|
|
|
||
Kurz úzce navazuje na své prerekvizity a vede studenty k hlubšímu přemýšlení o komplexním komunikačním rámci, zejména o zasazení řečové události do různých širších kontextových souvislostí. Tématické jádro tvoří klíčové aspekty pragmatické analýzy, včetně různých přístupů ke konverzaci a analýzy diskursu.
1. Úvod. Základní koncepty
2. Rysy a specifika mluveného diskursu
3. Přístupy ke konverzaci 1
4. Přístupy ke konverzaci 2
5. Presupozice (sémantické a) pragmatické
6. Řečové akty
7. Pragmatické principy 1
8. Pragmatické principy 2
9. Deixe
10. Shrnutí; Komplexní analýza ukázky
Poslední úprava: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (02.10.2019)
|
|
||
samostudium literatury (10 hodin), práce se studijními materiály (7 hodin), seminární práce (10 hodin), příprava na zápočet (10 hodin), příprava na zkoušku a zkouška (20 hodin) Poslední úprava: Chalupský Petr, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
ZÁPOČET získá student za a) aktivní účast v semináři (v podobě pravidelného plnění různých úkolů, včetně čtení předem zadaných textů); jsou povoleny nejvýše dvě absence za semestr; b) odevzdání výtisku adekvátně zpracované seminární práce spolu s elektronickouu verzí (pokyny pro její zpracování budou zadány během prvního semináře) do stanoveného termínu, v daném rozsahu a na odpovídající věcné (tj.prakticko-analytické) i formulační úrovni. Nesplněním podmínek a) pravidelná aktivní účast v semináři a/nebo b) odevzdání výtisku adekvátní seminární práce do stanoveného termínu se posluchač sám připravuje o možnost složit zkoušku a získat kredity v daném semestru. Pokud se sice posluchač aktivně podílel na práci v semináři a seminární práci odevzdal včas, ovšem její věcná a/nebo formulační úroveň byla nedostatečná, má právo během zkouškového období vypracovat ještě druhou seminární práci na nové téma a požadavek tak dodatečně splnit. Zkoušku pak skládá až po přijaté seminární práci. Seminární práce je výlučně individuálním výstupem studenta. Z tohoto důvodu nebudou přijaty výstupy se znaky plagiátorství nebo formulační či obsahové spolupráce. SEMINÁRNÍ PRÁCE Varianta A. představuje rešerši samostatně zvolené odborné pragmatické studie (např. odborného článku publikovaného v renomovaném časopise, kapitoly v monografii), přičemž délka rešerše 0,5-1 stránkuA4. Přílohou práce na druhém listu/dalších listech pak bude výuková aktivita přímo se vztahující k tématu odborné studie. Aktivitu student sám navrhne nebo vhodně vybere a okopíruje z učebnice angličtiny. Student aktivitu komplexně představí a vyloží její efekt. Varianta B. Student stručně shrne, porovná a zhodnotí dvě studie na stejné pragmatické téma. Seminární práci student odevzdá v tištěné formě na posledním semináři a současně zašle v elektronické formě. U seminární práce se hodnotí též formulační úroveň. MINITESTY Dne 29/4 a 9/5 v náhradních přednáškách v 7:15 se posluchači mohou zapojit do motivačního minitestování. Minitesty jsou nepovinné úkoly teoretické i prakticko-analytické, zaměřené na dosud probrané jevy. Jejich celkový výsledek vytváří obraz práce posluchačů během celého kurzu. Za každý vynikající výsledek minitestu (100%) získá student dva body, které se připočtou k celkovému výkonu u zkoušky. Za solidní výsledek (60-90%) získá student 1b. ZKOUŠKA.Písemná zkouška ověřuje vědomosti získané v kurzu Pragmatika i v jeho prerekvizitě t.j.Textová lingvistika a stylistika. Zkouška se skládá ze dvou částí stejné váhy (každá koncipovaná na 30b max), které se konají týž den. Nicméně úspěšné zvládnutí teoretické části (alespoň 15b) je podmínkou pro účast v části praktické (analytické). Tudíž neúspěch v teoretické části znamená, že posluchač neuspěl u celé zkoušky. K úspěšnmu zvládnutí celé zkoušky je třeba získat 40b/60b. Každý posluchač má nárok na tři termíny během zkouškového období. Pokud se adept na vypsané termíny rozhodne nezapsat, nezíská v daném období již žádné další termíny. Teoretická část zkoušky ověřuje adeptovu teoretickou obeznámenost s termíny, koncepty a látkou probranou v