PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická diagnostika a kazuistika I - OPN01N124A
Anglický název: Educational Diagnostics and Case Reporting I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OKN03N402C
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Prerekvizity : OPN01N113A
Je prerekvizitou pro: OPN01N132A
Je záměnnost pro: OKN01N124A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
V první části je předmět zaměřen na zorientování v pojmech (diagnostika, psychologická diagnostika, pedagogická diagnostika, pedagogická diagnostika zaměřená na dítě). Dále se orientuje na základní požadavky kvalitní diagnostické činnosti učitele. Seznamuje s příklady chyb v diagnostické činnosti, zaměřuje se na prevenci chyb a na základní diagnostické metody (pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů apod.). Druhá část přináší orientaci v poruchách (chování, emocí, sociálních vztahů) s počátkem v dětství. Studenti zpracují případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Některé tyto situace jsou se studenty ve skupině probírány a jsou uvažovány adekvátní, vhodné a účinné přístupy učitele k danému dítěti.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je získat potřebné znalosti pro provádění pedagogické diagnostiky v předškolním zařízení. Studenti se seznámí s jednotlivými diagnostikými metodami a jejich využitím. 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
Deskriptory

Studijní zátěž: 2kredity: 9h přímé výuky, 20h vypracování seminární práce, 20h plnění úkolů v prostředí Moodle. 

 

Vážené studentky, vážení studenti, 

výuka předmětu bude probíhat prezenčně s využitím prvků distančního studia.  Setkání 27.10. bude nahrazeno distanční formou - plnění interaktivního úkolu v prostředí Moodle, který bude následně reflektován na dalším společném semináři.

V případě změny vládních opatření (zatím nepředpokládáme) by se výuka přesunula do online prostředí.

Odkaz na online prostředí je https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a362e610760244c1ab243849a20c7a7c1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ec36176-4dba-48f0-bcaa-1b9605aba791&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Literatura

Základní studijní literatura

HADJ MOUSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika. Pedagogicko psychologické poradenství II. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.

SYSLOVÁ, Z. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. In SEDLÁČKOVÁ, H., SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, a.s., 2012, s.23-39. ISBN 978-80-7357-884-8.

TOMANOVÁ, D. Úvod do pedagogické diagnostiky. Olomouc: UP v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1426-0.

TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-503-2.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozšířené vyd. Praha. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367- 414-4.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 2.vyd. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.

 

Doporučená studijní literatrua:

SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0

MERTIN, V. Ze zkušeností dětského psychologa. Praha: Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.

MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I. Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.

Poslední úprava: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (03.05.2017)
Metody výuky

Přednáška, diskuse ve skupinách, práce s příklady kazuistik. 

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
Sylabus

Pedagogická diagnostika- její vymezení, obsah, předmět, cíl.

Specifika diagnostiky dítěte.

Diagnostické metody.

Oblasti diagnostiky u předškolního dítěte. 

Nejčastější chyby při diagnostice.

Nejčastější poruchy s počátkem v dětství.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (18.08.2020)
Podmínky zakončení předmětu

K udělení zápočtu je třeba aktivní přístup na seminářích, plnění dílčích úkolů a zpracování seminární práce - případ jednoho dítěte, které vyžaduje speciální přístupy učitele. Seminární práce bude obsahovat kazuistiku vybraného dítěte, popis diagnostických postupů, návrh opatření.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK