|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (07.09.2021)
Bude upřesněno. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (09.09.2021)
Základní literatura: John Field (2006) Psycholinguistics. A Resource Book for Students. Abingdon: Routledge. Thomas Scovel (1998) Psycholinguistics. Oxford and New York: Oxford University Press. Paul Warren (2013) Introducing Psycholinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Doporučená literatura: Aitchison, J. (1992) Introducing Language and Mind. London nd New Yord: Penguin. Aitchison, J. (2004) The Articulate Mammal. An Introduction to Psycholinguistics. 4th ed. London: Routledge. Altmann, G.T.M. (2005) Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triada. Arabski, J., Wojtaszek, A. (eds.) (2010) Second Language Acquisition. Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA. Bristol, Buffalo: Multilingual Matters. Croft. W. and Cruse, A.D. (2004) Cognitive Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Crystal, D. (1998) The Cambridge Encyclopedia of the English Langage. Cambridge: Cambridge University Press. Crystal, D. (2007) How Language Works. 2nd edition. London: Penguin. Deacon, T.W. (1997) The Symbolic Species. The Co-evolution of Language and the Brain. London and New York: W.W Norton & Co. Everet, C. (2013) Linguistic Relativity. Evidence across Languages and Cognitive Domains. Applications of Cognitive Linguistics. (ACL) Berlin and Boston: W. de Gruyter. Fernandéz, E.M. (2011) Fundamentals of Psycholinguistics. Chichester, Malden: Wiley-Blackwell. Fernandézová, E.M., Cairnsová, H.S.(2014) Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. Gaskell, G. (ed.) (2007) The Oxford Handbook of Psycholinguistics. Oxford: Oxford University Press. Geaney, D. (1996) Discourse Analysis and Related Topics for Teachers of English as a Second Language. Praha: Karolinum. Grosjean, F., Li, P. (2013) The Psycholinguistics of Bilingualism. Chicester: Wiley-Blackwell. Kess, J. J. (1992) Psycholinguistics, Psychology, Linguistics, and the Study of Natural Language. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Nebeská, I. (1992) Úvod do psycholingvistiky. Praha: H& H Norbert, F. (2012) Bilingual Competence and Bilingual Proficiency in Child Development. Cambridge, Mass.: MIT Press. Pinker, S. (2007) The Language Instinct. How the Mind Creates Language. New York: HarperCollins Publishers Inc. Pípalová, R. (2000) Intersentential Connectives – A Textual Analysis. Acta Universitatis Carolinae – Philologica 5. Prague Studies in English XXII, 91-115. Pípalová, R. (2002) On Cohesion and Coherence in a Selected Fairy-Tale Sample. In. A. Grmelová, M. Farrell, Prague Conference on Linguistics and Literary Studies. Praha: UK, PEDF, 61-76. Robinson, P. and Ellis, N.C. (2008) Handbook of Cognitive Linguistics and Secod Language Acquisition. Abingdon, Oxon and New York: Routledge Schwarzová, M. (2009) Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin. Traxler, M.J. and Gernsbacher, M.A. (eds.) (2006) Handbook of Psycholinguistics. 2nd edition. Amsterdam, Oxford, Burlington and San Diego: Elsevier Yule, G. (2014) The Study of Language. 5th edition. Cambridge: Cambridge University Press.
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (09.09.2021)
●Teoretický blok: témata Úvod do psycholingvistiky; historie a postavení psycholingvistiky; teorie vzniku jazyka Komunikace: zvířecí a lidská; neverbální a verbální; znaková řeč; vlastnosti řeči (12/10) Osvojování si jazyka, stádia; kritické období; stárnutí a jazyk, ztráta jazyka (19/10) Produkce a recepce jazyka (26/10) Jazykové dovednosti (mluvení, psaní, poslech a čtení); bilingvimus (30/11) Jazyk a myšlení/mozek, centra řeči; poruchy a vady řeči; pamět; mentální lexikon; kognitivní lingvistika; (7/12)
●Prezentace odborných rešerší (14/12) ●Prezentace dílčích psycholingvistických výzkumů/experimentů (21/12; 4/1) |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. (09.09.2021)
● Aktivní účast v semináři (povoleny dvě omluvené absence) ● Vypracování rešerše, která porovná dvě recentní odborné studie na zvolené téma a její následná prezentace ●Provedení dílčího psycholingvistického výzkumu/experimentu a prezentace výsledků na semináři ●Teoretický test ověřující orientaci studenta v základních konceptech disciplíny v podobě výběru z více možností (30 minut, alespoň 11 bodů z 15) (povoleny jsou maximálně tři pokusy) (Poznámka: Pokud by v případě pandemie bylo třeba testování provádět online, formát testu (výběr z možností) bude nahrazen testem otevřeným) Součástí kritérií hodnocení bude i jazyková a formulační úroveň. |