|
|
|
||
Kurz je zaměřen na přípravu studentů na jejich vstup do učitelské praxe v oblasti vyučování matematiky. Studenti jsou seznámeni s teorii poznávání v aritmetice a didaktikou základních aritmetických operací.
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti ve vyučování matematice (provázat teorii se zkušenostmi z předmětu Asistentská praxe k oborovým didaktikám I). Porovnat historický vývoj některých matematických pojmů se současným zaváděním těchto pojmů v učebnicích matematiky. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
přímá výuka - přednáška 1h týdně, celkem 12 h seminář 1h týdně, celkem 12 h písemné přípravy na semináře 1 h týdně, celkem 12 h čtení odborné literatury 12 h zpracování seminární práce - portfolia - 6 h průběžné úkoly - 6 h Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 60 h Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány jak na přednášce, tak na semináři. 2 kredity = cca 50-60 hodin práce studenta Požadavky k zápočtu v letním semestru akademického roku 2024/2025 4. Předmět bude uzavřen zápočtem formou kolokvia (diskuse nad zpracovanými tématy). Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Hejný, M. a kol. (1990) Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava : SPN. Hejný, M., Stehlíková, N. (1999): Číselné představy dětí. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) (2004) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 327-342. Hejný, M. Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha : Portál. Hejný, M. (2014): Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. Tichá, M. (1998) Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: Plzeň : 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. JČMF, s. 133-138. Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ
Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Přednášky vedené interaktivním způsobem Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Obsah: 2. Podnětný přístup učitele k vyučování. Vstup do budování představ o mnohosti. Význam rytmu a pravidelnosti. 3. Sémantické modely čísla a sématické ukotvení čísla. Řešení a tvorba slovních úloh. Antisignál. 4. Sémantické a strukturální modely čísla. Tvorba úloh k jednotlivým modelům. 5. Aditivní operace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy. 6. Multiplikativní operace. 7. Pojem zlomek. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|
|
||
Studující umí využít teorii poznávání - teorii generického modelu v gradaci učiva z aritmetiky (též při hledání didaktické linky, jak učivo na sebe navazuje). Student rozumí různým sémantickým ukotvením čísla a umí rozlišit tato sémantická ukotvení u slovních úloh a také je použít při formulaci slovních úloh v různých kontextech. Studující rozumí didaktice aditivních a multiplikativních operací, pojmu zlomek a je schopen gradovat jednoduché slovní úlohy podle různých parametrů. Poslední úprava: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (03.02.2025)
|