PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výtvarná kultura a výchova - OPMN0V111A
Anglický název: Art, Culture and Education
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 90 / 90 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Vendula Fremlová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPMN0V302B
Je záměnnost pro: OKMN0V111A
Anotace -
Navázání kontaktu a vedení dialogu s výtvarným dílem. Rozvíjení diváckých dovedností při hledání významů, témat a kontextů díla. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Kulturní, historické a sociální kontexty vzniku a vnímání díla, jejich vliv a proměny. Současné umění a vizuální kultura jako představitelé světa, v němž žijeme. Co nám říká „samo“ dílo a jaké nároky na nás klade skutečné chápání souvislostí. Výtvarné umění, vizuální kultura,vizuální gramotnost – vztahy mezi nimi a jejich postavení ve vzdělávání a výchově. Svět každodenní vizualit.
Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Cíl předmětu

Studující

- je schopen/a vnímat výtvarnou výchovu jako důležitou součást kurikula, rozvíjející smyslové vnímání, uplatňování subjektivity i vlastní výtvarné vyjádření.

- je schopen vnímat výtvarnou výchovu jako sféru rozvoje osobnosti včetně kritického myšlení

- chápe překotný vývoj umění a vizuální sféry od počátku 20. století dosud

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
Deskriptory

Samostudium literatury, obrazových zdrojů včetně návštěvy výstav - 40 hodin

Příparav a realizace dílčích seminární prací - 25 hodin

Aktivní účast na přednáškách a seminářích 10 hodin

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět bude zakončen a hodnocen na základě aktivní účast v seminářích, odevzdání průběžně zadávaných prací (které budou splňovat nároky na kvalifikační práce). Hodnocena bude invenčnost zpracování, jazyková přesnost, použití odpovídající oborové terminologie, korektní uvádění zdrojů.

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Literatura

Povinná literatura:

BIRD, M. Van Goghova hvězdná noc. CPress, 2017,  ISBN 978-80-264-1691-3.

HORÁK, O., FRANTA, J. Proč obrazy nepotřebují názvy? Praha: Labyrint, 2014, ISBN 978-80-86803-28-9.

ŠEBOROVÁ, S.; FRANTA, J.: Jak namalovat vejce. Brno: Moravská galerie, 2020, 978-80-7027-328-9

TŘEŠTÍK, Michael. Umění vnímat umění: guerilla writing about art. Vydání třetí, v nakladatelství Motto první. Praha: Motto, 2022. ISBN 978-80-267-2292-2.

 

Doporučená literatura:

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

FULKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.; NOVOTNÁ, M.: Výtvarná výchova 6. - 7., 8. - 9. roč. (učebnice). Praha: Fortuna, 1997.

GOMBRICH, E. Umění a iluze. Praha, Odeon.

KULKA, J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.

MIRZOEFF, N. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012.

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Sylabus

Přednášky obsahují tato témata:

1. Umělecké dílo jako prostředek komunikace. Subjektivní a intersubjektivní faktory komunikace s uměleckým dílem.

Příčiny komunikačních problémů při percepci a interpretaci moderního a současného umění.

2. Umělecké dílo jako znakový systém. Gramatika, morfologie a tektonika uměleckého díla.

3. Vztah umění ke skutečnosti, dobová podmíněnost jako hlavní příčina proměn. Umělecké dílo jako zpověď umělce a

výpověď doby.

4. Vizuální gramotnost a její kultivace. Každodenní vizualita současné společnosti a její nároky na poučeného účastníka

komunikace.

5. Odborná terminologie jako nezbytný prostředek verbální interpretace.

6. Principy a metody galerijní a muzejní edukace.

Semináře se soustředí na tyto tematické okruhy:

1. Interpretace vybraných uměleckých děl, porovnávání subjektivních pojetí. Didaktická transformace zkušeností do

výtvarného úkolu pro žáky ZŠ.

2. Stereotypy ve vnímání a uměleckých forem, společenské, kulturní a individuální příčiny jejich odmítání. Zpracování

odmítaného díla ve výtvarném úkolu pro žáky ZŠ.

3. Proměny forem výtvarného umění – praktické cvičení, vlastní tvorba. Didaktická transformace vlastního výtvarného uvažování.

4. Kýč a jeho funkce v současné vizuální kultuře.

5. Společná návštěva výstavy či expozice, studium doprovodných vzdělávacích materiálů, jejich analýza a pokus o vytvoření vlastních úkolů pro žáky.

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (12.09.2023)
Výsledky učení

Studující

- zná a je schopen/a vyjmenovat některé významné galerijní instituce na území Prahy i jinde

- je schopen/a vysvětlit termíny "vizuální gramotnost", "galerijní a muzejní edukace", "zprostředkování umění", "didaktická transformace"

- vytvoří konkrétní výtvarné úkoly/výtvarné zadání na základě didaktické transformace obsahu uměleckého díla

- vytvoří příběh (ve formě komiksu) na základě uměleckého díla

Poslední úprava: Fremlová Vendula, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK