Žáci se SVP I (SPU, ps.dg.) - OPMN0Q135A
Anglický název: Pupils with Special Educational Needs I (Specific Learning Disorders, Psychological Assessment)
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0Q115A, OPMN0Q125A
Je prerekvizitou pro: OPMN0S149A
Je záměnnost pro: OKMN0Q135A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Nástěnka   
Anotace -
Cílem kurzu je získání základních znalostí o problematice specifických poruch učení a chování, ale také kompetencí pro přímou práci se žáky s SPU/SPCH. Přesto, že se kurz soustředí především na práci se žáky se základními typy SPU (dyslexie, dysortografie, dysgrafie a dyskalkulie) a SPCH, budou posluchači prostřednictvím problematiky rozvoje rané gramotnosti seznámeni také s podobou a podstatou obtíží dalších rizikových skupin žáků selhávajících v nabývání základních školních dovedností a jejich různými obtížemi ve čtení a psaní (nespecifické poruchy učení, děti s dysfázií, děti s poruchou porozumění aj.) Předmět představuje poznatkovou základnu pro předmět Školní poradenské služby, který je zaměřen více intervenčně.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
Deskriptory

Výuka bude probíhat podle aktuálně platných pravidel.

Pro kurz je připraven Mooodle dle jednotlivých témat a přednášek. Kurz má název Specifické poruchy učení a chování pro 1. st. ZŠ (žáci s SPU tvoří největší skupinu). Přístup obdrží studenti na první přednášce. 

Rozklad studijní zátěže: 

Přednášky - 12 hodin. 

Příprava na přednášky a studium odborné literatury - 12 hodin. 

Příprava na zápočtový test - 6 hodin. 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
Literatura

Povinná literatura:

GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P. ADHD. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2013.

KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z., ŠEMBEROVÁ, K, BALHAROVÁ, K.. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014.

KUCHARSKÁ, A. Diagnostické postupy a obligatorní diagnózy v SPC (kapitola 3.2.). In Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007, s. 69-85. 

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. 

MERTIN, V., KUCHARSKÁ, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.

PELLETIER, E. Porucha pozornosti bez hyperaktivity: Pomoc rodičům a učitelům. Praha: Portál, 2014. 

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada, 2012. 

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: PedF UK, 2002. 

ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009.

 

Doporučená literatura:

KUCHARSKÁ, A., Seidlová Málková, G. Čtenářská gramotnost – předpoklady rozvoje, počáteční gramotnost. Pedagogika, 2012, č. 1-2, s. 1-9. 

KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie – pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Praha: PedF UK, 2014. 

MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. 

NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004.

PACLT, I. a kol. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada, 2007. 

RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999. 

TAYLOR, J. F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti. Rádce pro děti s ADHD a ADD. Praha: Portál, 2012.

WILDOVÁ, R. (2006). Vybrané didaktické problémy výuky počátečního čteni. In Kucharská, A. (red.) Specifické poruchy učení a chováníSborník 2005, Praha: IPPP ČR, 2006, s. 107-113.

WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost a možnost podpory jejího rozvoje. In WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012, s. 5-14.

WILDOVÁ, R. (2006). Vybrané didaktické problémy výuky počátečního čteni. In Kucharská, A. (red.) Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005, Praha: IPPP ČR, 2006, s. 107-113.

WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost a možnost podpory jejího rozvoje. In WILDOVÁ, R. a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2012, s. 5-14. 

Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (01.02.2021)
Sylabus

Témata kurzu:
1. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – současné paradigma a jeho proměna, významy odlišného chápání pro učitele 1. st. ZŠ. Typologie žáků se SVP, důraz na preventivně intervenční přístupy. Vzdělávací potřeby ve vztahu ke školnímu výkonu. Školní úspěšnost/neúspěšnost, specifické poruchy učení vs. nespecifické, typologie nespecifických obtíží ve výuce žáků 1. st.
2. SPU – základní vymezení, vývoj pojmu, terminologie. Problematika rozvoje rané gramotnosti. Dekódování, porozumění čtenému, alfabetický princip, modely vývoje čtení a psaní.
3. Základní typy specifických poruch učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie) – vymezení, okruhy obtíží, doporučované přístupy. Diagnostické přístupy, hodnocení gramotnostních dovedností, statické a dynamické diagnostické hledisko. Testy gramotnostních dovedností.
4. Vývojové a sociální aspekty SPU, primární a sekundární problematika
5. Specifické poruchy chování – úvod do problematiky. Definice SPCH (ADHD/ADD, hyperkinetická porucha), aktuální terminologie, projevy dítěte s SPCH, diagnostická kritéria. Vhodné přístupy k žákům s SPCH. Žáci s psychiatrickými potřebami – nejčastější problémy ml. šk. věku.
6. Preventivně-intervenční přístupy poradenských služeb, školní poradenství, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními (jako východiska pro předmět Školní poradenské služby).

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (02.02.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet na základě splnění zápočtového testu. Na zápočtový test má student 2 pokusy. 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.03.2022)