|
|
|
||
Předmět poskytuje přehled dějin umění v Evropě a v českých zemích od sklonku středověku po moderní věk. Přednesená látka studentům umožní propojit poznatky z oblasti vizuální kultury s dochovanými památkami i s dějepisnými znalostmi včetně dějin každodennosti. Témata sledují proměny české krajiny v gotice a baroku, proměny pohledu na umění a vkus v závislosti na době, místu, společnosti, režimu a osobním přístupu.
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2023)
|
|
||
Povinná literatura: GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Praha: Argo, 1997. ISBN 80-7203-143-0 Doporučená literatura: MACEK, Petr, Richard BIEGEL a Jakub BACHTÍK. Barokní architektura v Čechách. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2736-6. BENEŠOVSKÁ, Klára. Deset století architektury. Praha: Správa Pražského hradu, 2001. ISBN 80-86161-34-X. BLAŽÍČEK, Oldřich J. a Jiří KROPÁČEK. Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění. Ilustroval Zdeněk NETOPIL, ilustroval Jaroslav STANĚK. Praha: Odeon, 1991. ISBN 80-207-0246-6. BLAŽÍČKOVÁ-HOROVÁ, Naděžda, Šárka LEUBNEROVÁ a Tomáš SEKYRKA. 19th-century art in Bohemia: (1790-1910) - painting, sculpture, decorative arts : exhibition guide : National Gallery in Prague, St George's Convent at Prague Castle. Prague: National Gallery, 2009. ISBN 978-80-7035-426-1. BIRGUS, Vladimír. Česká fotografická avantgarda: 1918-1948 : [katalog výstavy] : [Galerie hlavního města Prahy : 30.3.-30.5.1999]. Praha: KANT, [1999]. ISBN 80-86217-11-6. FOSTER, Hal, Rosalind E. KRAUSS, Yve-Alain BOIS, B. H. D. BUCHLOH a David JOSELIT. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Druhé, rozšířené vydání. Přeložil Josef HRDLIČKA, přeložil Irena ELLIS, přeložil Jitka SEDLÁČKOVÁ, přeložil Jana HLÁVKOVÁ. Praha: Slovart, 2015. ISBN 978-80-7391-975-7. GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Přeložil Miroslava GREGOROVÁ. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7. HALL, James. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Přeložil Allan PLZÁK. Praha: Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-902-4. HEROUT, Jaroslav. Slabikář návštěvníků památek. 4. vyd. Ilustroval Antonín KRYL. V Praze: Národní památkový ústav, Územní odborné pracoviště středních Čech, 2011. ISBN 978-80-86516-40-0. HEROUT, Jaroslav. Staletí kolem nás: přehled stavebních slohů. Vyd. 5., přeprac. a dopl. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-389-5. HORYNA, Mojmír. Jan Blažej Santini-Aichel. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-664-3. PANOFSKY, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Vydání třetí, revidované. Přeložil Lubomír KONEČNÝ. Praha: Malvern, 2021. ISBN 978-80-7530-302-8. ROYT, Jan. Slovník biblické ikonografie. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0963-0. TOMAN, Rolf, ed. Umění italské renesance: architektura, sochařství, malířství, kresba. 2. čes. vyd. [Praha]: Slovart, 2000. ISBN 80-7209-252-9. Sláva barokní Čechie: Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století. Praha: Národní galerie v Praze, 2001. ISBN 80-7035-258-2. Poslední úprava: Sládková Kateřina, Mgr. (18.11.2021)
|
|
||
Obsah: 1. Patnácté století plné převratů V perspektivě převratných objevů, vynálezů, geniálních osobností, změn a posunů ve společnosti je 15. století zcela mimořádné. V posledním „středověkém“ (nebo prvním novověkém?) století Gutenberg začal tisknout knihy, Villon skládal své „prokleté“ balady, Portugalci a Španělé se vydali objevovat svět, husité se pokusili reformovat církev, Italové a Nizozemci položili základy moderního kapitalismu, a hlavně přinesli zcela nový status umění (l´art pour l ´art) a umělce a teorie umění. Revoluce v myšlení i v uměleckých sférách proudící z Itálie a Nizozemí zachvátila v průběhu 15. a 16. století celou Evropu a zanechala po sobě nesmazatelný odkaz. 2. Gaudium et vopultas contra ecclesia militans. Radost a požitek z umění a pozemského života na straně jedné a umění v korouhvi bojující církve na straně druhé. Múzy v době humanismu, renesance a zároveň protestantského ikonoklasmu a náboženských válek i v čase náboženského smíru v českých zemích: renesance v 16. století v Evropě. 3. Ecclesia triumfans Církev vítězící: barokní umění a protireformace na jedné straně a umění nekatolických oblastí na straně druhé, kde došlo k vrcholu žánrové a portrétní malby či zátiší. 4. Barokní krajina našich luhů, hájů a Šporků Mecenát hraběte Šporka; J. B. Santini-Aichel, otec a syn Dientzenhoferové, P. Brandl, M. B. Braun a F. M. Brokoff jako géniové utvářející genia loci měst, vesnic a krajiny českých zemí 18. století. 5. Na trati průmyslové doby Podobně jako 15. století i to devatenácté přineslo řadu převratných proměn, které se promítly ve společnosti a přirozeně i v umění. V průběhu dlouhého věku průmyslové revoluce se v dosud nevídané rychlosti parní lokomotivy vystřídalo dosud nebývalé množství uměleckých názorů, stylů a směrů – od klasicismu a empíru přes romantismus a buržoazní biedermeier a akademismus až po impresionismus, symbolismus a modernu; od počátků fotografie po její význam v umění a dokumentu. 6. quo vadis, ars? Závěrečný výklad o proměnlivých výtvarných směrech moderní doby lze chápat jako přestup z parního vlaku do futuristického závodního automobilu počátku 20. století, s nímž se vydáme na dobrodružnou jízdu abstraktně-surreálnou krajinou, posléze zohyzděnou největším válečným konfliktem v dějinách lidstva, až po neuchopitelně rychlý let raketoplánem okolo celého blahobytného a zároveň zbídačelého světa s nejasným směrem i cílem: současné umění jako „limited edition“, či jako věčně otevřená brána? Co to vlastně je moderní umění? A co teprve postmoderní?? Je vůbec možné z pomyslné oběžné dráhy komplikovaného dnešního světa dohlédnout správnou odpověď? Poslední úprava: Entnerová Kateřina, DiS. (31.01.2023)
|