|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (10.02.2020)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (17.02.2020)
ČAPEK, V. a kol. Didaktika dějepisu II, Praha: SPN, 1998. HOMEROVÁ, M. Jak může vypadat výuka dějepisu v muzeích a skanzenech aneb umí pedagogové využít nabídky této výuky? Učitelské noviny 1997, s. 19-20. JULÍNEK, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno: MU, 2004. PETRYL, J. Zkušenosti ze spolupráce školy a muzea při vyučování dějepisu, Praha: SPN, 1962. PASÁK, T. Muzea a školy. Společenské vědy ve škole, 1987/2, č. 10, s. 281-3. ŠPÉT, J. - BARTŮŠKA, V. Ke spolupráci muzeí a galerií se školami, Společenské vědy ve škole, 1984/5, č. 5, s. 144-146. Dále dle tématu exkurze.
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (17.02.2020)
Výklad vyučujícího, popř. dalších odborníků, a referáty studentů. |
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (10.02.2020)
Vzorový příklad: 1. den Návštěva regionálního muzea. Referát studenta o dějinách muzea a jeho významu pro regionální dějiny 19.- 20. století. Prohlídka expozice. Diskuse nad shlédnutou expozicí, její hodnocení studenty i vyučujícími. Prohlídka drobné architektury v okolí. Referát studenta vztahující se k návratu Božích muk na český venkov. 2. den Návštěva středověkého hradu. Účast na edukačním programu. Diskuse o shlédnutém programu spolu s autory programu. Referáty studentů o dějinách hradu a o jeho majitelích v průběhu dějin po 20. století. Diskuse na téma Zestátnění hradů a zámků pro roce 1945, návrat kulturních objektů do majetku bývalých šlechtických rodin po roce 1989. Příklady péče soukromníků o velké stavební objekty (nejlépe návštěva takového objektu a diskuse s jeho majitelem). 3. den Prohlídka skanzenu. Diskuse s pracovníky skanzenu o organizaci „tradičních“ zvyků- masopust, velikonoce, vánoce. Referát tudenta věnovaný některému z etnografických témat. Diskuse o skanzenu, návrhy jiného řešení slavností připomínajících tradiční svátky. Přednáška učitele či přizvaného hosta na příbuzné téma. 4. den Historická krajina. Ukázka barokní krajiny- hospodářské dvory, kaple, historické cesty. Referát a následná diskuse na téma využití krajinného celku pro edukaci. Návšteva kláštera. Referáty studentů zaměřené nadějiny navštíveného kláštera, zachovanou architekturu, malbu a sochařské práce. 5. Den Návštěva historického města. Reráty na témta zachovaných památek a slavných rodáků. Prohlídka historické části města s pracovními listy ztaženými z internetu. Diskuse o kvalitě pracovních listů, návrthy na jejich vylepšení. Závěrečná diskuse věnovaná kvalite přednesených referátů. Shrnutí získaných poznatků, shrnutí edukačních zkušeností, návrhy na zlepšení v oblasti interpretace.
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. (17.02.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. Zápočet se uděluje za kvalitní ústně přednesený referát na předem domluvené téma, který odezní během exkurze. Pokud není refrát shledán vyučujícími kvalitním, je nutné dodat po skončení exkurze jako podklad pro zápočet zlepšenou písemnou verzi. |