|
|
|
||
V první části je předmět zaměřen na zorientování v pojmech (diagnostika, psychologická diagnostika, pedagogická diagnostika, pedagogická diagnostika zaměřená na dítě). Dále se orientuje na základní požadavky kvalitní diagnostické činnosti učitele. Seznamuje s příklady chyb v diagnostické činnosti, zaměřuje se na prevenci chyb a na základní diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů apod.). Druhá část přináší orientaci v poruchách (chování, emocí, sociálních vztahů) s počátkem v dětství. Studenti zpracují případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Některé tyto situace jsou se studenty ve skupině probírány a jsou uvažovány adekvátní, vhodné a účinné přístupy učitele k danému dítěti.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostikými metodami a jejich využitím. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
|
|
||
Studijní zátěž: 2kredity: 9h přímé výuky, 20h vypracování seminární práce, 20h plnění úkolů v prostředí Moodle.
Vážené studentky, vážení studenti, výuka předmětu bude probíhat prezenčně s využitím prvků distančního studia. Setkání 27.10. bude nahrazeno distanční formou - plnění interaktivního úkolu v prostředí Moodle, který bude následně reflektován na dalším společném semináři. V případě změny vládních opatření (zatím nepředpokládáme) by se výuka přesunula do online prostředí. Odkaz na online prostředí je https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a362e610760244c1ab243849a20c7a7c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ec36176-4dba-48f0-bcaa-1b9605aba791&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura HADJ MOUSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6. SYSLOVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2012, s.23-39. ISBN 978-80-7357-884-8. TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-503-2. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené vyd. Praha. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367- 414-4. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 2.vyd. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.
Doporučená studijní literatrua: SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0 MERTIN, V. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9. MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
|
|
||
Přednáška, diskuse ve skupinách, práce s příklady kazuistik. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
|
|
||
Pedagogická diagnostika- její vymezení, obsah, předmět, cíl. Specifika diagnostiky dítěte. Diagnostické metody. Oblasti diagnostiky u předškolního dítěte. Nejčastější chyby při diagnostice. Nejčastější poruchy s počátkem v dětství. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
|
|
||
K udělení zápočtu je třeba aktivní přístup na seminářích, plnění dílčích úkolů a zpracování seminární práce - případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Seminární práce bude obsahovat kazuistiku vybraného dítěte, popis diagnostických postupů, návrh opatření. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|