PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Učitelské praktikum I - OPMN0N123A
Anglický název: Teaching Practice I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 86 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Bačová, Ph.D.
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Mgr. Miriam Hejzlarová
Mgr. Marie Höschlová
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Mgr. Markéta Sochovská
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Prerekvizity : OPMN0N113A, OPMN0N114A
Je prerekvizitou pro: OPMN0N133A
Je záměnnost pro: OKMN0N123A
Anotace -
Cílem této pedagogické praxe je vést studenty k poznání různých typů škol a vzdělávacích zařízení a různých pojetí vyučování a alternativních a inovativních vzdělávacích programů v praxi, s důrazem na 1. stupeň ZŠ. Je rozvíjena dovednost studentů pozorovat výuku a vyhodnocovat její kvalitu s oporou o vybraná kritéria a pozorovací archy. Studenti jsou vedeni k přemýšlení o pojetí výuky a výukových strategiích škol a učitelů v souvislosti s věkovými a individuálními potřebami žáků. Studenti se učí systematicky reflektovat své praktické zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata. Zakládají si své pedagogické portfolio a učí se vybírat důležité materiály pro svůj profesní rozvoj. Učitelské praktikum I. zahrnuje náslechy na různých typech škol a vzdělávacích zařízení, s důrazem na pozorování výuky na 1. stupni základní školy. Součástí náslechů jsou diskuse s vedením škol a vyučujícími a reflexe zkušenosti z náslechů v návaznosti na témata Didaktiky 1. stupně ZŠ I.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem této pedagogické praxe je: 

vést studenty k poznání různých typů škol a různých pojetí výuky na 1. stupni ZŠ.

rozvíjet  dovednost studentů pozorovat výuku a vyhodnocovat její kvalitu s oporou o vybraná kritéria a pozorovací archy.

Výsledky učení  v návaznosti na Kompetenční rámec absolventa učitelství:

      -         Studující nastavuje cíle tak, aby vedly k naplnění očekávaných výstupů a k rozvoji klíčových kompetencí a gramotnosti v souladu s ŠVP/RVP. Zařazuje také cíle průřezových témat.

      -         Studující formuluje srozumitelná a stručná zadání úkolů či výukových situací.

 

      -         Studující přispívá k naplnění základních předpokladů pro vznik pozitivních vztahů ve třídě a spoluvytváří prostředí důvěry. Zná žáky a žákyně jménem, jedná s nimi konzistentně a předvídatelně, sám/sama dodržuje dohodnutá pravidla.

 

      -         Studující zve své kolegy a kolegyně (či spolužáky a spolužačky v průběhu studia učitelství) na pozorování své výuky a chodí pozorovat výuku také k nim. Výuku společně s nimi reflektuje, poskytuje zpětnou vazbu a inspiruje se.

 

      -         Studující vědomě pracuje na utváření svého profesního sebepojetí, tj. formuluje či upravuje svou učitelskou vizi – jakým učitelem chce či nechce být a proč. Svou učitelskou vizi opírá o reflektovanou zkušenost, poznání sebe sama a svých silných i slabých stránek v roli učitele/učitelky, o odborné poznatky a další zdroje.

 

      -         Studující si na základě svých rozvojových potřeb a své učitelské vize stanovuje rozvojové cíle. Systematicky pracuje na jejich naplňování a využívá k tomu široké škály prostředků (např. vzdělávání, odbornou literaturu, kolegiální spolupráci, rozvojové komunity, mentoring).

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Deskriptory
Studijní zátěž: Počet hodin náslechů na školách 48, počet hodin na zpracování reflektivního portfolia a deníku: 30, počet hodin – studium odborné literatury a analýza webových stránek navštívených škol: 30, počet hodin – plnění úkolů zadaných vyučujícími 12.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

PASCH, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Vyd. 2. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1821-7.

SPILKOVÁ, V. a kol. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005. ISBN 80-7178-942-9.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-314-7.

KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003, 228 stran. ISBN 80-7178-695-0.

STARÁ, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK 2009. ISBN 978-80-7290-418-1.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

TOMKOVÁ, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK 2007. ISBN 978-80-7290-315-3.

Rámcový vzdělávací program pro ZV. Praha: MŠMT 2016. 

Soubor kvalit studentovy práce na pedagogické praxi. (2008). Dostupné z http://kppg.pedf.cuni.cz/studium/uitelstv-pro-1-stupe-mgr/pedagogick-praxe-prezenn.

 

Doporučená literatura:

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6.

FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0043-7.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.

KOPŘIVA, P.; NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála 2006. ISBN 80-901873-7-4.

SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A., MAZÁČOVÁ, N., KARGEROVÁ, J. a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

TOMKOVÁ, A.; KAŠOVÁ, J.; DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M.. MAZÁČOVÁ, N., KRČMÁŘOVÁ, T., KOSTKOVÁ, K., KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN: 978-80-87063-64-4.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Metody výuky

Přímé pozorování ve školách.

Individuální a skupinová reflexe.

Diskuse s učiteli a vedením škol.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Sylabus -

Návštěvy různých typů škol a vzdělávacích zařízení s důrazem na 1. stupeň základní školy. Diskuse s vedením škol a vyučujícími.

Pozorování výuky na různých typech škol v návaznosti na základní didaktické kategorie v kontextu společného vzdělávání: např. znaky kvalitní základní školy, inkluzivní škola a společné vzdělávání, bezpečné a podnětné klima pro učení, kurikulum primární školy, strategie a metody aktivního učení žáků, individualizace ve výuce, hodnocení učení, pro učení a jako součást učení, výchova k hodnotám, spolupráce školy a rodiny a další.

Reflexe praktické zkušenosti s oporou o základní didaktické kategorie a témata s s využitím pozorovacích archů a studentského pedagogického portfolia.

Již v zimním semestru budou studenti vyučovat v kmenových školách dle vybraných paralelek. V těchto školách pak budou vyučovat v průběhu celého letního semestru.

Jana Poche Kargerová ZŠ Lyčkovo
Alžběta Vodrážková  ZŠ Žvahov
Blanka Zemanová, Kristýna Šejnohová ZŠ Petřiny sever
Marie Höschlová ZŠ Kunratice
Helena Hejlová ZŠ Mendelova
Eliška Glatzová ZŠ Hanspaulka
Petra Vallin ZŠ Květnák
Iveta Stehliková Bassyová ZŠ Curie
Tereza Haklová ZŠ Kbely
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
  • Účast na náslechové praxi v základních školách (max. 2 omluvené absence)
    Aktivní participace v diskusích a ve skupinové práci 
  • Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři a jejich odevzdávání v moodle
  • Zpracování portfoliového úkolu: výuková komunikace
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13832

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK