|
|
|
||
Předmět je zaměřen propedeutiku jedné ze základních psychologických disciplín, která má zároveň silný přesah do pedagogické praxe. V průběhu semestru se studenti seznámí s rozmanitými aspekty vývoje jedince od prenatálního věku po smrt. V rámci akcentu na teorie celoživotního vývoje budou studenti motivováni ke kritickému myšlení, hledání souvislostí mezi nejznámějšími teoriemi vývoje a dílčích fenoménů vývoje jedince, i orientaci v aktuálním směřování empirického zájmu české i světové vývojové psychologie. Reflektována budou aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii, které budou studenti sami aktivně vyhledávat i diskutovat v seminární části kurzu. Účast v seminární části (studující budou rozděleni do 3 skupin) je povinná. Povolené jsou 2 absence.
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (30.01.2022)
|
|
||
Cílem kurzu je získání kvalitní orientace ve vývojových úkolech jednotlivých vývojových etap od prenátálního vývoje po smrt jedince. Studující umí definovat a popsat specifika somatického, kognitivního, sociálního, emočního, identitního vývoje v jednotlivých etapách, umí v souvislostech vysvětlit klíčové změny s ohledem na aktuální empirické studie i teorie vývoje potřebné pro výkon pedagogické profese. Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
BLATNÝ, M. (Ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2016. FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009. ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál, 2015 GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010. KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010. KOUKOLÍK, F. Metuzalém: o stárnutí a stáří. Praha: Karolinum, 2014. MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2012. LANGMEIER, J.;KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011. PIAGET, J.;INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999. SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (15.05.2019)
|
|
||
Kurz je ukončen písemnou zkouškou v rozsahu přednášek, seminářů a povinné literatury. Test obsahuje kombinaci otevřených otázek (vlastní formulace odpovědi ) a volby správné odpovědi z několika distraktorů. Časová náročnost písemné zkoušky - cca 30 minut. Bližší informace budou prezentovány na první přednášce. Další úkoly bude studující plnit na seminářích. Účast v seminární části (studující budou rozděleni do 4 skupin) je povinná. Povolené jsou 2 absence. Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Studijní opory, prezentace přednášek, rozšiřující texty jsou k dispozici v kurzu Moodle : https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=498 Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
|