|
|
|
||
Semináře opět probíhají formou dílny čtení.
Studenti si do semináře nosí dětské knihy, které si vybírají ze seznamu doporučené četby (částečně mohou volit i na základě svých zájmů a preferencí mimo seznam). Tyto knihy v semináři (nejméně 20 minut) čtou. Čtení knih předchází minilekce (často v podobě práce se společným textem) zaměřená na některou významnou složku díla (např. postava, vypravěč, kompozice apod.) či na dílo jako celek (smysl textu, autorský záměr, hodnocení textu čtenářem).
Následně (na základě zadaných úkolů) o přečteném diskutují ve dvojici, své knihy představují v plénu semináře (vzájemně si je doporučují) a hovoří o tom, co o své knize při plnění úkolu zjistili.
Hlavním cílem semináře je, aby se studenti kvalitativně posunuli v reflektováních svých čtenářských zážitků, aby „zcitlivěli“ vůči knihám, aby si pozorně všímali dílčích významů (měli by se tedy naučit, čeho a proč si lze v literárních dílech všímat) a skládali z nich smysl díla, aby si zvnitřnili jazyk, který je pro hovory o knihách potřeba – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||||
Celková studijní zátěž studenta: 88 hodin
Rozsah přímé výuky (seminářů): 24 hodin Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
(1) ČEŇKOVÁ, J., MATOUŠEK, P. a Komise pro dětskou knihu Svazu českých knihkupců a nakladatelů a IBBY. Nejlepší knihy dětem. Výběr z českých knih pro děti a mládež 2014/2015. [online] [cit. 2015-18-11]. Dostupné z www: < http://www.nejlepsiknihydetem.cz/ (2) FOSTER, T. C. Jak číst romány jako profesor. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-929-8. (3) MANDYS, P. a kol. 2 x101 knih pro děti a mládež. Praha: Albatros 2013. (4) MOCNÁ, D., PETERKA, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka 2004. (5) PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Mercury Music & Entertainment: Úvaly, 2007. (6) HRABAL, J. Jak Rozumět Literárnímu Vyprávění? Praha: Nová škola, o.p.s., 2021.
Internetové zdroje: https://new.ctenarskekluby.cz/ http://www.zlatastuha.cz/cs https://mravencichuva.cz/ + seznam literatury pro děti (aktualizovaný na začátku každého akademického roku) Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||
1. Orientace na současném knižním trhu, inspirativní četba, doporučená literatura 2. Umělecko-naučná literatura 3. Téma domova, ustálené prvky 4. Téma jinakosti v literatuře pro děti 5. Práce s poezií I 6. Práce s poezií II 7. Nonsensová literatura 8. Tvorba Daisy Mrázkové 9. Překonávání strachu 10. Pohádky a jejich adaptace 11. Komiks pro děti 12. Fantazie versus realita, obrazová kniha, soulad textu a ilustrace Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
Požadavky ke zkoušce z Literatury pro děti II (F. Komberec, V. Laufková) 1. Docházka – můžete dvakrát neomluveně chybět 2. Četba 15 dětských knih: předkládáte 5 anotací ke knihám (dle formuláře, se kterým budete seznámeni na semináři) a k 10 knihám Vámi vybranou jednostránkovou ukázku textu. Nad jednu z nich bude probíhat rozprava - viz dále (bod 3). Předkládáte seznam 15 přečtených knih a ukázek z knih LPD, přičemž postihnout byste měli celkem 6 různých kategorií. Kategorie: 1) Pohádky nejrůznějších národů a kontinentů a pohádkové “klasiky” 2) Autorské pohádky - čeští autoři (70. léta 19. století – 50. léta 20. století) 3) Autorské pohádky 20. století - čeští autoři (60. léta – současnost) 4) Autorské pohádky - světoví autoři 6) Obraznost v poezii pro děti 8) Próza s dětským hrdinou – čeští autoři 9) Próza s dětským hrdinou – světoví autoři Knihy by měly být určeny pro děti mladšího školního věku (prvostupňové čtenáře) na různé úrovni čtení a také rozmanitých zálib. Alespoň jedna kniha by měla být vydána po roce 2010. Počítejte prosím s limitem maximálně 2 knihy od jednoho autora v seznamu. V seznamu vyznačte, které knihy jste četli na základě vlastního výběru, ostatní knihy rozdělte podle oblastí. Jednotlivé tituly prosím přesně citujte (www.citace.com). Ukázky prosím odevzdávejte v průběhu semestru, nejpozději týden před zkouškou. 3. Kritéria ke zkoušce: Na zkoušce by každý z Vás měl samostatně hovořit v rozsahu 4–7 minut o vybraném úryvku dle kritérií níže. Kritéria hodnocení
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.09.2023)
|
|
||
Student: přečte min. 15 knih literatury pro děti a mládež; k pěti vybraných titulům vypracuje anotaci, kterou sdílí mezi svými spolužáky; k deseti titulům vybere jednostránkovou ukázku textu, kterou lze interpretovat; reflektuje svůj čtenářský zážitek z přečtených knih; interpretuje tituly ze svého seznamu četby dle kritérií uvedených v požadavcích ke zkoušce; čte texty nejrůznějších žánrů a témat (viz kategorie v požadavcích ke zkoušce). Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
|