Cílem předmětu je vnést vhled do problematiky počáteční čtenářské gramotnosti, nastínit současné pojetí a aktuální trendy jejího rozvoje v ČR i v zahraničí. Obsah kurzu bude integrovat inovativní metody, pedagogické postupy a strategie výuky, psychodidaktikou a psychosociální problematiku na počátku školní docházky. Studenti se seznámí z různými metodami výuky čtení, součástí seminářů jsou praxe na 1. stupni ZŠ (v rozsahu 0/1), studenti si prakticky vyzkouší rozvíjet čtenářskou gramotnost v 1. ročníku ZŠ a pokusí se naplánovat inovace školní výuky čtení a psaní.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
The aim of this course is to introduce insights into the issue of initial reading literacy, to outline current concepts and current trends of its development both in the Czech Republic and abroad. The content of the course will integrate innovative methods, educational practices and teaching strategies, psychodidactics and psychosocial issues at the beginning of school attendance. Students will learn various methods of teaching reading, seminars are part of the practice at the 1st grade of primary school (in the range of 0/1), students can virtually try to develop literacy in the 1st and 2nd year of primary school and tries to schedule the upgrade school teaching reading and writing.
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (23.09.2021)
Deskriptory
Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a praxí, také jako řízené samostatné studium s motivačními a řídícími impulzy vyučujících. Kontakt se studenty bude probíhat prezenční i elektronickou formou. Platformou - systémem pro výuku bude také Google classroom a Moodle dle pokynů vyučujících, studentí budou pracovat na synchronních a asynchronních aktivitách. Pozvánku do učebny nebo odkaz na kurz obdrží studenti emailem.
1) Přednášky - synchronní i asynchronní způsob výuky ve vhodném poměru, videonahrávky, videokonference, elektronické výukové materiály, diskuse
2) Praxe proběhne ve 4 paralelkách S1 - S4, studenti si mohou vybrat z možnosti přijít na domluvenou školu nebo si vyhledat individuální praxi. 2 skupiny mají přidělené 2 konkrétní školy - ZŠ Brána jazyků budova Vojtěšská, ZŠ Ke Kateřinkám a 2 skupiny se zapisují do individuální praxe na vlastní vybrané ZŠ nebo na ZŠ, kde student vykonává asistentskou praxi. Rozdělení skupin a více informací viz poznámka v rozvrhu.
3) Semináře - synchronním i asynchronním způsobem výuky, studenti budou získávat poznatky aktivně na základě elektronických materiálů, videí, ukázek žákovských prací, audionahrávek, zasílání materiálů, plnění úkolů v Google classroom a Moodle. Kód kurzu: hbeclev
Studijní zátěž:
přímá výuka: 36 hodin samostudium: 12 hodin úkoly v Moodle nebo Google učebně: 12 hodin
ročníková práce: 15 hodin
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
100% účast na praxi, možnost nahradit
Test písma
Aktivní účast na výuce
Příprava a prezentace 1 didaktického materiálu včetně metodického doporučení
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Literatura
Povinná literatura:
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R.. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, ISBN 80-86039-55-2.
RONKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., KOŽELUHOVÁ E. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. E-book (online). Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-314-6. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarske-gramotnosti/?/impressum/ Impressum (futurebooks.cz)
Doporučená literatura:
WILDOVÁ, R (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.
RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. The Reading Matters: Children Readership in the Czech Republic. In Bekirogullari. Zafer; Minas, Melis Yagmur (ed): 5th international conference on education & educational psychology (ICEEPSY 2014). UK: C–crcs, 2014. 1204-1208. ISSN: 1986-3020.
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
Metody výuky
Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti
Vhodné pomůcky, projekty na podporu čtenářské pregramotnosti podporu počáteční čtenářské gramotnosti.
Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole.
Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní
Analýza a praktické ověření vázaného a nevázaného písma
Praktické ověření metod hodnocení čtení a psaní
Poslední úprava: Ronková Jolana, Mgr., Ph.D. (06.09.2022)
Sylabus -
1. Současné pojetí rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti.
2. Rozvoj počateční pregramotnosti (domácí i zahraniční trendy, individualizované intervenční programy).
3. Psychologické základy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti.
4. Historický přehled metod výuky počáteční čtenářské gramotnosti, inspirace pro rozvoj současné počáteční čtenářské gramotnosti.
5. Analyticko-syntetická a genetická metoda při rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti.
6. Rozvoj písařské gramotnosti (vázané i nevázané písmo).
7. Výuka psaní leváků (diagnostika, specifika metodického postupu)
Poslední úprava: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (14.03.2019)
1. Contemporary concept of the development of initial reading literacy
2. Development of initial literacy (domestic and foreign trends, individualised intervention programs)
3. Psychological foundations of the development of the initial reading literacy
4. Historical overview of the methods of initial literacy literacy, inspiration for the development of the current initial reading literacy
5. Analytical-synthetic and genetic method in the development of initial reading literacy
6. Development of literacy literacy (both bound and unbounded)