|
|
|
||
Předmět se skládá ze tří modulů - A (praktický), B (teoretický), C (teoretický). Každý student si volí jeden z nich, a sice praktický, pokud v ZS volil teoretický, nebo teoretický, pokud v ZS volil praktický.
Modul A. Kroužek
Práce v semináři je zaměřena na realizaci matematického kroužku přímo se žáky na škole. Studenti volí různé metody, jak si z kroužku přinést co nejvíce dat ke zpracování. Bude následovat didaktická analýza studentova vedení kroužku a nasbíraných materiálů a zamýšlení se nad náplní dalšího kroužku.
Modul B. Didaktické situace ve vyučování matematice a individuální přístupy k žákům
Kurz je zaměřen na posilování profesních kompetencí studentů a hlubší propojení teorie s praxí. Studenti se seznámí s metodami a formami práce, které umožňují individuální přístup k dětem s rúznými potřebami a schopnostmi tak, aby umožnili optimální rozvoj každého dítěte v jedné třídě. Prostředkem budou matematická témata, která jsou stěžejní na prvním stupni. Studenti budou seznamováni s principy badatelského vyučování v matematice a budou mít možnost vyzkoušet si některé z těchto přístupů s dětmiv praxi. Studenti budou mít možnost pracovat i s dětmi, které potřebují větší podporu při výuce (specifické poruchy učení. fyzický hendikep apod.). Součástí budou reflexe vlastní činnosti při práci s dětmi, ale i kolektivní reflexe celé skupiny. Pokusíme se zaměřit i na vrstevnické hodnocení
Modul C. Formativní hodnocení ve vyučování matematice
Kurz je zaměřen na rozvíjení schopností budoucího učitele vést responsivní výuku a na další témata, na které není prostror v běžné výuce, např. práce s rodiči, rozvíjení osobnostních charakteritik žáků, diagnostika, analýzy žákovsých řešení a videonahrávek. Bude dán prostor pro zařazení témat, která si skupina studentů vyžádá a dále i pro návštěvy alternativních škol (Opem Gate, Scio škola, malotřídky, ...).
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Cílem všech modulů je vést studenty k dovednosti a) pronikat do myšlení žáků b) vést práci třídy/skupiny žáků tak, aby každý žák měl příležitost ke svému individuálnímu rozvoji c) evidovat průběh výukové jednotky tak, aby bylo možné ji v budoucnu použít v pedagogické práci d) formulovat cíle výukové jednotky a efektivně ji reflektovat
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 75 h příprava na semináře, celkem 20 h čtení odborné literatury 8 h zpracování průběžných úkolů a závěrečného portfolia - 11 h V případě, že semináře přejdou do online formy, tak zde budou uvedeny odkazy na distanční výuku. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
K zápočtu je nutné: - aktivní účast na seminářích Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4. Hejný, M. Vyučování orientované na budování schémat: Aritmetika 1. stupně. Praha : UK v Praze, PedF, 2014. Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha : UK v Praze, PedF, 2010. Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7. Rendl, M., Vondrová, N. a kol. Kritkcá místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6. Vondrová, N., Rendl, M., Havlíčková, R., Hříbková, L., Páchová, A., Žalská, J. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6. Odvárko, O., Kadleček J.: Přehled matematiky pro základní školy a víceletá gymnázia. Prometheus. Prha 2004, 2022. Vondrová, N.: Didaktika matematiky jako nástroj zvládání kritických míst. Praha : UK, Pedf, 2020. učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční) Literatura doporučená pro jednotlivé moduly je uveřejněa v kurzu v Moodlu Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Všechny moduly jsou vedeny formou pracovních dílen a diskuzí o zadaných tématech. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Obsahy jednotlivých setkání budou důsledně provazovat a obohacovat zkušenosti studentů z praxí (průběžné praxe z DM, asistentské praxe k oborovým didaktikám) s tématy probíranými na teoretické úrovni v předmětu Didaktiky matematiky III. Ke všem modulům je přiřazen kurz v Moodlu, do kterého budou vkládány potřebné materiály. Přístup do Moodlu bude sdělen studentům při prvním setkání. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Modul A. Kroužky: Studující umí připravit vhodné volnočasové aktivity pro žáky do kroužu. Studující sleduje dítě na kroužku a následně případně s pomocí pracovního listu, na kterém žák pracoval, umí provést analýzu jeho reakcí a písemného projevu při řešení úloh. Umí posoudit chybu, spekulovat o jejich příčinách a navrhnout její reedukaci. Umí si vést portfolio, které obsahuje přípravy na kroužky, záznamy o jejich realizaci, písemné práce žáků (včetně u některých zamýšlení se nad příčinami chyb žáků) a reflexe kroužků. Modul B. Didaktické situace ve vyučování matematice a individuální přístupy k žákům: Studující po vyřešení úlohy dokáže určit, do kterého tématu matematiky úloha patří. Umí argumentovat, proč je daná úloha vhodná pro žáky, jaký cíle je sledován touto úlohou. Studjící umí provést didaktickou analýzu vybrané úlohy - umí předvídat chyby, které se vyskytnou v žákovských řešeních úlohy, umí vyjmenovat prekoncepty, které by měl mít žák, kterému je zadávána vybraná úloha. Studující si v portfoli archivuje nejen výše zmíněné, ale také svá řešení, ale i přemýšlení o možných řešitelských strategiích, také kde chyboval on sám, co objevil. Modul C. Formativní hodnoce ve vyučování matematice: Studující umí alterovanou přípravu na vyučovací jednotku (v předmětu matematika) komentovat na základě zkušeností z tohoto předmětu a také obohatit o prvky responzivní výuky/formativního hodnocení. Právě v této přípravě prokáže, že umí využít techniky formativního hodnocení, se kterými se seznámil. Umí také na jisté úrovni pracovat se zpětnou vazbou, s chybou žáka, také si uvědomuje: jak pracovat se žáky jako zdroji učení pro sebe navzájem, jak pracovat se žákovským portfoliem, sebereflexemi žáků, jak vést výuku, kdy žáci pracují samostatně/ ve dvojicích/ ve skupinách. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|