|
|
|
||
Úvod do teorie textu a diskursu, sémiologie a sémiotika textů, otázky koheze, koherence a koreference, textové konektory, tematicko-rematické vztahy, endoforika a exoforika, pragmatické a textově sémantické aspekty textů a diskursů. Obecné zákonitosti, pravidla a mechanismy výstavby textů. Členění a typologie textů. Polyfonie textů. Intertextualita. Analytická reflexe textů, didaktické aplikace poznatků.
Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
ADAM, J.-M., GOLDENSTEIN, J.-P. (1976): Linguistique et discours littéraire. Théorie et pratique des textes. Paris: Larousse. BARTHES, R. (1985): L’aventure sémiologique. Paris: Le Seuil. CICUREL, F. (2015): « La classe de langue un lieu ordinaire, une interaction complexe », Acquisition et interaction en langue étrangère [En ligne], 16. 2002, mis en ligne le 14 décembre 2005. URL: http://aile.revues.org/801 DAVIDE, J. (2010): L’implication de texte. Essai de didactique de littérature. Namur: Presses universitaires de Namur. CHABROL, C. (éd.) (1973): Sémiotique narrative et textuelle. Paris: Larousse. KLINKENBERG, J.-M. (1996): Précis de sémiotique générale. Bruxelles: De Boek/Lancier. KRISTEVA, J. (1969): Sèméiôtikè. Recherches pour une sémanalyse. Paris: Le Seuil. coll. « Points Essais ». LARSEN, S. E. (1984): Sémiologie littéraire: essais sur la scène textuelle. trad. du danois par Françoise Arndt. Odense: Odense University Press. LAVAULT, M. (2002): Littératures sous contrat. In: E. BOUJU (dir.): Cahiers du groupe PHI. Rennes: Presses Universitaires de Rennes. coll. " Interférences ". LEGROS, G. (1995): Quelle place pour la didactique de la littérature ? In: J.-L. CHISS et al. Didactique du français. État d’une discipline. Paris: Nathan pédagogie. pp. 34–46. MAINGUENEAU, D. (2007): Analyser les textes de communication. Paris: Armand Colin. MOUNIN, G. (1970): Introduction à la sémiologie. Paris: Minuit. POSNER, R., ROBERING, K., SEBEOK, T. A. (éd.) (1997–2003): Semiotik / Semiotics: Ein Handbuch zu den zeichentheoretischen Grundlagen von Natur und Kultur. 3 Volumes. Berlin u.a.: Walter de Gruyter. RABATEL, A. (2010): Schémas, techniques argumentatives de justification et figures de l'auteur (théoricien et/ou vulgarisateur). Revue d’anthropologie des connaissances. 2010/3 Vol 4. n° 3. pp. 505-526. TAGLIANTE, Ch. (2006): La classe de langue. Paris: CLE International. ZARD, Ph. (2012): Du sujet : ses aventures, ses avanies, ses avatars [en ligne]. Acta fabula. vol. 13. n° 7. Notes de lecture. Septembre 2012. Fabula. http://www.fabula.org/revue/document7228.php. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
(I) Uvedení do teorie komunikátu a do teorie výpovědi (II) Uvedení do řečových aktů (III) Oposice text - diskurs (IV) Textualita a diskursivita (V) Dualita sémiologických a sémiotických analys (VI) Kohese a koherence diskursu (VII) Kohese a koherence textu (VIII) Systémy prostředků kohese a koherence Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
Podmínkou splnění je 80% aktivní účast na seminářích a zvládnutí závěrečného testu. Zavěrečný test je možné absolvovat třikrát. Poslední úprava: Jančík Jiří, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
|