2) Seminární práce: analýza a interpretace literárního díla v rozsahu cca 7 normostran (student volí dílo z odpovídající doby, ale jiné než text, jehož úryvek je tématem referátu; volba se nemusí držet probíraného korpusu). Seminární práce odpovídá základním pravidlům akademického textu: autor používá příslušnou terminologii, pracuje s doporučenými odbornými prameny - cituje, přesně odkazuje, vede dialog, tj. zaujímá stanovisko a argumentuje. Prokazuje tak, že sekundární díla skutečně četl a vstřebal. V referátu i v seminární práce student pracuje alespoň s 8 z uvedených zdrojů! Vzhledem k tomu, že jakost práce mnohdy neodpovídá příslušné úrovni, a že je tedy nutná oprava, přepracování, popř. pečlivější korektury, se práce odevzdává již v prvním týdnu zkouškového období, aby se v uvedených případech předešlo potížím s dodržením předepsaných lhůt v elektronické administraci. Nejvýš dva opravné pokusy. Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Textes littéraires PROUST, Marcel. Du côté de chez Swann, 1913. GIDE, André. Les Faux-Monnayeurs, 1926. BRETON, André. Nadja, 1928. LEIRIS, Michel. L’Âge d’homme, 1939 ; De la littérature considérée comme une tauromachie, 1939. SARTRE, Jean-Paul. La Nausée, 1938. CAMUS, Albert. L’Étranger, 1941 ; Le Mythe de Sisyphe, 1941. ROBBE-GRILLET, Alain. La jalousie, SARRAUTE, Nathalie. Vous les entendez ?, Références et usuels ARON P. (dir.); SAINT-JACQUES D.; VIALA A. Le Dictionnaire du littéraire. Paris: PUF, 2002. BERTON J.-C. Histoire de la littérature et des idées en France au XXe siècle. Paris: Hatier, 2002. BOUTY M. Dictionnaire des œuvres et des thèmes de la littérature française. Paris: Hachette, 1990. HODROVÁ D. et al. …na okraji chaosu… Poetika literárního díla 20. století. Praha: Torst, 2001. LABOURET, D. Histoire de la littérature française des XXe et XXIe siècles. Paris : Armand Colin, coll. Cursus / Lettres, 2018. NARTEAU C.; NOUILHAC I. La littérature française : Le XXe siècle. Paris: Librio, 2009. NÜNNING A. (ed.) Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. PECHAR J. Dvacáté století v zrcadle literatury. Praha: Filosofia, 1999. RICŒUR P. Temps et récit II, III. Paris: Seuil, 1984–1985 (vybrané kapitoly). VIART D.; VERCIER B. Současná francouzská literatura: Dědictví, modernita, proměny. Praha: Garamond, 2008. N.B. Pro referáty a seminární práce student pracuje alespoň s 8 z uvedených zdrojů! Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Le document sera mis à disposition des étudiants dans les plus prochains délais. Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Student získal shopnost: • vysvětlit zásadní estetické rysy dobových směrů jejich usouvztažněním s těmi ideovými, filosofickými či jinými proudy a koncepty (fenomenologie, psychoanalýza atp.), jež příslušné poetiku ovlivnily • rozdělit tyto rysy do dvou kategorií: principy s širší platností (tj. včetně vysokého stupně obecnosti zahrnujícího i jiná umění); principy různící se podle žánrů • identifikovat rysy a postupy vlastní příslušné poetice a vysvětlit jejich funkci a jejich vazbu na mimoliterární kontexty s pomocí příslušné terminologie Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|