PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Zdravotní tělesná výchova II - OPMN0T340B
Anglický název: Health physical education II
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 10 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jana Hájková
Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Neslučitelnost : OPMN0T205B
Prerekvizity : OPMN0T138A
Je záměnnost pro: OKMN0T263B
Anotace -
Didaktické aspekty zdravotní tělesné výchovy ve školních i mimoškolních podmínkách. Předmět je zaměřen na metodické výstupy studentů v oblasti zdravotní tělesné výchovy. Výstupy budou zaměřeny na jednotlivé druhy oslabení dětí mladšího školního věku, a to v různých částech hodiny i s využitím různého náčiní a nářadí.
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je, aby studenti získali základní didaktické znalosti a dovednosti z oblastní zdravotní tělesné výchovy dětí na 1. stupni ZŠ.

Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Deskriptory -

Přímá výuka 24 hodin

Samostudium 25 hodin

Příprava na zkoušku 20 hodin

Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Aktivní účast, 75% docházka, metodický výstup.

Písemný test (max. 3 pokusy).


Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Literatura

Povinná literatura:

DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3308-4  

STRNAD, P., PRAJEROVÁ, K. (2022) Zdravotní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 228 str., 1. vydání. ISBN: 978-80-246-5340-2

https://is.muni.cz/do/fsps/e-learning/ztv/index.html

Doporučená literatura:

BURSOVÁ, M. (2005) Kompenzační cvičení. Praha: Grada. ISBN 80-247-0948-1

HRONZOVÁ, M. (2011) Vyrovnávací a kondiční cvičení. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7290-500-3.

HOŠKOVÁ, B. a kol. (2014) Vademecum – Zdravotní tělesná výchova. E-kniha. Praha: Karolinum. ISBN 78-80-246-2650-5

KABELÍKOVÁ, K., VÁVROVÁ, M. (1997) Cvičení k obnovení a udržování svalové rovnováhy. Praha: Grada, 240 s. ISBN 80-7169-384-7

LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. (2015) Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada.

Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Písemný test z oblasti didaktiky zdravotní tělesné výchovy.

Základní okruhy otázek:

  1. Hodnocení držení těla, chůze a klenby nožní.
  2. Funkční diagnostika podpůrně pohybového aparátu (vyšetření svalového zkrácení a oslabení základních svalových skupin).
  3. Posturální vady.
  4. Oslabení dolní končetiny.
  5. Vyrovnávací cvičení.
  6. Oslabení kardiovaskulárního aparátu.
  7. Oslabení respiračního aparátu.
  8. Metabolická oslabení.
  9. Neuropsychická oslabení.
  10. Smyslová oslabení.
  11. Věková specifika zdravotní tělesné výchovy na 1. st. ZŠ.
  12. Didaktické aspekty u jednotlivých druhů oslabení (zásady, metody, didaktické styly, organizační formy).
  13. Doporučená cvičení a nevhodné aktivity u jednotlivých druhů oslabení.
  14. Využití tradičního i netradičního náčiní a nářadí v hodinách ZTV.
  15. Možnosti využití pohybových her v hodinách ZTV
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (09.09.2023)
Sylabus -

Zaměření na didaktické aspekty zdravotní tělesné výchovy. Metodické výstupy studentů. Studenti budou mít zadány konkrétní oslabení a určité části hodiny ZTV, ale zvolí si věkovou kategorii, příp. použité náčiní a nářadí.

Obsah metodických výstupů:

  1. Metodika zjišťování držení těla
  2. Diagnostika pohybového aparátu.
  3. Posturální vady.
  4. Oslabení dolních končetin.
  5. Oslabení kardiovaskulárního systému.
  6. Oslabení respiračního systému.
  7. Oslabení metabolická.
  8. Oslabení smyslová.
  9. Oslabení neuropsychická.
  10. Využití pohybových her v rámci ZTV.
  11. Využití speciálních pomůcek pro zdravotní tělesnou výchovu (např. set ortopedických podlah, pomůcky na aktivaci středu těla, pěnová balanční podložka).
Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (10.09.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/section.php?id=232670

Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (08.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK