|
|
|
||
Kurz je druhou částí modulu pedagogické a sociální psychologie, který má vybavit studenty základními psychologickými znalostmi a dovednostmi, potřebnými pro výkon jejich budoucí profese. Kurz letního semestru má za cíl seznámit studenty se sociálně psychologickým kontextem pedagogického působení. V přednáškách bude věnována pozornost především teoretickému rámci, cvičení budou zaměřena především na získání praktických dovedností.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Přímá výuka
Nepřímá výuka
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Podmínkou pro zakončení předmětu je 75% účast na seminářích. Zkoušku studenti složí v rámci písemného testu pokrývající témata Psychologie pedaagogické a sociální I a II. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.01.2022)
|
|
||
Literatura povinná: HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015, 399 stran. ISBN 9788024746746. HRABAL, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 125 s. ISBN 8024604361. VALENTOVÁ, L. Problémy mladšího a středního školního věku. In: HadjMoussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I vybrané problémy. Praha: Pedf UK, 2005. VALENTOVÁ, L.;PAVLAS MARTANOVÁ,V. Školní třída- diagnostika, intervence a prevence. In Školní poradenství II. Praha: PedfUK v Praze, 2013.
Literatura doporučená: HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. Diagnostika: pedagogicko-psychologické poradenství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002, 208 s. ISBN 807290101x. KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování. Praha: Portál, 1997. MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001. VALENTOVÁ, L. Školní poradenství II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013, 207 s. ISBN 9788072906291. VÝROST, J.;SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. 2vyd. Praha: Grada, 2008. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Témata předmětu: 1. Sociální psychologie, teorie sociální podmíněnosti člověka. 2. Sociální psychologie rodiny, vztah rodiny a školy. 3. Sociální percepce a sociální interakce. 4. - 5. Třída jako sociální skupina, diagnostika a intervence. 6. Problémové a rizikového chování – terminologie, prevence. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (21.01.2023)
|
|
||
Sociální psychologie Student/ka vyjmenuje významné odborníky a jejich teorie v oblasti sociální psychologie a uvede, k čemu se dané teorie vztahují. Student/ka vztáhne teorie sociální psychologie k vlastnímu studiu a profesní praxi a ukáže, jak mohou ovlivnit jeho přístup k výuce a práci s žáky. Student/ka uvede příklady, jak může sociální facilitace (Triplett) a sociální zahálení (Ringelmannův efekt) ovlivnit chování jednotlivců při skupinové práci nebo soutěžích. Sociální percepce Student/ka dokáže vysvětlit, jak první dojem ovlivňuje vnímání lidí a jak primární informace o osobě nebo situaci formují naše následné hodnocení. Student/ka identifikuje haló efekt jako tendenci přenášet celkové pozitivní nebo negativní vnímání jedné vlastnosti osoby na ostatní oblasti jejího chování, vzhledu nebo osobnosti. Student/ka popíše základní charakteristiky stereotypů a předsudků, včetně jejich silného emotivního náboje a skutečnosti, že jsou často založeny na omezených nebo nedostatečných informacích o daném objektu či osobě. Student/ka vysvětlí, jak mohou očekávání a víra jedné osoby v druhého ovlivnit jeho výkon, a to jak pozitivně (Pygmalion efekt), tak negativně (Golem efekt). Student/ka analyzuje různé způsoby, jakými lidé přisuzují příčiny událostem, včetně vnitřních a vnějších atribucí. Student/ka rozlišuje mezi šťastnou atribucí (kdy úspěch přisuzujeme vlastním schopnostem a vnitřním faktorům) a nešťastnou atribucí (kdy neúspěch přisuzujeme vnějším faktorům) a popíše základní atribuční chybu. Sociální psychologie rodiny Student/ka popíše znaky moderní rodiny. Student/ka vysvětlí rozdíl mezi školní a rodinnou socializací. Student/ka reflektuje požadavky a očekávání rodičů a učitelů a vysvětlí tzv. rodičovský paradox. Student/ka vyjmenuje a vysvětlí charakteristiky rodin, které ovlivňují školní úspěšnost. Student/ka uvede možnosti přizpůsobení výuky sociálním a kulturním podmínkám žáků na základě platných legislativních předpisů. Student/ka vysvětlí Model devíti polí způsobu výchovy (Čáp, Boschek 1994), uvede dimenze, které model měří a zhodnotí, jak se v ČR způsob výchovy proměňuje. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (06.04.2025)
|