PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika 1. stupně ZŠ I - OPMN0N122A
Anglický název: Didactics of Primary School I
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z [HT]
Počet míst: 110 / 108 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D.
PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová
Mgr. Kristýna Šejnohová
PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Mgr. Blanka Zemanová
Je prerekvizitou pro: OPMN0N171A, OPMN0N132A
Je záměnnost pro: OKMN0N122A
Anotace -
Předmět seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti a využitelnost v praxi české primární školy. Cílem předmětu je naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie. Studenti se naučí správně formulovat vzdělávací cíl, na jeho základě vybírat učivo a plánovat efektivní výuku. Dále se naučí pracovat se současnými kurikulárními dokumenty a využívat nástroje efektivní komunikace. V předmětu student/ka aktivně pracuje s pedagogicko-psychologickým portfoliem.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Cíl předmětu

Student se orientuje v základních didaktických pojmech, které dokáže zasadit do kontextu výuky. S oporou o znalost odborných textů, terminologie a základních teoretických východisek vysvětlí postup plánování výuky, analyzuje modelové výukové situace a na příkladech ilustruje výukové cíle, principy výukové komunikace, řešení rušivého chování. Odborně zpracuje obecně didaktický problém.



Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2022)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 110 hodinám.

  • Přímá výuka: 48 hodin
  • Samostudium:  32 hodin
  • Úkoly v Moodle: 30 hodin
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu
  • Student v rámci přednášek dokládá porozumění prezentovanému učivu. Na každé přednášce může získat až 5 bodů. Pokud se přednášek neúčastní, nebo dosáhne méně než 15 bodů, doloží porozumění učivu ve zkouškovém období  formou testu.
  • Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři.
  • Max. 2 absence na semináři.
  • Splnění úkolů v moodle.

 

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Literatura

STARÁ, J., ZEMANOVÁ, B., HORSKÁ, B. (2020). Obecná didaktika I - Plánování výuky. Dostupné zde: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/obecna-didaktika-i-planovani-vyuky 

ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a  NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press.

Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik

Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030

KNECHT, P.  (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 

Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Metody výuky

Přednášky, interaktivní semináře - diskuse ve skupině, analýzy videozáznamů a výukových materiálů (modelových lekcí aj.), plnění úkolů v Moodle, samostudium, studium odborné literatury.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
Sylabus
  1. Komunikace ve výuce

    Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+

    Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky

    Cíle a obsah vzdělávání v primární škole

    Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy

    Plánování výuky

    Domény výukových cílů

    Taxonomie vzdělávacích cílů

    Pedagogicko-psychologické portfolio
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
Studijní opory

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15246

heslo:2024

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (21.09.2024)
Výsledky učení

Student/ka:

- vysvětlí význam vzdělávacích cílů ve výuce

- vysvětlí Bloomovu taxonomii – nerevidovanou a revidovanou a její význam při plánování výuky

- vyjmenuje základní cíle a strategické linie Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+

- zhodnotí jednotlivé iniciativy a programy s ohledem na naplňování Strategie 2030+.

- popíše vzájemný vztah jednotlivých politických a kurikulárních dokumentů z hlediska vzdělávacích cílů.

- popíše, jak jsou cíle definovány v RVP ŽV a v ŠVP a vyjádří se k jejich obecnosti, měřitelnosti, efektivnosti, realizovatelnosti apod.

- orientuje se v RVP ZV a uvádí příklady cílů v rámci vzdělávacích oblastí, průřezových témat, klíčových kompetencí.

- rozliší cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické.

- zařadí předložené cíle do příslušných hladin Bloomovy taxonomie.

- dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat cíle na jednotlivých hladinách Bloomovy taxonomie, formulovat cíle kognitivní, psychomotorické a afektivní.

- vysvětlí, co jsou to „velké myšlenky“ a jaký mají význam při plánování výuky.

- dokáže k přidělenému tematickému celku formulovat „velké“ (hlavní, nosné) myšlenky.  Dokáže formulovat obecný vzdělávací cíl.

- vysvětlí význam ŠVP a RVP ZV a jejich vzájemný vztah.

- vysvětlí vztah vzdělávacích oblastí a očekávaných výsledků učení v rámci těchto oblastí, klíčových kompetencí, gramotností a průřezových témat.

- orientuje se v RVP ZV a v ŠVP určené školy a aktivně v nich umí vyhledávat.

- zhodnotí efektivitu a smysluplnost učiva v modelových scénářích výuky.

- aktivně, správně a smyslulně používá terminologii RVP ZV.

- argumentuje v diskusi o smysluplnosti určitého učiva vzhledem k potřebám žáků s různými překážkami v učení.

- vysvětlí rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem.

- uvede argumenty pro používání popisného jazyka v komunikaci se žáky s oporou o odbornou literaturu.

- aplikuje principy respektující komunikace.

- hodnotí svůj vlastní výkon v oblasti výukové komunikace a navrhne alterace (použité otázky, zapojení žáka/žáků, řízení komunikace, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typo použitých komunikačních prostředků, případně práce s chybou, použitíé popisného a hodnotícího jazyka) .

- rozliší uzavřené a otevřené otázky z hlediska kognitivní náročnosti.

- navrhne úkoly vyšší kognitivní náročnosti (s oporou o Bloomovu taxonomii).

- v komunikaci s žákem/žáky uplatňuje efektivní a respektující výukovou komunikaci. Zhodnotí svou komunikaci s žákem/žáky (použité otázky, způsobu řízení komunikace, participace žáka/žáků na výukové komunikaci, vztahová rovina ve výukové komunikaci, typ použitých komunikačních prostředků, použití popisného a/či posuzujícího jazyka, případně práce s chybou.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK