|
|
|
||
|
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu témat vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech studenti seznamují s jednotlivými kroky didaktické analýzy, samostatně zpracovávají vybrané téma. Seznamují se s ukázkami různých metod práce se společenskovědními tématy a vyhodnocují jejich cíle.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (05.10.2020)
|
|
||
|
Předmět Člověk a společnost pomáhá studentům učitelství reflektovat aktuální problémy společnosti, analyzovat je v kontextu disciplin společenských věd a na základě kritické práce s kurikulem vybírat témata vhodná pro výuku na 1. stupni. Pro práci s těmito tématy se studenti učí dílčím krokům didaktické transformace učiva a plánování výuky. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||||||||||
|
Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle Příprava na výuku
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Zápočet udělen za aktivní účast na seminářích ( 2 povolené absence) a zpracování průběžných úkolů. Průběžné úkoly odevzdávané na seminářích:
Průběžné úkoly odevzdávané do Moodle:
Podrobné informace k plnění předmětu a zadání úkolů dostupné na Moodle opoře Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
DVOŘÁKOVÁ,M.; DVOŘÁK,D.: Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. Fapšo, Marek. Myslet navzdory dějinám: kontrafaktuální dějiny a didaktika dějepisu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. 133 stran. HAVLŮJOVÁ, Hana a NAJBERT, Jaroslav. Paměť a projektové vyučování v dějepise. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2014. DVOŘÁKOVÁ M. Odkud se berou? Dětská pojetí oběhu peněz. Pedagogika, Vol 71 No 2 (2021). https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1850 DVOŘÁKOVÁ, M; STARÁ, J: Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus 2010. VEČERKOVÁ, E.; FROLCOVÁ, V.: Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad, 2010. Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Semináře 1. Úvod do společenskovědního vzdělávání primární školy, vlastní zkušenost se společenskovědními tématy 2. Porovnání pojetí zadaného tématu ve starších i současných učebnicích; požadavky RVP v oblasti Člověk a jeho svět 3. Porovnání pojetí společenskovědního učiva v různých vzdělávacích systémech, práce s kurikulem 4. Orientace v čase, časová osa, generace a vzpomínky, práce s životopisem 5. Historická gramotnost a badatelská výuka historických témat 6. Vlastivěda a vlastenectví 7. Svátky a slavení v soudobé třídě 8. Občanská a politická participace v učivu ČJS 9. Rodina a gender ve výuce společenských věd 10. Rodina a gender v učebnicích a populární kultuře 11. Prezentace návrhů badatelské výuky historických témat Přednášky 1. Cíle a problémy "vlastivědy" analýza různých pojetí společenskovědního vzdělávání v historii 2. Pojetí historického učiva ve vlastivědě a vzdělávací oblasti ČJS 3. Vlastenectví a nacionalismus 4. Kulturní různorodost ve třídě 5. Aktuální otázky politického vzdělávání 6. Aktuální otázky společenských věd: rodina, gender Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
|
|
||
|
Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=18174 Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.09.2025)
|
|
||
|
Studující: představí vývoj cílů společenskovědního vzdělávání na 1. stupni v průběhu 20. století a určí problémy, které koncepce společenskovědního vzdělávání řeší identifikují výzvy, které před společneskovědním vzděláváním stále stojí na příkladu zpracování témat v učebnicích ilustrují a kriticky hodnotí různé přístupy společenskovědního vzdělávání, jak z hlediska obsahů, tak z hlediska metod porovnává aktuální výzvy s příklady ze zahraničních kurikulárních dokumentů reflektuje aktuální problémy spojené s výukou tématu rodina, identifikuje pohled na problematiku z hlediska disciplin a paradigmat společenských věd, v návaznosti na to stanoví cíle a postupy dílčích výukových jendotek reflektuje aktuální problémy spojené s politickým životem společnosti, pomocí aktuálních politologických a sociologických přístupů tyto problémy představí v jejich komplexnosti identifikuje témata vhodná pro výuku na 1 stupni, provede kroky didaktické transformace tématu, kriticky zhodnotí výukové postupy v učebnicích a dalších didaktických materiálech představí kognitivní specifika žáků 1. stupně jako východisko pojetí práce s historickými tématy, zdůvodní význam a způsob práce žáků se vzpomínkami a časovou osou vysvětlí základní koncepty, které pomáhají rozvíjet historickou gramotnost, uvede význam a příklad práce v rámci těchot konceptů vybere téma historického učiva, přiřadí je k jednomu z konceptů historické gramotnosti a zdůvodní jejich přínos pro žáky 1. stupně k vybranému historickému tématu najde relevantní zdroje a navrhne postup práce podle zásad badatelské výuky představí a obhájí vlastní návrh badatelské výuky a kriticky hodnotí návrhy dalších studujících.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (15.09.2024)
|