|
|
|
||
Výtvarná kultura 2- umění a lidské smysly. Zobrazení jako základ výtvarného umění. Renesance, baroko, 19. století – hlavním tématem kurzu je zkoumání úlohy smyslového vnímání v poznávání světa a změny pojetí jeho významu. Dobové proměny vztahu vizuálního vnímání a uměleckého díla, úloha iluze a cesty k jejímu vyvolání. Význam reflexe vlastní smyslové zkušenosti pro cílený rozvoj smyslové citlivosti žáků. Zobrazovací systémy, typy perspektivy. Zrakové vnímání ve vztahu k vnímání ostatními smysly. Interdisciplinární vztahy uměleckých oborů.
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (06.10.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Daniel Ladislav, prof. PhDr., Ph.D. (30.10.2023)
|
|
||
BLÁHA, J., Estetická výchova pro střední školy, 2. díl. Umění jako obraz doby. Praha: Scientia Medica 2001 DEMPSEY, A., Umělecké styly, školy a hnutí, Praha: Slovart 2002 GOMBRICH, E. H., Příběh umění. Praha: Odeon 1992 KRAUSE, A.-C., Dějiny malířství: od Renesance po současnost. Praha: Slovart 2008 MRÁZ, B., Dějiny výtvarné kultury 2. Praha: Idea Servis 2001 PETRASOVÁ, T. / ŠVÁCHA, R., Dějiny umění v českých zemích 800–2000. Řevnice: Arbor Vitae 2017 THIELE, C., Sochařství. Brno: Computer Press, 2003 TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011 Doporočuná BERGER, J. Způsoby vidění, Praha: Labyrint 2016 HUYGHE, R., Encyklopedie umění nové doby. Praha: Odeon, 1974 HUYGHE, R., Encyklopedie umění renesance a baroku. Praha: Odeon, 1970 FRANCASTEL, P. Figura a místo. Praha: Odeon 1984 GOMBRICH, E. H.; Tajemství obrazu a jazyk umění. Brno: Barrister & Principal VELÍŠEK, M. Dějiny citronu (aneb receptura na zátiší), Praha: PedF UK 2017 Poslední úprava: Melicharová Ryantová Zdislava, Mgr. (05.10.2024)
|
|
||
1. Potřeba řádu a návraty k odkazu antiky, proměny vztahu k antice v renesanční, barokní a klasicistní architektuře 2. Leonardo, Raffael, Michelangelo – proměna zobrazení, iluze, perspektiva 3. Carravagio, Velázquez – proměna malířství, nové chápání realismu 4. Rubens a Rembrandt – expresivita v barokním malířství 6. Objektivita a racionalita klasicismu versus subjektivní prožitek a emoce romantismu 7. Realismus 8. Impresionismus jako vrchol realismu Poslední úprava: Melicharová Ryantová Zdislava, Mgr. (05.10.2024)
|
|
||
Seminární práce – analýza a interpretace vybraného uměleckého díla a návrh jeho obsahové transformace do VV. Ústní zkouška formou diskuze nad seminární prací. Poslední úprava: Melicharová Ryantová Zdislava, Mgr. (05.10.2024)
|