PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Explorace: kresba malba - OPMN0V304B
Anglický název: Exploration: Drawing; Painting
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 14 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0V207B
Prerekvizity : OPMN0V120A
Je prerekvizitou pro: OPMN0V310B
Je záměnnost pro: OKMN0V227B
Anotace -
Rozvíjení výtvarného myšlení, cítění a tvorby. Základní postupy kresby, malby a kombinovaných technik. Souvislosti námětu, výtvarné techniky a materiálu. Transformace zkušeností do školních výtvarných úkolů. Cíl výuky: osvojení si základních principů a zákonitostí výstavby obrazové struktury. Rozvíjení schopnosti výtvarného vidění, myšlení a tvorby prostřednictvím plošného vyjádření různými médii. Práce na cyklu cvičení s cílem sestavení osobního portfolia výtvarných prací a didaktických materiálů. Pochopení funkce výrazu ve výtvarném umění, ve vlastní i dětské tvorbě. Reflexe a analýza (vlastního) tvůrčího procesu formou reflektivní praxe a didaktické transformace. Schopnost transformace získaných znalostí a výtvarných dovedností do didaktických kompetencí učitele primární školy.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (10.01.2024)
Deskriptory

studijní zátěž: 
semináře: 2 hodiny/týdně = 24 hodin
samostudium: 36 hodin

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (10.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu

zápočet

Aktivní účast na výuce, vedení autorského portfolia.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (10.01.2024)
Literatura

Povinná literatura:

KANDINSKIJ, W. Bod linie plocha. Praha: Triáda, 2000.

KLEE, P. Čáry. Praha: Odeon, 1990.

KLEE, P. Pedagogický náčrtník. Praha: Triáda, 1999.

LINC, R.: Anatomie člověka. SPN: Praha, 1964. SLÁNSKÝ, B. Technika malby 1. 2. Praha: Paseka, 2003.

Doporučená literatura:

BALEKA, J. Výtvarné umění, výkladový slovník, Praha: Academia, 2010.

RUHRBERG, K. Umění 20. století. Praha: Slovart, 2011.

SMITH, R. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Praha: Slovart 2013

ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1. 2. Praha: Práce, 1996.

BECKETOVÁ, W. Toulky světem malířství. Praha: Fortuna, 1996.

BROŽKOVÁ, I. Dobrodružství barvy. Praha: SPN, 1982.

HALL, J. Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Praha: Paseka, 2008.

CHALUMEAU, J. P. Přehled teorií umění. Praha: Portál, 2003.

KULKA, T. Umění a kýč. Praha: Academia, 2004.

KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: SVU Mánes, 1923.

LAMAČ, M. Myšlenky moderních malířů. Odeon: Praha, 1998.

LIESMANN, N. Filozofie moderního umění. Praha-Olomouc: Votobia, 2000.

MÍČKO, M. Testament mistra Wu. Praha: 1997.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (10.01.2024)
Sylabus

Cvičení:

01. - 03. Praktická cvičení v kresbě a malbě.

04. - 06. Experimentace s výtvarnými prostředky kresby a malby.

07. - 09. Kresba a malba v umění a vizuální kultuře.

10. - 11. Plošná tvorba na základní škole.

12. Zápočtový termín. Zhodnocení, prezentace prací a portfolia, slovní obhájení semestrálního výkonu.

Základní kresebné a malířské etudy v tvarových, prostorových, světelných principech a prostorových figuracích

zaměřených na získání zkušenosti práce se strukturou obrazového jevu a obecné vizuální souvislosti. Osvojení si

základů barevné harmonie a technologických aspektů: tempera, kvaš, akvarel, olejomalba. Experiment. Barva, její

funkce a význam v různých slohových a historických obdobích. Její psychologické, estetické a výrazové možnosti.

Seznámení s tvorbou pedagoga. Dialog a vlastní interpretace v kontextu individuálního chápání a cítění. K

jednotlivým zadaným cvičením si student vytváří další, vlastní alternace a interpretace včetně metafory, nadsázky,

exprese atd.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (10.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK