|
|
|
||
Atletika jako přirozený pohybový základ a prostředek zvyšování úrovně zdravotně orientované zdatnosti. Pořádání atletických soutěží.
Rytmické a kondiční formy gymnastiky specifikují cvičení na cvičení s převážně estetickým účinkem a s převažujícím kondičním účinkem. Výuka gymnastiky bere v úvahu věkové zákonitosti, výkonnost i specifiku zdravotního stavu žáka. Výuka využívá různých didaktických metod i stylů.
Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Cílem atletiky je zaměření na přirozený pohybový základ a prostředek zvyšování úrovně zdravotně orientované zdatnosti. Gymnastika - specifika gymnastických cvičení s převážně estetickým účinkem a převažujícím kondičním účinkem Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (28.04.2019)
|
|
||
Předmět je hodnocen 3 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka 24 hodin Zdokonalování pohybových dovedností: 40 hodin Samostudium 10 hodin Příprava na zápočet 16 hodin
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
KAPLAN, Aleš, Dušan BARTŮNĚK a Jan NEUMAN. (2015) Skáčeme, běháme a hrajeme si: na hřišti i pod střechou. Vydání třetí. Praha: Portál, 158 stran. ISBN 978-80-262-0854-9. KAPLAN, Aleš a Natálie VÁLKOVÁ. (2009) Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. 1. vyd. Praha: Olympia, 122 s. Atletika. ISBN 978-80-7376-156-1. PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. (2011) Didaktika školní atletiky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 111 s. ISBN 978-80-244-2757-7. DVOŘÁKOVÁ, H., ENGELTHALEROVÁ, Z. A KOL. (2017) Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-3308-4 HÁJKOVÁ, J., VEJRAŽKOVÁ, D. (2008) Základní gymnastika. Praha: Karolinum. NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003, https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf SKOPOVÁ, M., BERÁNKOVÁ, (2008) J. Aerobik – kompletní průvodce. Praha: Grada. TOUFAROVÁ, H. (2001) Aerobic s dětmi. Olomouc, Hanex. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
2. Starty s využitím atletických pohybových her, vytrvalostní běh 3. Skok vysoký - odrazová průprava, nácvik hrubé formy flopu 4. Skok daleký - odrazová průprava - víceskoky, skok vysokodaleký 5. Skok daleký, skoky z rozběhu, nácvik skrčného způsobu 6. Nácvik hodu míčkem 7. Hudebně pohybová výchova, technika cvičení bez náčiní (optimální držení těla, technika držení jednotlivých částí těla) 8. Pohybové vazby s využitím základních akrobaticých prvků, skoků, tanečních kroků 9. Cvičení s náčiním (rozvoj drobné manipulace ruky, rozvoj orientace a diferenciace pohybu), tradiční i netradiční náčiní 10. Taneční výchova (lidové, společenské tance, country dances i na současné taneční styly) 11. Stimulace koordinačních a silových schopností pomocí labilního náčiní (over ball, fit ball, bosu. 12. Stimulace flexibility Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Atletika Aktivní účast na cvičení, 75% docházky Test z pravidel atletiky. Splnění dovednostních požadavků: 1. Hod míčkem (granátem, raketkou) - správné technické provedení s přeskokem nebo aspoň z místa z bočného odhodového postavení. 2. Skok daleký – správné technické provedení skrčným způsobem s rozběhem, odraz v libovolném místě (důraz na spojení rozběhu s odrazem) 3. Skok vysoký – správné technické provedení a) střižný způsob (nůžky), laťka ve výšce doskočiště b) způsob valivý zádový (flop), aspoň náznak, bez laťky do doskočiště 4. Běh na 60 m s nízkým startem ze start. bloků maximální rychlostí 5. Běh na 200 m maximální rychlostí alternativně Gymnastika Aktivní účast na cvičeních, 75% docházky Pohybová vazba s libovolným hudebním doprovodem v délce min. 16 taktů v 4/4 rytmu nebo 32 taktů ve 3/4 rytmu, která bude předvedena na 12 m akrobatickém pásu. Skladba musí obsahovat následující povinné prvky: 1. Libovolný obrat (obounož nebo jednonož) 2. Libovolný skok odrazem snožmo nebo jednonož (např. čertíkový skok, nůžkový skok, jelení skok, dálkový skok aj.) 3. Taneční krok (např. polkový, valčíkový, sambový, jive, cha-cha aj.) 4. Rovnovážná poloha (např. v postoji, kleku, sedu…, kde je zmenšená plocha opory) 5. Minimálně 3 z následujících akrobatických prvků s minimálně dvěmi různými variantami kotoulů a) kotoul vpřed (např. skrčmo, roznožmo, letmo) b) kotoul vzad (např. skrčmo, schylmo, roznožmo) c) stoj na lopatkách d) stoj na hlavě e) stoj na rukou f) stoj na rukou a kotoul g) přemet stranou Pohybová skladba se švihadlem na libovolý hudební doprovod v délce min. 8 taktů 4/4 nebo 16 2/4, která musí obsahovat: - min. 3 různé varianty přeskoků (např. snožmo, roznožmo, zkřižmo, střídnonož, jednonož, cvalem, přeskokem složeného švihadla atd.) z toho min. 2 přeskoky následně za sebou s kroužením švihadla vzad a 2 přeskoky následně za sebou s kroužením švihadl zkřižmo ("vajíčko"), - 2 různé způsoby kroužení švihadla (např. v bočné, čelné, vodorovné rovině) v držení obouruč nebo jedoruč složeného švihadla Hodnocení: dobře – pohybová skladba bude mimo jiné obsahovat minimálně dvě různé varianty kotoulů a další libovolný akrobatický prvek z výše uvedených, vše ve správném gymnastickém provedení - pohybová skladba se švihadlem bude splňovat všechny požadavky, ale s nepřesnými pohyby vedení švihadla, s drobnými chybami v technice provedení přeskoků s max. jedním přerušením sestavy, ale v souladu s hudebním doprovodem velmi dobře – pohybová skladba bude mimo jiné obsahovat minimálně dvě různé varianty kotoulů a přemet stranou nebo stoj na rukou, vše ve správném gymnastickém provedení - pohybová skladba se švihadlem bude splňovat všechny požadavky s přesnými pohyby vedení švihadla, logickým spojení jedotlivých pohybů těla a švihadla, bez přerušení sestavy a v souladu s hudbou výborně – pohybová skladba bude mimo jiné obsahovat minimálně libovolnou variantu kotoulu vpřed a vzad a přemet stranou nebo stoj na rukou a kotoul, vše ve správném gymnastickém provedení - pohybová skladba se švihadlem bude splňovat všechny požadavky, s přesnými pohyby vedení švihadla, logickým spojení jedotlivých pohybů v dokonalém souladu pohybů těla, švihadla a hudby s další libovolnou manipulací švihadla Poznámka: při stoji na rukou je možná záchrana Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (26.08.2024)
|
|
||
GYMNASTIKA https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i ATLETIKA https://is.muni.cz/elportal/estud/fsps/ps07/atletika/index.html http://iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/04/Didaktika_atletiky-Prukner.pdf
MOODLE https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15261 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15262 Poslední úprava: Hájková Jana, PaedDr. (12.09.2024)
|
|
||
Studující: - dokáže splnit požadavky na atletické a gymnastické dovednosti dle uvedených přesně stanovených limitů a požadavků na kvalitu pohybu (viz požadavky na zakončení předmětu), - formuluje pravidla atletiky, - vhodně použije hudební doprovod pro vytváření hudebně pohybových programů. Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|