|
|
|
||
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě - např. s žáky se specifickými vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji učitel ve třídě ZŠ. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga či se podílet na dílčích asistentských pracích.
Školu a třídu si pro tento druh praxe domlouvá student sám. Ředitelství školy a učitele/učitelku informuje student o obsahu a časové náročnosti praxe v souladu s materiály pro školy v moodle. Praxe je pro učitele nehonorovaná, od učitelů nemůže student vyžadovat žádnou práci, naopak přijímá nabídky učitele/učitelky (reflexe, zpětná vazba, společná tvorba příprav), pokud k nim dojde.
Paralelky mohou (ale nemusí) studenti volit s ohledem na žáka, kterému budou asistovat a na odbornost vedoucích paralelek (dr. Krčmářová- nadaní, dr. Vallin - žáci s OMJ). Na tyto vyučující je možné se také obrátit v případě, že by studenti chtěli doporučit vhodnou třídu na praxi.
Předmět je propojen s paralelně vyučovaným předmětem Inkluzivní primární pedagogika. Studenti budou v předmětu uplatňovat poznatky z něj, ale také z jejich další pedagogicko-psychologické přípravy, znalosti z oblastí specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie, obecné a oborových didaktik, praxí v průběhu studia a vlastních učitelských zkušeností. Budou je integrovat do kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 1. stupně ZŠ. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých intervencí budou průběžně reflektovat v moodle.
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované a diferencované výuky na 1. stupni základní školy. Očekávané výstupy v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (MŠMT, verze 2023):
Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studijní zátěž celkem 50 hodin: Počet výukových hodin strávených náslechy ve výuce formou pozorování nebo asistováním provázejícímu učiteli: 24 hodin (6x 4) Počet hodin strávených reflexí s dalšími studenty, vedoucí praxe a plněním reflektivních úkolů v moodle: 10 hodin Počet hodin věnovaných přípravě na asistentskou praxi: 16 hodin Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.10.2024)
|
|
||
Asistentská praxe v rozsahu 6x 4 vyučovací hodiny, minimálně 20 vyučovacích hodin (Absence v době rozvržené výuky je studentem nahrazena v jiném čase. Ten domlouvá student se svou učitelkou, v jejíž třídě koná praxi.) Potvrzení o vykonané praxi vložené v termínu do moodle. Všechny úkoly a potvrzení musí být vloženy do moodle do 5. 1. 2025. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Portešová, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3. Prokopová, Z., Poeta, M., Titěrová, K. Asistujeme u dětí s odlišným mateřským jazykem. Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2022. ISBN online verze: 978-80-88171-34-8. Dostupné z: https://cloud.meta-ops.eu/wp-content/uploads/2022/07/meta_prirucka_asistujeme_sazba_final.pdf Kargerová, J., Stará, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Dostupné z: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-zp-pas/metodika-zp-pas.pdf Kolektiv autorů: Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem pro základní školy. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů a PedF UK, 2019, ISBN: 978-80-88171-24-9. Dostupné z: https://meta-ops.eu/publikace/pruvodce-zaclenovanim-zaku-s-odlisnym-materskym-jazykem-pro-zakladni-skoly/ Kolektiv autorů: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Dostupné z https://cloud.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Asistentská praxe, reflexe ústní i písemná, kolegiální zpětná vazba, diskuse. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Role asistenta žáka/ pedagoga Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole Princip inkluze v heterogenní třídě Práce s katalogem podpůrných opatření Individuální vzdělávací program Pedagogická diagnostika Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky Spolupráce asistenta s rodiči Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy Děti s OMJ v kontextu školní třídy. Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných, aj. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Moodle podpora zde: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=15248, heslo: InkluzePraxe2023 Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující analyzuje vzdělávací potřeby žáků a navrhuje inkluzivní a individualizované výukové strategie na základě evidence-based přístupů. Zajišťuje respektující a bezpečné prostředí ve třídě, efektivně plánuje vyučovací činnosti s ohledem na pozornost a paměť žáků a využívá různé formy výuky. Pravidelně reflektuje svou pedagogickou činnost, poskytuje a přijímá zpětnou vazbu a aktivně zapojuje všechny žáky, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, do výuky. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
|