PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Didaktika matematiky s praxí III - OPMN0M165A
Anglický název: Mathematics education and teaching practice III
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 171 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Radka Havlíčková, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D.
Lektor KMDM
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Prerekvizity : OPMN0M158A
Je prerekvizitou pro: OPMN0N175A
Je záměnnost pro: OKMN0M165A
Anotace -
Kurz Didaktiky matematiky s praxí III navazuje na kurz Didaktiky matematiky II a je zaměřen na hlubší porozumění obsahu vyučovacího předmětu matematiky (RVP, jak budovat pojmy, procesy a vztahy matematiky 1. stupně ZŠ) a kognitivním a metakognitivním procesům žáků při řešení matematických úloh (např. zjišťování příčin chyb u žáka a jejich reedukace). Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe. Předmět je dotován rozsahem hodin 0/3, z toho je 0/1 průběžná praxe, 0/2 didaktický seminář. Praxe se koná u učitelů 1. st. ZŠ a na školách, které jsou smluvně zajištěny KMDM.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Cíl předmětu

Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Deskriptory

Materiály jsou v příslušném kurzu Moodle.

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 96 h:

přímá výuka: seminář 2 h týdně, celkem 24 h, praxe 1 h týdně, celkem 12 h

písemné přípravy k tématům probíraným na seminářích 1 h týdně, celkem 12 h

písemné přípravy na praxi 1 h týdně, celkem 12 h

čtení odborné literatury 12 h 

zpracování průběžných úkolů  - 24 h

V případě, že semináře přejdou do online formy, tak zde budou uvedeny odkazy na distanční výuku.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Literatura

Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014

Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009

Hejný, M. a kol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ +  Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2007-2011

Hejný, M. a kol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ +  Příručka učitele. Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2022

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Metody výuky

Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy, jejich reflexe propojující praxi s teorií.

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky k zápočtu a zkoušce 

K zápočtu:

a) z praxe

Podmínky pro praxi budou specifikovat vedoucí jednotlivých skupin na základě konkrétních možností školy, kde praxe probíhá.

100procentní účast na praxích 

Každou absenci je třeba nahradit po dohodě s vedoucím praxe.

Student je povinen realizovat aspoň jednu vyučovací hodinu, v dostatečném předstihu odevzdat přípravu na hodinu (požadavky na přípravu student najde v Moodlu) a následně reflexi po odučené hodině.  Student komentuje každou přípravu.

b) k semináři

aktivní účast

Studenti vypracovávají otázky k zamyšlení předem formulované k tématu semináře. Studenti po každém semináři vypracovávají domácí úkol.  Studenti jednou za semestr předkládají ve skupině svou didaktickou analýzu úlohy. Tyto zpracované materiály si studenti zakládají do portfolia.

vypracování závěrečného testu na aspoň 60 procent

Ke zkoušce:

Termíny na zkoušku budou vypsány v SISu.

Na výsledné známce se bude podílet:

20 % prezentace dodaných materiálů z praxe a úkolů

40 % závěrečný test

40 % ústní zkouška z okruhů, které student dostane na konci semestru

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Sylabus

Obsah kurzu:

Klíčová slova a úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v RVP ZV a v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ.

1. týden výuky: Shrnutí předchozího semestru s důrazem na didaktiku 2D a 3D geometrie - míra a pojmotvorný proces. 

2. týden výuky: Relace: kolmost, rovnoběžnost. Úhly

3. týden výuky: Geometrické konstrukce

4. týden výuky: Číslo jako veličina, převody jednotek

5. týden výuky: Rovnice a jejich propedeutika

6. týden výuky: Závislosti, funkční myšlení

7. týden výuky: Kombinatorika a pravděpodobnost

8. týden výuky:  Práce s daty: tabulka jako nástroj pro evidenci. Práce s grafy. Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace

9. týden výuky: Matematická gramotnost

10. týden výuky: Finanční gramotnost 

Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi studentů (předmět Asistentská praxe k oborovým didaktikám).

Materiály k obsahu kurzu jsou dostupné a budou postupně doplňovány v LMS Moodle.

 

Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
Výsledky učení
Studující umí pracovat s cíli u úloh pro žáky 1. stupně ZŠ. Dále umí navrhnout didaktický postup v učivu (didaktickou linku): u pojmů 2D a 3D míry,, relací jaio kolmosti, rovnoběžnosti a shodnosti, konstrukcí, převodu jednotek, závislostí (funkční myšlení), propedeutiky rovnic, kombinatoriky, pravděpodobnosti a práce s daty. Studující umí připravit vhodné úlohy v ročnících, kde se uvedené učivo zavádí a probírá. Studující rozumí myšlence izomorfismu a umí ji ilustrovat u vybraných úloh. Studující umí popsat pojmotvorný proces pojmů 2D geometrie a 3D geometrie. Umí připravit vhodné aktivity pro žákův rozvoj v oblasti nejen jazyků v geometrii jakožto nástroje komunikace. Studující prokáže schopnost propojit teorii s praxí tím, že rozumí didaktickému zpracování probíraných oblastí. Studující umí provést didaktickou analýzu úloh vyskytujících se v učebnicích matematiky pro 1. stupeň ZŠ.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK