Přednes - OPMN0N328B
Anglický název: Presentation
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Mgr. Michaela Lažanová
Neslučitelnost : OPMN0N208B
Prerekvizity : OPMN0H206B, OPMN0T205B, OPMN0V207B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Cíl předmětu: Studující se seznámí se základními principy uměleckého přednesu. Získá přehled o literatuře vhodné k dětské recitaci. Studující se bude učit aplikovat principy práce s uměleckým textem jak ve vlastní zkušenosti, tak reflektováním práce druhých. Vyzkouší si interpretaci uměleckého textu před publikem a pokusí se vytvořit Formativni zpětnou vazbu. Výsledky učení: Studující vyhledá text vhodný k uměleckému přednesu adekvátní věkovým a interpretačním možnostem recitátora. Studující přednese zvolený text publiku za využití postupů a technik nabízených při práci na přednesu. Studující dokáže navrhnout ústně i písemně funkční zpětnou vazbu k zadanému recitačnímu výkonu.
Poslední úprava: Lažanová Michaela, Mgr. (02.10.2024)
Literatura

Povinná literatura:

ZÁMEČNÍKOVÁ,  Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. ISBN978-80-7068-236-4.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.

Doporučená literatura:

MAŠATOVÁ Milada. Cesty k metafoře. Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-922-5.

Živé slovo, 45(+3) zamyšlení nad tajemstvím poezie a hlasu. Připravil: Vladimír Justl. vyd. Praha, Akropolis – Slovo a hlas 2004

MUSILOVÁ Daniela, VYSKOČIL Ivan. Psychologie porotcovy práce. Praha: ÚVKČ 1981.

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Sylabus -

Osnova:

1.       Co je to umělecký přednes.

2.       Specifika recitačních přehlídek.

3.       Hodnocení recitátorů.

4.       Návštěva recitační přehlídky a reflexe.

5.       Reflexe recitátorů na DVD.

6.       Diskuse o dalších problémech přednesu.                    

7.       Výběr textu pro přednes.

8.       Možné metody práce na textu.

9.       Praktické hledání vlastního interpretačního klíče.

10.    Rozbory vybraných textů.

Přednes vybraného textu.

Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Výsledky učení

Výsledky učení:

Studující vyhledá text vhodný k uměleckému přednesu adekvátní věkovým a interpretačním možnostem recitátora.

Studující přednese zvolený text publiku za využití postupů a technik nabízených při práci na přednesu.

Studující dokáže navrhnout ústně i písemně funkční zpětnou vazbu k zadanému recitačnímu výkonu.

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (07.10.2024)