PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Žáci se SVP II - OPMN0S149A
Anglický název: Pupils with Special Educational Needs II
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 90 / 90 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0Q135A
Je prerekvizitou pro: OPMN0S155A
Je záměnnost pro: OKMN0S149A
Anotace -
Kurz je zaměřený na problematiku poskytování podpůrných opatření 1. až 5. stupně žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem kurzuje vybavit studenty znalostmi o dopadech různých druhů zdravotních překážek v učení do vzdělávání a interakce s dětmi a dospělými a vhodných podpůrných opatřeních 1. až 5. stupně uplatňovaných v základní škole. 1. Podpůrná opatření 1. až 5. stupně ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami – podmínky pro zahájení poskytování podpůrných opatření a jejich vyhodnocování, právní rámec 2. Specifika jedinců se zrakovým a sluchovým postižením v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 3. Specifika jedinců s tělesným a kombinovaným postižením v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 4. Specifika jedinců s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 5. Specifika jedinců s problémy v chování v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady vývojového traumatu do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření) 6 Specifika jedinců s narušenou komunikační schopností v kontextu vzdělávání a zapojení v kolektivu (dopady do vzdělávání a sociálních interakcí s dětmi a dospělými, podpůrná opatření)
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (05.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky jedinců se zrakovým, sluchovým, tělesným a mentálním postižením, se specifiky jedinců s poruchami chování a učení, se specifiky jedinců s poruchami autistického spektra a s narušenou komunikační schopností.

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Deskriptory

Výuka bude realizována v prezenční formě dle rozvrhu.  Individuální konzultace jsou umožněny prostřednictvím emailu i v určených konzultačních hodinách.

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut
Samostudium literatury (za semestr) 12 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 4 hodiny
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

1.       BARTOŇOVÁ. M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení.  Brno: Paido 2007. ISBN 978-80-7315-140-9

2.       BENEŠ,P., VRUBEL,M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido 2017. ISBN 978-80-7315-264-2

3.       HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2.

4.       KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.

5.       MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012.

6.       OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

7.       VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.

8.       Katalogy podpůrných opatření na www.inkluze.upol.cz

9.       Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů

10.     Zákon č. 561/2004 ve znění pozdějších úprav

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

Předmět představí na úrovni soudobého poznání směřování konceptů podpor dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Bude zaměřen zejména na speciální pedagogiku jako vědní obor s jejími četnými interdisciplinárními vazbami na oblast sociální, právní i zdravotní. Cílem předmětu je seznámit studenty se světem žáka s postižením a jeho speciálními potřebami s důrazem na současné společné vzdělávání, akcentující jedinečnost každého s důrazem na hodnoty jinakosti a odlišnosti.  Představena bude důležitost spolupráce školy, poradenských zařízení a rodiny žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Studenti budou umět pracovat s aktuální legislativou v oblasti inkluzivního školství, s Úmluvou OSN o právech lidí se zdravotním postižením, s příslušnou speciálně pedagogickou literaturou, s nejnovějšími výzkumy včetně osvědčených postupů dobré praxe při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Předmět bude ukončen zápočtovým testem.

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující budou schopni poskytovat podpůrná opatření 1. až 5. stupně žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Budou umět pracovat s aktuální legislativou v oblasti inkluzivního školství.

Poslední úprava: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK