PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pohybové hry a psychomotorika - OPMN0T109A
Anglický název: Movement games and psychomotor skills
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 100 (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPMN0T139A
Je záměnnost pro: OKMN0T109A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz (1) (1).jpg Kateřina Esserová, DiS.
Anotace -
Předmět je zaměřen na využití psychomotoriky a pohybových her pro výuku TV na I. stupni ZŠ. V rámci předmětu studenti získají zásobník pohybových a psychomotorických her, seznámí se se základy organizace a řízení pohybových aktivit. Psychomotorika propojuje pohyb s mentální činností, psychikou dítěte a sociálními aspekty a záměrnými hrami a činnostmi směřuje k ovlivnění dítěte v těchto oblastech. Neopominutelným aspektem předmětu je zaměření na problematiku integrace handicapovaných žáků do výuky TV.
Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (16.09.2024)
Cíl předmětu

Studující rozvíjí své kompetence v oblasti psychomotoriky a pohybových her.

Studující porovnávají a kategorizují psychomotorická cvičení a pohybové hry.

Studující získávají základní teoretické znalosti z oblasti psychomotoriky a pohybových her.

Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory

Předmět je hodnocen 2 kredity, časová dotace na studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka: 24 hodin

Příprava na zápočet: 20 hodin

Samostudium: 16 hodin

Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Literatura

Adamírová, J. (1995). Hravá a zábavná výchova pohybem (základy psychomotoriky). Praha: Unie zdravotní TV ČASPV.

Blahutková, M. (2007). Psychomotorika. Brno: Pedf MU

Blahutková, M., & Koubová, J. (1995). Psychomotorika aneb prožitek z pohybu. Brno: Oddělení inovačních a rozvojových programů CDVU MU Brno

Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. (2007). Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita

Blahutková, M., & Pavlínková, Z. (1999). Využití netradičního náčiní v hodinách tělesné výchovy na I. stupni ZŠ. Brno: CDVU MU

Dvořáková, H. (2012). Školáci v pohybu - tělesná výchova v praxi. Praha: Grada

Dvořáková, H., & Michalová, Z. (2004). Využití psychomotoriky ve škole. Praha: PedF UK

Hermová, S. (1994). Psychomotorické hry. Praha: Portál

Kurtz, L.A. (2015). Hry pro rozvoj psychomotoriky pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha: Portál

Mazal, F. (2000). Pohybové hry a hraní. Olomouc: Hanex

Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex

Neuman, J. (2001). Dobrodružné hry v tělocvičně. Praha: Portál

Tůma, M., & Tkadlec, J. (2010). Hry s míčem pro děti. Praha: Grada

Szabová, M. (1999). Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál

Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (07.09.2023)
Sylabus

Teorie:

  1. Interpretace pojmu psychomotorika, teoretická východiska psychomotoriky, postavení psychomotoriky v systému vědních disciplín 
  2. Cíl psychomotoriky, hra v psychomotorice, herní zásady psychomotoriky, psychomotorika ve škole, pomůcky
  3. Zaměření psychomotoriky z hlediska tří kompetenčních oblastí: osobní, materiální a sociální  
  4. Zpětná vazba
  5. Charakteristika pohybových her a jejich cíl

Cvičení:

  1. Hry zaměřené na poznávání a vnímání vlastního těla i sebe sama 
  2. Hry na zvládání prostoru a orientaci v něm 
  3. Hry na zvládání materiálního okolí 
  4. Hry na záměrné rozvíjení sociálních vztahů 
  5. Hry s obsahem lokomočních cvičení 
  6. Hry s obsahem manipulačních cvičení 
  7. Relaxační techniky
  8. Využití balančních pomůcek
  9. Zpětná vazba 
  10. Pohybové hry a soutěže

 

Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (20.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • Aktivní účast na výuce
  • Zpracování souboru her na zadané téma
  • Metodický výstup
Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (20.08.2024)
Výsledky učení

Studující prokazuje dostatečně osvojený zásobník cvičení z oblasti psychomotoriky a pohybových her.

Studující rozlišuje hry patřící do psychomotoriky a cvičení patřící do pohybových her.

Studující aplikuje psychomotorická cvičení nebo pohybové hry ve vyučovací jednotce TV.

Studující zhodnocuje aplikovanou psychomotorickou vyučovací jednotku a provede sebe reflexi.

Studující aplikuje teoretické znalosti z psychomotoriky a pohybových her ve vyučovací jednotce TV.

Poslední úprava: Fořterová Petra, PhDr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK