|
|
|
||
Kurz Didaktiky matematiky s praxí III navazuje na kurz Didaktiky matematiky II a je zaměřen na hlubší porozumění obsahu vyučovacího předmětu matematiky (RVP, jak budovat pojmy, procesy a vztahy matematiky 1. stupně ZŠ) a kognitivním a metakognitivním procesům žáků při řešení matematických úloh (např. zjišťování příčin chyb u žáka a jejich reedukace). Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe. Předmět je dotován rozsahem hodin 0/3, z toho je 0/1 průběžná praxe, 0/2 didaktický seminář. Praxe se koná u učitelů 1. st. ZŠ a na školách, které jsou smluvně zajištěny KMDM.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Materiály jsou v příslušném kurzu Moodle. Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 96 h: přímá výuka: seminář 2 h týdně, celkem 24 h, praxe 1 h týdně, celkem 12 h písemné přípravy k tématům probíraným na seminářích 1 h týdně, celkem 12 h písemné přípravy na praxi 1 h týdně, celkem 12 h čtení odborné literatury 12 h zpracování průběžných úkolů - 24 h V případě, že semináře přejdou do online formy, tak zde budou uvedeny odkazy na distanční výuku. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014 Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010 Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009 Hejný, M. a kol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ + Příručka učitele. Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2022 Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019. Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy, jejich reflexe propojující praxi s teorií. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Požadavky k zápočtu a zkoušce K zápočtu: a) z praxe Podmínky pro praxi budou specifikovat vedoucí jednotlivých skupin na základě konkrétních možností školy, kde praxe probíhá. 100procentní účast na praxích Každou absenci je třeba nahradit po dohodě s vedoucím praxe. Student je povinen realizovat aspoň jednu vyučovací hodinu, v dostatečném předstihu odevzdat přípravu na hodinu (požadavky na přípravu student najde v Moodlu) a následně reflexi po odučené hodině. Student komentuje každou přípravu. b) k semináři aktivní účast Studenti vypracovávají otázky k zamyšlení předem formulované k tématu semináře. Studenti po každém semináři vypracovávají domácí úkol. Studenti jednou za semestr předkládají ve skupině svou didaktickou analýzu úlohy. Tyto zpracované materiály si studenti zakládají do portfolia. vypracování závěrečného testu na aspoň 60 procent Ke zkoušce: Termíny na zkoušku budou vypsány v SISu. Na výsledné známce se bude podílet: 20 % prezentace dodaných materiálů z praxe a úkolů 40 % závěrečný test 40 % ústní zkouška z okruhů, které student dostane na konci semestru Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Obsah kurzu: Klíčová slova a úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v RVP ZV a v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ. 1. týden výuky: Shrnutí předchozího semestru s důrazem na didaktiku 2D a 3D geometrie - míra a pojmotvorný proces. 2. týden výuky: Relace: kolmost, rovnoběžnost. Úhly 3. týden výuky: Geometrické konstrukce 4. týden výuky: Číslo jako veličina, převody jednotek 5. týden výuky: Rovnice a jejich propedeutika 6. týden výuky: Závislosti, funkční myšlení 7. týden výuky: Kombinatorika a pravděpodobnost 8. týden výuky: Práce s daty: tabulka jako nástroj pro evidenci. Práce s grafy. Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace 9. týden výuky: Matematická gramotnost 10. týden výuky: Finanční gramotnost Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi studentů (předmět Asistentská praxe k oborovým didaktikám). Materiály k obsahu kurzu jsou dostupné a budou postupně doplňovány v LMS Moodle.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Studující umí pracovat s cíli u úloh pro žáky 1. stupně ZŠ. Dále umí navrhnout didaktický postup v učivu (didaktickou linku): u pojmů 2D a 3D míry,, relací jaio kolmosti, rovnoběžnosti a shodnosti, konstrukcí, převodu jednotek, závislostí (funkční myšlení), propedeutiky rovnic, kombinatoriky, pravděpodobnosti a práce s daty. Studující umí připravit vhodné úlohy v ročnících, kde se uvedené učivo zavádí a probírá. Studující rozumí myšlence izomorfismu a umí ji ilustrovat u vybraných úloh. Studující umí popsat pojmotvorný proces pojmů 2D geometrie a 3D geometrie. Umí připravit vhodné aktivity pro žákův rozvoj v oblasti nejen jazyků v geometrii jakožto nástroje komunikace. Studující prokáže schopnost propojit teorii s praxí tím, že rozumí didaktickému zpracování probíraných oblastí. Studující umí provést didaktickou analýzu úloh vyskytujících se v učebnicích matematiky pro 1. stupeň ZŠ. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|