Cílem předmětu je rozvíjet poznatkovou základnu učitelství. Na základě znalosti oblastí stanovování cílů, komunikační kompetence, plánování atd. a v koordinaci se základními principy výuky jazykových prostředků se v rámci tohoto předmětu seznámí studenti s principy rozvoje řečových dovedností, a to jak v teoretické, tak v praktické rovině. Mikrovýstupy studentů, včetně jejich sebehodnocení a hodnocení, podporují rozvoj schopnosti stanovovat cíle, plánovat, realizovat a hodnotit vlastní výuku i výuku kolegů. Pro potřeby pozorování výuky a její reflexe budou studenti využívat pozorovacích archy.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
The aim of the course is to develop the knowldge basis of the teaching profession. Based on the ability to set aims, communicative competemcy, lesson planning etc., and in coordination with the principles of teaching language systems, within the framework of this course the students will get acquainted with the basic principles of the development of language skills, both in the theoretical as well as practical way. Microteaching, including its evaluation and self-evaluation, supports the development of the ability to set aims, plan, realize and evaluate the students´ own teaching as well as the teaaching of their colleagues. For the purposes of their microteaching and consquent reflection the students will use observation feedback forms.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Deskriptory -
Samostudium literatury - 10 hodin,
Práce se studijními materiály - 15 hodin,
Plnění průběžných úkolů včas- 18 hodin,
Seminární práce - 10 hodin,
Příprava na zápočet - 10 hodin,
Příprava na zkoušku a zkouška - 25 hodin.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Self-study of literature - 10 hours,
Work with study materials - 15 hours,
Completing ongoing assignments on time- 18 hours,
Seminar papers - 10 hours,
Preparation for credit - 10 hours,
Preparation for and examination - 25 hours.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
1. Docházka minimálně 80% (ne více než 2 zameškané hodiny),
2. Aktivní účast ve výuce, včetně aktivit založených na domácí četbě a domácích úkolech,
3. Mikrovyučování s reflexí.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
1. Attendance (no more than 2 missed classes),
2. Required reading; completing all reading-related tasks,
3. Microteaching and follow up reflection.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Literatura -
Povinné - Vybrané kapitoly z:
(2001). Výuka podle principů: interaktivní přístup k jazykové pedagogice. 2nd ed. White Plains, NY: Longman. ISBN 978-013028283.
Harmer, J. (1991). Praxe výuky anglického jazyka. Longman. ISBN 0-582-40385-5.
Gover, R., Phillips, D., & Walters, S. (1995). Teaching Practice Handbook (Příručka pro učitelskou praxi). Heinemann. ISBN 0435240595.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching: The essentials guide to English language teaching (Učitelství výuky: základní průvodce výukou anglického jazyka). Oxford: Macmillan. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Doporučené
WILSON, JJ. (2008). Jak učit naslouchání. Harlow: Pearson Education, 2008. ALDERSON, C. N. (2005). S kapitolou o testování čtení od J. Charlese. Výuka čtenářských dovedností v cizím jazyce. Druhé vydání. Oxford: Macmillan, 2005. GOH, C. C. M., BURNS, A. (2012) Výuka mluvení: holistický přístup. New York: Cambridge University Press. HARMER, J. (2004): MLUVENÍ V ANGLIČTINĚ. Jak učit psaní. Harlow: Longman. HARMER, J. (1998). Jak učit angličtinu. London: Longman. HENDRICH, J. et al. (1988): Angličtina v angličtině. Didaktika cizích jazyků. SPN Praha. BROWN, H. (2014): "VĚDECKÉ POZNATKY Z ČESKÉ LITERATURY". Zásady učení a vyučování cizím jazykům. Vydání šesté. NY: Pearson Education ESL. HEDGE, T. (2000). Vyučování a učení v jazykové třídě. Oxford: Oxford University Press. THORNBURY, S. (2006). An A - Z of ELT (A - Z of ELT). Oxford: Macmillan
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Required - Selected chapters from:
Brown, H. (2001). Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 2nd ed. White Plains, NY: Longman. ISBN 978-013028283.
Harmer, J. (1991). The Practice of English Language Teaching. Longman. ISBN 0-582-40385-5.
Gover, R., Phillips, D., & Walters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Heinemann. ISBN 0435240595.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching: the essentials guide to English language teaching. Oxford: Macmillan. ISBN 978-1-4050-1399-4.
Recommended
WILSON, JJ. (2008). How to Teach Listening. Harlow: Pearson Education, 2008. ALDERSON, C. N. (2005). With a Chapter on Testing Reading by J. Charles. Teaching reading skills in a foreign language. Second edition. Oxford: Macmillan, 2005. GOH, C. C. M., BURNS, A. (2012) Teaching speaking: a holistic approach. New York: Cambridge University Press. HARMER, J. (2004). How to Teach Writing. Harlow: Longman. HARMER, J. (1998). How to Teach English. London: Longman. HENDRICH, J. et al. (1988). Didaktika cizích jazyků. SPN Praha. BROWN, H. (2014). Principles of Language Learning and Teaching. 6th ed. NY: Pearson Education ESL. HEDGE, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press. THORNBURY, S. (2006). An A – Z of ELT. Oxford: Macmillan
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Požadavky ke zkoušce -
Zkouška se bude skládat ze tří částí:
1. Písemného testu teoretických znalostí o řečových dovednostech - nutné dosánout nejméně 70% celkového počtu bodů + následného teoretického pohovoru nad testem
2. Rozhovoru o prostudovaných dílech z doporučené literatury. Součástí hodnocení je i jazyková a formulační úroveň.
3. Aktivní účast na přípravě a realizaci týmové prezentace a mikrovyučování, max. 2 pokusy, podmínkou je správnost a koherence jazykového projevu. Prezentace se bude skládat z teoretického shrnutí (10 - 15 minut, správné použití angličtiny; uveďte prosím klíčové body k zapamatování plus další informace, které jste našli v literatuře) a mikrovýuky (15 - 20 minut, správné použití angličtiny; praktická ukázka uvedení teoretických zásad do praxe).
Počet termínů: 1 řádný + 2 opravné
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
The exam consits of 3 parts:
1. Written test covering theoretical knowledge about language skills - it is necessary to achieve minimally 70% of total number of marks,
2. 3 presentation of 3 works selected from the recommended reading list
3. Active participation in creating and delivering a team presentation on how to teach one of the skills.
Number of attempts: 1 regular + 2 remedial
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
Sylabus -
1. Receptivní řečové dovednosti: poslech a čtení
2. Produktivní řečové dovednosti: mluvení a psaní
3. Tvorba vlastních materiálů/aktivit
4. Mikrovyučování v rámci jednotlivých řečových dovedností s reflexí
5. Hodnocení a známkování projevu žáků v rámci jednotlivých dovedností.
Poslední úprava: Korbek Gamze, Ph.D. (30.01.2024)
1. Receptive language skills: listening and reading,
2. Productive language skills: speaking and writing,
3. Production of teaching materials/activities,
4. Micro-teaching within the framework of individual skills + the follow up reflection,
5. Assessment and marking of student performances within individual skills.