kurzu. Praktická (analytická) část zkoušky představuje komplexní analýzu neznámé ukázky z hlediska probraných témat a odborné četby. Zkoušku skládají ji všichni posluchači, kteří odevzdali včas (do termínu posledního semináře) seminární práci na přijatelné úrovni věcné i formulační. Studenti, kteří složí písemnou zkoušku úspěšně (výborně či velmi dobře), již neskládají ústní zkoušku. U slabých výkonů mezi 40-43 body úhrnem se požaduje též ústní zkouška. Ústní zkouška může být teoretická nebo praktická, a to dle slabšího výsledku buď v teoretickém testu nebo analytickém testu. V celkovém hodnocení v hraničních případech se přihlíží i k aktivitě během semestru a k úrovni seminární práce. Studenti mají úhrnem nárok na tři pokusy (tedy celkem na dva opravné termíny). Předmětem hodnocení je ve všech těchto složkách i formulační úroveň. Zpětná vazba ke všem písemným výstupům v průběhu kurzu se podává z iniciativy posluchače (email) v konzultačních hodinách. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (27.01.2024)
|
|
||
BIRNER, Betty. Introduction to Pragmatics. Malden, Oxford: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1405175838. BROWN, Penelope, LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press, 1987. ISBN 978-0521313551 LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2. HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. 2.vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2233-0. MACHOVÁ, Svatava, ŠVEHLOVÁ, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita Karlova, PEDF. 2001. ISBN 80-7290-061-7. PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 2012. ISBN 978-1441167620 TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433. WIDDOWSON, Henry G. Discourse analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O 19 4389211 WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1. YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077 Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2022)
|
|
||
POŽADAVKY - pravidelná docházka (nejvýše dvě absence) - aktivní účast na semináři - pravidelná četba povinné literatury včetně textů v moodle a samostudium - odevzdání seminární práce - seznam odborné četby Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (31.01.2022)
|
|
||
PRAGMATICS 2024 – SYLLABUS Notation: RL – regular lecture (8:00-8:45) CL – compensation lecture (for the teaching practice) (7:15-8:00) odd weeks RS – regular seminar 8:55-9:40/ 9:50-10:35 CS – compensation seminar (for the teaching practice) 7:15-8:00/10:45-11:30 even weeks 1. 29/2/24 (CL): INTRODUCTION TO PRAGMATICS; key concepts; (RL+RS): WRITTEN VS. SPOKEN DISCOURSE. FEATURES OF ORALITY AND LITERACY. 2. 7/3/24 (CS): Course organization and requirements; (RL+RS): APPROACHES TO CONVERSATION I. READING ASSIGNMENT: Yule/1; moodle PRAG 1.1; PRAG 1.2; PRAG 1.3; 3. 14/3/23 (CL+RS): APPROACHES TO CONVERSATION II; READING ASSIGNMENT: moodle PRAG 2.1; PRAG 2.2.; PRAG.2.3; PRAG 2.4 ; (RL): PRAGMATIC (AND SEMANTIC) PRESUPPOSITIONS: READING ASSIGNMENT: Yule/ 4; moodle PRAG 3.1 18/3-12/4 TEACHING PRACTICE – NO CLASSES 4. 18/4/24 (CS): PRAGMATIC (AND SEMANTIC) PRESUPPOSITIONS: READING ASSIGNMENT: Yule/ 4; moodle PRAG 3.1 (RL+S): SPEECH ACTS: READING ASSIGNMENT moodle PRAG 4.1; PRAG 4.2 5. 25/4/24 (CL): Minitest I. DEIXIS. moodle: PRAG. 7.1; PRAG.7.2; PRAG.7.3 (RL+RS): PRAGMATIC PRINCIPLES I. COOPERATIVE PRINCIPLE AND RELATED ISSUES. READING ASSIGNMENT: Yule/5; moodle 5.1 6. 2/5/25 (CS): DEIXIS. moodle: PRAG. 7.1; PRAG.7.2; PRAG.7.3; (RL+RS): PRAGMATIC PRINCIPLES II. POLITENESS PRINCIPLE; APPROACHES TO POLITENESS; 7. 9/5/24 (CL): Minitest II. (CL+RS): OTHER PRAGMATIC PRINCIPLES: READING ASSIGNMENT moodle PRAG 6.1.; PRAG 6.2; (RL): (MIS)COMMUNICATION, MANIPULATION. moodle: PRAG. 5.2; PRAG.5.3; PRAG.6.3. 8. 16/5/24 (CS): (MIS)COMMUNICATION, MANIPULATION (RL+S): REVIEW
REVIEW (NOTE: Seminar Papers submitted by the last seminar in hard copies and also electronically) Note: underlined sources are mandatory. Poslední úprava: Pípalová Renata, doc. PhDr., CSc. (05.02.2024)
|