|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (17.05.2019)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (17.05.2019)
Cílem kurzu je seznámení studentů s didaktikou dějepisu jako mezioborovou disciplinou, s vývojem výuky dějepisu, problematikou přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem. |
|
||
Poslední úprava: Kateřina Entnerová, DiS. (13.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN F., Dějepis : České a světové dějiny pro střední odborné školy. Homerová, M., Parkan, F. Dějepis - sbírka úloh pro společnou část maturitní zkoušky, Praha: TAURIS, 2002. Julínek, S. Didaktická analýza jako východisko pro funkční volbu vyučovacích prostředků ve výuce dějepisu. in: Vyučovací pomůcky jako prostředek modernizace výuky dějepisu. Brno 1986, s. 78 - 95. Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004. Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1990. Michovský, V. Didaktická analýza - základní forma učitelovy přípravy na vyučování. In.: Sborník pedagogické fakulty v Plzni. Dějepis 12. Praha: SPN, 1973. Parkan, F. Některé didaktické zásady hodnocení učebnic dějepisu. in: Avriga, 40/2000, s. 58 - 72. PARKAN, F. (ed.). Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví : Metodická příručka. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-287-3. PARKAN, F. (autor koncepce ucelené řady učebnic), MIKESKA, T., MÁLKOVÁ, M. Dějepis pro základní školy pro sluchově postižené (V) : Nejnovější dějiny. Praha: Septima, 2008. ISBN- 978-80-7216-272-7 PARKAN. F. a kol. Dějepis pro 7. ročník základní školy: Středověk a raný novověk : pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7235-378-1. PARKAN, F. a kol.. Dějepis pro 8. ročník základní Novověk : pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. 2008. ISBN 978- 80-7235-411-5. PARKAN, F. a kol. Dějepis pro 9. ročník základní školy: Novověk: pracovní sešit. Praha, SPN - pedagogické nakladatelství. 2008. ISBN 978-80-7235-429-0. PARKAN, F., FERSTL, R. Environmentální výchova ve výuce historie : Metodika pro střední školy. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. + CD PARKAN, F., FERSTL, R. Environmentální výchova ve výuce dějepisu : Metodika pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007. + CD VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 6. ročník základní školy Pravěk a starověk : metodická příručka. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7235-339-X. VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F. Dějepis pro 7. ročník základní školy: Středověk a raný novověk: metodická příručka. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2007. ISBN 978- 80-7235-380-4. VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 8. ročník základní školy: Novověk: metodická příručka. Praha : SPN ISBN- 978-80-7235-443-6 VÁLKOVÁ, V., PARKAN, F., Dějepis pro 9. ročník základní školy: Nejnovější dějiny: metodická příručka. Praha, SPN ISBN- 978-80-7235-443-6 |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D. (30.09.2020)
Semináře, cvičení, konzultace a distanční formy vzdělávání. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
Zkouška z historie a teorie didaktiky dějepisu Zkušební okruhy: 1. Vývoj dějepisu jako předmětu a vzdělávání učitelů 2. Zásady hodnocení učebnic dějepisu, užívané typy učebnic vsoučasnosti 3. Profesionalizace učitele a úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická) 4. Vymezení vztahů didaktiky dějepisu k didaktice obecné, historické vědě, pomocnýmvědám historickým a dalším oborovým didaktikám. 5. František Palacký, jeho vědecké dílo a vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)6. Gollova škola a její vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci) 7.Hlavní směry v historiografii 20. století a jejich vliv na pojetí školního dějepisu 8. Využití historických pramenů, odborné historiografické produkce a populárně naučnýchmediálních sdělení ve výuce na ZŠ a SŠ. 9. Historická geografie a kartografie, práce s mapou, mapa jako pramen a pomůcka 10. Formy mimotřídní výuky, typy a funkce 11. Funkce, cíle a obsah dějepisu ve škole (reflexe z hlediska aktuálních odborných výzkumů i společenských diskusí). 12. Úloha a význam regionální historie a její využití ve výuce dějepisu 13. Úloha, význam a vztah obecných a českých dějin ve výuce dějepisu 14. Vzdělávací cíle a hodnocení v dějepise, zásada tvorby a typy testů.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Iva Beránková (29.10.2019)
1. Vývoj dějepisu jako předmětu a vzdělávání učitelů 2. Zásady hodnocení učebnic dějepisu, užívané typy učebnic vsoučasnosti 3. Profesionalizace učitele a úplná didaktická analýza (historická, didaktická, metodická) 4. Vymezení vztahů didaktiky dějepisu k didaktice obecné, historické vědě, pomocnýmvědám historickým a dalším oborovým didaktikám. 5. František Palacký, jeho vědecké dílo a vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci)6. Gollova škola a její vliv na pojetí školního dějepisu (učebnice a jejich tvůrci) 7. Hlavní směry v historiografii 20. století a jejich vliv na pojetí školního dějepisu 8. Využití historických pramenů, odborné historiografické produkce a populárně naučnýchmediálních sdělení ve výuce na ZŠ a SŠ. 9. Historická geografie a kartografie, práce s mapou, mapa jako pramen a pomůcka 10. Formy mimotřídní výuky, typy a funkce 11. Funkce, cíle a obsah dějepisu ve škole (reflexe z hlediska aktuálních odborných výzkumů i společenských diskusí). 12. Úloha a význam regionální historie a její využití ve výuce dějepisu 13. Úloha, význam a vztah obecných a českých dějin ve výuce dějepisu 14. Vzdělávací cíle a hodnocení v dějepise, zásada tvorby a typy testů. |