|
|
|
||
Kurz v ZS 2024/2025 je zaměřen na prohloubení poznatků o vyučování matematice zaměřené na budování schémat, známé jako Hejného metoda. Témata budou zaměřena jednak na prohloubení znalosti obsahu, ale i na nutné principy, které je nutno dodržovat, aby výuka matematice byla efektivní a každý žák se rozvíjel podle svých možností. Velká pozornost bude věnována diferenciaci a individualizaci a práci s gradovanými úlohami a reflexi a zvědomování procesu vlastního poznávání nových matematických pojmů, vztahů, situací. Dále se budeme věnovat práci s cíli vyučování i hodnocení žáků, práci s nadaným žákem, práci s pomůckami, práci s rodiči, přechodu z MŠ na 1. st. i přechodu z 1. st. na 2. st. ZŠ. Poznatky o HM budeme využívat při analýzách videonahrávek výukových hodin, nebo jen situací. Budeme mít prostor i pro témata, která si zvolí sami účastníci. Součástí kuru je účast na konferenci Setkání s Hejného metodou, která proběhne na fakultě v sobotu 23.11.2024.
Volitelný kurz v ZS bude otevřen pouze pro 15 a více účastníků.
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Cílem kurzu v ZS: Student - aktivně se seznámí s principy Hejného metody na základě vlastního prožitku jak v roli učitele, tak v roli žáka - získá a prohloubí poznatky o práci s nadanými žáky s možností nahlédnout do praxe - seznámí se s prací i tvorbou gradovaných úloh pro žáky tak, aby úlohy sloužily jednak pro diagnostiku, jednak pro individualizovanou výuku - pozná možnosti práce s cíli a souvisejícími reflexemi - seznámí se s metodou analýzy videonahrávek vyučovacích hodiny - pozná problémy s výukou v duchu HM z praxe (v rámci konference) Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h. - přímá výuka - semináře 2h týdně, celkem 24h - příprava na výuku, vyhledávání materiálů, videonahrávek, sbírání žákovských písemných prací apod. - 2h týdně, celkem 24 h - samostudium čtení odborné literatury - 10 h - příprava a zpracování zápočtové práce (formou seminární práce, portfila, posteru) - 15 h - vzájemné sdílení a posuzování práce kolegů - 2 h V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Kurz je ukončen zápočtem. Podmínky k udělení zápočtu: - Aktivní účast na seminářích. - Vypracování zápočtové práce: studenti budou vyzváni k participaci na volbě formy zápočtové práce – např. forma portfolia, posteru, popsaného experimentu s dítětem, studie, tvorba výukového videa, … - Úspěšná obhajoba zápočtové práce. Kritéria kvality budou stanovena po dohodě s účastníky kurzu a budou k dispozici v kurzu v Moodlu. Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Doporučená studijní literatura bude průběžně doplňována podle potřeby a volby témat a bude zveřejňována v kurzu v Moodlu Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
řešení a tvorba úloh individuálně i ve skupině, diskuze, sdílení, konzultace, náslechy ve výuce na ZŠ Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (12.01.2024)
|
|
||
V kurzu v LS bude dán prostor pro témata s přesahem do práce učitele - modulární (ciferníková) aritmetika - vazby v číselných strukturách - otevření konceptu nekonečno v matematice a - 3D geometrie - práce s tělesy - pravděpodobnost vizuálně - práce s nadanými žáky - diagnostika žákova myšlení a úrovně poznání - metodika řešení slovních úloh - práce s videonahrávkami vyučovacích hodin a další podle návrhu studentů
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (12.01.2024)
|