|
|
|
||
Předmět je koncipován jako odborný diskurz do problematiky návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání. Jeho cílem je pedagogický vhled do problematiky proměny role dítěte v roli žáka; připravenost instituce primárního vzdělávání na individualizaci vzdělávacích cest; smysluplnost zjišťování školní připravenosti dětí v předškolním věku, a to v českém i mezinárodním kontextu.
Témata:
1.) Vývoj odborné terminologie (školní připravenost, školní zralost, školní způsobilost, historický kontext atd.).
2.) Problematika kompetencí budoucího školáka (provázanost kurikulární RVP PV, RVP ZV).
3.) Metody pedagogické diagnostiky školní připravenosti, vedení a využití dětského portfolia.
4.) Spolupráce mateřské školy s dalšími institucemi v českém a mezinárodním kontextu (pedagogicko-psychologickou poradnou, základní školou, přípravnými třídami atd.).
5.) Naplňování vzdělávacího stupně ISCED 0 a ISCED 1 v zahraničí.
6.) Možnosti realizace povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání v kontextu osobnostně orientované předškolní výchovy.
7.) Vývojový mezník vstup dítěte do 1. třídy ZŠ (zápis do ZŠ, počáteční adaptace v první třídě atd.) a problematika předčasného zahájení povinné školí docházky, OŠD, dodatečných OŠD.
8.) Problematika přechodu dítěte mezi preprimárním a primárním vzděláváním v kontextu vývojových trendů v Evropě a inspirace pro řešení problematiky v ČR.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. BEDNÁŘOVÁ, J. et al. Školní zralost a její diagnostika. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-319-3. BEDNÁŘOVÁ, J. & ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1. DANDOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J., NÁDVORNÍKOVÁ, H., PRAVCOVÁ, D. & PŘÍKAZSKÁ, I. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-373-5. GREGER, D., SIMONOVÁ, J, STRAKOVÁ, J. Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: UK PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-861-5 CHVAL, M. & KROPÁČKOVÁ, J. Sociální dovednosti předškolních dětí a jejich vztah k dosahovaným kognitivním výsledkům. Orbis schoale. 2017, 11 (2), 93–117. ISSN LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8. OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2019. SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J. & FIKAROVÁ, T. (2018). Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6. ŠMELOVÁ, E., PETROVÁ, A., SOURALOVÁ, I. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: PedF, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8850 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020) Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (29.01.2020)
|