PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia matematiky II - OPMN0M117A
Anglický název: Introduction to the study of mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, KZ [HT]
Počet míst: 95 / 95 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Mgr. Kateřina Jůzová
Mgr. Milena Kvaszová, Ph.D.
Mgr. Karolína Mottlová
Prerekvizity : OPMN0M106A
Je prerekvizitou pro: OPMN0M126A
Je záměnnost pro: OKMN0M117A
Anotace -
V kurzu se studenti seznámí prostřednictvím vlastních aktivit a prožitků s několika cestami, jak budovat porozumění základních aritmetických pojmů, vztahů a procesů. Tím získají podklad pro budoucí didaktické zpracování aritmetických pojmů s ohledem na potřeby budoucích učitelů při výuce elementární matematiky na primárních školách. Kromě prohlubování matematických poznatků je kladen důraz na utváření podmínek pro kvalitní učení, tj. pozitivního klimatu a odbourávání nežádoucích bariér a miskoncepcí, které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky. Důraz bude kladen na pochopení podstaty a srozumitelnou formulaci zadaných problémů, modelování a experimentování jako základní metody důležité pro rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku.
Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je:

Student 

- prohloubí porozumění základním pojmům a důležitým poznatkům, které jsou klíčové pro rozvoj aritmetiky a algebry
- soluutváří pozitivní klima a pečuje o odbourávání překážek (negativní vztah, miskoncepce, formálůní poznatky), které ztěžují úspěšné řešení (přiměřeně obtížných) problémů elementární matematiky a zažívání radosti z úspěšného řešení problémů
- postupně utváří dovednosti budoucích učitelů, jako např. výběr úloh vhodných pro rozvoj vlastního myšlení, srozumitelná formulace úloh pro žáky mladšího školního věku různé úrovně, tj. tvorba úloh pro difernciaci a individualizaci výuky matematiky

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
Deskriptory

Předpokládané časové zatížení studentů je celkem 90 h

přímá výuka - přednáška 1 h týdně - 12h celkem

                     seminář 2 h týdně, celkem 24 h

písemné přípravy na semináře  - 1 h týdně, celkem 12 h

příprava na přednášky - 1/2 h na každou, celkem 3h

práce s odbornými texty - 12 h

zpracování průběžných úkolů - 18 h

zpracování seminární práce, testu a portfolia - 12 h

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
Literatura

Studijní materiály jsou průběžně aktualizovány v kurzu v Moodlu.

Jalko zdroj zajímavých úloh doporučujeme:

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.
Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).
Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).
Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985
Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)
Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse - prostředky motivace při vyučování matematice.
In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1,
Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.
Učebnice matematiky pro 1. - 5. ročník a pro 2. stupeň ZŠ

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
Metody výuky

Přednáška: Milena Kvaszová, Darina Jirotková 

Semináře: Milena Kvaszová, Kateřina Jůzová a Karolína Mottlová

Přednáška - frontální forma, interaktivní výklad se zapojením studentů, řešení úloh, diskuse

Semináře - řešení úloh, diskuse o řešitelských postupech a možnostech využití v ped. praxi, práce ve skupinách s reflexí

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (27.01.2025)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

1. Aktivní účast na seminářích se znalostí obsahu přednášek. (V případě nepřítomnosti je možnost náhradit seminář po dohodě s vyučujícími náhradní prací nebo účastí v jiné studijní skupině).

2. Vytvořit seminární práci, která bude specifikována na první přednášce a podrobně popsábna v kurzu v Moodlu. 

Seminární práci student odevzdá do Moodlu do konce zkouškového období  19.5.2025.

3. Na konci semestru do 19.5.2025 odevzdat do Moodlu reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty. 

4. Napsat závěrečný test. Za úspěšné splnění testu je považován výsledek 60 procent a výše. 

Forma zkoušky bude kolokvium.

Kritéria klasifikace: aktivita v seminářích či přednáškách, výsledek testu, kvalita zpracování seminární práce a dalších písemných materiálů.

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (31.01.2025)
Sylabus

Obsah přednášek i seminářů se bude věnovat těmto tématům:  Aditivní operace - sčtíání a odčítání v sémantických a strukturálních kontextech, práce s písmeny - Algebrogramy,  Řady a posloupnosti, Vývojové diagramy, Římská čísla; Multiplikativní operace -  násobení a dělení v sémantických a strukturálních kontextech, historický aspekt - duplicírka, egyptské násobení, násobení s římskými čísly; Práce s neznámou a rovnice v sémantických a strukturálních kontextech;  Slovní úlohy.




Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
Výsledky učení

Student

- rozumí základním principům aditivních i multiplikativních operací v různých sémantických a strukturálních prostředí. 

- aplikuje poznatky v různých typech úloh, včetně praktických a slovních úloh.

- demonstruje schopnost rozlišovat mezi různými způsoby zápisu aditivních operací.

- vysvětlí probírané pojmy.

- navrhne aktivity, které jsou obtížnostně gradované oběma směry (snazší, obtížnější).

- orientuje se v prostředích, kontextech a různých postupech.

- řeší různé rovnicové situace, které přepisuje do rovnic.

- rozumí některým metodám řešení slovních úloh.

Poslední úprava: Jirotková Darina, doc. RNDr., Ph.D. (01.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK