PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Základy vizuální kultury II - OPND1D116A
Anglický název: Entry to the Visual Culture II.
Zajišťuje: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPND3D021A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D.
Anotace -
Základy vizuální kultury (Dějiny umění) II navazují v LS na předchozí předmět Základy vizuální kultury I. Pokračuje přehledem dějin umění v Evropě a v českých zemích, tentokrát od sklonku středověku po moderní věk. Přednesená látka absolventům umožní propojit poznatky z oblasti vizuální kultury s dochovanými památkami i s dějepisnými znalostmi včetně dějin každodennosti. Podíváme se, jak gotika a baroko proměnily českou krajinu; jak se mění názor na umění, jak se proměňuje vkus v závislosti na době, místu, společnosti, režimu a osobním přístupu. Pokusíme se též rozpoznat kýč od kvalitního díla. (pozn.: V případě vhodných epidemiologických podmínek budou některé přednášky realizovány formou exkurze.
Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (14.01.2022)
Deskriptory

Vzhledem k projektovému charakteru výuky je vyučující studentům k dispozici v rámci individuálních konzultací především s koordinátory jednotlivých týmů, a to osobně i on-line (dle momentálních dispozic státních orgánů). Obecnou informovanost zajišťují standardní elektronická pojítka.

Poslední úprava: Kepartová Jana, doc. PhDr., CSc. (12.10.2020)
Literatura

Literatura:

BIEGEL Richard /BACHTÍK Jakub / MACEK Petr, Barokní architektura v Čechách, Praha 2015

BIRGUS Vladimír (ed.), Česká fotografická avantgarda 1918–1948, Praha 2002

BLAŽÍČKOVÁ-HOROVÁ Naděžda, Umění 19. století v Čechách (1790-1910). Malířství, sochařství a užité umění (průvodce expozicí Národní galerie v Praze), Praha 2009

BYDŽOVSKÁ Lenka / SRP Karel (eds.), Český surrealismus 1921–1953, Praha 1996

DĚJINY ČESKÉHO VÝTVARNÉHO UMĚNÍ I – VI (kol. autorů), Praha 1984–2007

DEMPSEYOVÁ Amy, Umělecké styly, školy a hnutí, Bratislava / Praha 2002

FOSTER Hal et. al, Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha 2007

GOMBRICH Ernst, Příběh umění, Praha 2010

HORYNA Mojmír, Jan Blažej Santini-Aichel, Praha 1998

KOŘÁN Ivo, Braunové, Praha 1999

MANCOFFOVÁ Debra N., Tajemství ve výtvarném umění. Skryté vzkazy, významy a záhady, Praha 2021

MIKŠ František, Gombrich – Tajemství obrazu a jazyk umění. Pozvání k dějinám a teorii umění, Brno 2021

PANOFSKY Erwin, Význam ve výtvarném umění, Praha 2013

PETRASOVÁ Taťána / ŠVÁCHA Rostislav, Dějiny umění v českých zemích 800–2000, Praha 2018

PIJOAN José, Dějiny umění 1–12, Praha 1998–2002

PREISS Pavel, Italští umělci v Praze, Renesance, manýrismus a baroko, Praha 1986

ŠVÁCHA Rostislav, Od moderny k funkcionalismu, Praha 1994

TOMAN Rolf (ed.), Umění italské renesance. Architektura, sochařství, malířství, kresba, Praha 2001

TOMAN Rolf (ed.), Baroko. Architektura, sochařství, malířství, Praha 2007

TUFFELLI Nicole, Umění 19. století, Praha 2001

VANĚK Jiří, Dějiny umění ve výtvarné kultuře západní tradice, Praha 2016

VILÍMKOVÁ Milada, Stavitelé paláců a chrámů, Praha 1986

VLNAS Vít, Sláva barokní Čechie, Stati o umění, kultuře a společnosti 17. a 18. století, Praha 2001

WITTLICH Petr, Česká secese, Praha 1982

Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (14.01.2022)
Metody výuky

Konzultace, přednášky s prezentací, týmová prezentace, případně exkurze

Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (14.01.2022)
Požadavky ke zkoušce

Teoretické zvládnutí učiva z kurzu (látka za ZS i LS, čili umění od pravěku po současnost) a praktické ovládnutí dovedností vyplývajících z metodických principů vizuální kultury.

Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (14.01.2022)
Sylabus

Témata, okruhy, přednášky

 

1. PATNÁCTÉ STOLETÍ PLNÉ PŘEVRATŮ A ZVRATŮ. V perspektivě převratných objevů, vynálezů, geniálních osobností, změn a posunů ve společnosti je 15. století zcela mimořádné. V posledním „středověkém“ (nebo prvním novověkém?) století Gutenberg začal tisknout knihy, Villon skládal své „prokleté“ balady, Portugalci a Španělé se vydali objevovat svět, husité se pokusili reformovat církev, Italové a Nizozemci položili základy moderního kapitalismu, a hlavně přinesli zcela nový status umění (l´art pour l ´art) a umělce a teorie umění. Revoluce v myšlení i v uměleckých sférách proudící z Itálie a Nizozemí zachvátila v průběhu 15. a 16. století celou Evropu a zanechala po sobě nesmazatelný odkaz.

 

2. GAUDIUM ET VOLUPTAS CONTRA ECCLESIA MILITANS. Radost a požitek z umění a pozemského života na straně jedné a umění v korouhvi bojující církve na straně druhé. Múzy v době humanismu, renesance a zároveň protestantského ikonoklasmu a náboženských válek i v čase náboženského smíru v českých zemích: renesance v 16. století v Evropě.

 

3. ECCLESIA TRIUMPHANS. Církev vítězící: barokní umění a protireformace na jedné straně a umění nekatolických oblastí na straně druhé, kde došlo k vrcholu žánrové a portrétní malby či zátiší.

 

4. BAROKNÍ KRAJINA NAŠICH LUHŮ, HÁJŮ A ŠPORKŮ. Mecenát hraběte Šporka; J. B. Santini-Aichel, otec a syn Dientzenhoferové, P. Brandl, M. B. Braun a F. M. Brokoff jako géniové utvářející genia loci měst, vesnic a krajiny českých zemí 18. století.

 

5. NA TRATI PRŮMYSLOVÉ DOBY. Podobně jako 15. století i to devatenácté přineslo řadu převratných proměn, které se promítly ve společnosti a přirozeně i v umění. V průběhu dlouhého věku průmyslové revoluce se v dosud nevídané rychlosti parní lokomotivy vystřídalo dosud nebývalé množství uměleckých názorů, stylů a směrů – od klasicismu a empíru přes romantismus a buržoazní biedermeier a akademismus až po impresionismus, symbolismus a modernu; od počátků fotografie po její význam v umění a dokumentu.

 

6. QUO VADIS, ARS? Závěrečný výklad o proměnlivých výtvarných směrech moderní doby lze chápat jako přestup z parního vlaku do futuristického závodního automobilu počátku 20. století, s nímž se vydáme na dobrodružnou jízdu abstraktně-surreálnou krajinou, posléze zohyzděnou největším válečným konfliktem v dějinách lidstva, až po neuchopitelně rychlý let raketoplánem okolo celého blahobytného a zároveň zbídačelého světa s nejasným směrem i cílem: současné umění jako „limited edition“, či jako věčně otevřená brána? Co to vlastně je moderní umění? A co teprve postmoderní?? Je vůbec možné z pomyslné oběžné dráhy komplikovaného dnešního světa dohlédnout správnou odpověď?

* Přednáška může být případně pojata i jako exkurze přímo ve sbírce moderního umění pražské Národní galerie ve Veletržním paláci.

 

Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (14.01.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška formou samostatné prezentace či zápočtového textu.

Poslední úprava: Faktor Ondřej, Mgr., Ph.D. (14.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK