PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Výběrový seminář z didaktiky matematiky - OPMN0M367C
Anglický název: Elective seminar on mathematics education
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz v ZS 2024/2025 je zaměřen na prohloubení poznatků o vyučování matematice zaměřené na budování schémat, známé jako Hejného metoda. Témata budou zaměřena jednak na prohloubení znalosti obsahu, ale i na nutné principy, které je nutno dodržovat, aby výuka matematice byla efektivní a každý žák se rozvíjel podle svých možností. Velká pozornost bude věnována diferenciaci a individualizaci a práci s gradovanými úlohami a reflexi a zvědomování procesu vlastního poznávání nových matematických pojmů, vztahů, situací. Dále se budeme věnovat práci s cíli vyučování i hodnocení žáků, práci s nadaným žákem, práci s pomůckami, práci s rodiči, přechodu z MŠ na 1. st. i přechodu z 1. st. na 2. st. ZŠ. Poznatky o HM budeme využívat při analýzách videonahrávek výukových hodin, nebo jen situací. Budeme mít prostor i pro témata, která si zvolí sami účastníci. Součástí kuru je účast na konferenci Setkání s Hejného metodou, která proběhne na fakultě v sobotu 23.11.2024. Volitelný kurz v ZS bude otevřen pouze pro 15 a více účastníků.
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem kurzu v ZS:

Student 

- aktivně se seznámí s principy Hejného metody na základě vlastního prožitku jak v roli učitele, tak v roli žáka

- získá a prohloubí poznatky o práci s nadanými žáky s možností nahlédnout do praxe

- seznámí se s prací i tvorbou gradovaných úloh pro žáky tak, aby úlohy sloužily jednak pro diagnostiku, jednak pro individualizovanou výuku

- pozná možnosti práce s cíli a souvisejícími reflexemi 

- seznámí se s metodou analýzy videonahrávek vyučovacích hodiny

- pozná problémy s výukou v duchu HM z praxe  (v rámci konference)

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h.

- přímá výuka - semináře 2h týdně, celkem 24h

- příprava na výuku, vyhledávání materiálů, videonahrávek, sbírání žákovských písemných prací apod. - 2h týdně, celkem 24 h

- samostudium čtení odborné literatury - 10 h

- příprava a zpracování zápočtové práce (formou seminární práce, portfila, posteru) - 15 h

- vzájemné sdílení a posuzování práce kolegů - 2 h

V případě distanční výuky bude uveden odkaz, kde bude probíhat výuka, jinak je vedena prezenčně.

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz je ukončen zápočtem. Podmínky k udělení zápočtu:  

- Aktivní účast na seminářích. 

- Vypracování zápočtové práce: studenti budou vyzváni k participaci na volbě formy zápočtové práce – např. forma portfolia, posteru, popsaného experimentu s dítětem, studie, tvorba výukového videa, …

- Úspěšná obhajoba zápočtové práce. Kritéria kvality budou stanovena po dohodě s účastníky kurzu a budou k dispozici v kurzu v Moodlu. 

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (09.09.2024)
Literatura

Doporučená studijní literatura bude průběžně doplňována podle potřeby a volby témat a bude zveřejňována v kurzu v Moodlu

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (29.01.2023)
Metody výuky

řešení a tvorba úloh individuálně i ve skupině, diskuze, sdílení, konzultace, náslechy ve výuce na ZŠ

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (12.01.2024)
Sylabus

V kurzu v LS  bude dán prostor pro témata s přesahem do práce učitele

- modulární (ciferníková) aritmetika 

- vazby v číselných strukturách

- otevření konceptu nekonečno v matematice a 

- 3D geometrie - práce s tělesy

- pravděpodobnost vizuálně

- práce s nadanými žáky

- diagnostika žákova myšlení a úrovně poznání

- metodika řešení slovních úloh

- práce s videonahrávkami vyučovacích hodin

a další podle návrhu studentů

 

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (12.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK