|
|
|
||
Semináře probíhají formou dílny čtení. Studenti si do semináře nosí dětské knihy, které si vybírají ze seznamu doporučené četby. Tyto knihy v semináři (nejméně 20 minut) čtou. Čtení knih předchází minilekce (často v podobě práce se společným textem) zaměřená na reflexi čtenářského zážitku, na některou ze čtenářských strategií (např. předvídání, shrnování, kladení otázek atd.) a na různé způsoby vedení čtenářských zápisů (např. podvojný deník). Následně (na základě zadaných úkolů) o přečteném diskutují ve dvojici, své knihy představují v plénu semináře (vzájemně si je doporučují) a hovoří o tom, co o své knize při plnění úkolu zjistili. Hlavním cílem semináře je, aby studenti zakusili, jak probíhají dílny čtení, jak lze ve třídě pracovat se čtenářskými zážitky, aby četli současnou českou a světovou literaturu pro děti (a získali o ní základní přehled), aby byli schopni o ní přemýšlet a hovořit – a to vše s ohledem na své budoucí žáky.
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (06.02.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodlu, kde budou průběžně aktualizovány všechny materiály a informace k jednotlivým přednáškám a seminářům: Vyčíslení studijní zátěže: 24 hod přímá výuka 20 hod samostudium studijních materiálů 14 hod zpracování závěrečné práce a příprava na zkoušku Celkem 58 hodin Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
|
|
||
Bettelheim, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21; sv. 14. ISBN 80-7106-290-1. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka> Mandys, Pavel a kol. 2 x 101 knih pro děti a mládež: nejlepší a nejvlivnější knihy. 1. vyd. V Praze: Albatros, 2013. 430 s. ISBN 978-80-00-03336-5. Segi Lukavská, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. První vydání. Brno: Host, 2018. 275 stran. Teoretická knihovna; 36. ISBN 978-80-7577-413-2.
Children’s Literature in Education: https://link.springer.com/journal/10583/volumes-and-issues
Tipy na dobré čtení pro děti (rozděleno podle věku, respektive třídy): https://ctenidetem.knihovny.cz/ Pomáháme školám k úspěchu – Pedagogické inspirace: https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/pedagogicke-inspirace Mravenčí chůva – Online magazín o knihách pro děti: https://mravencichuva.cz/ Nakladatelství dětské literatury: Albatros (https://www.albatros.cz/), Baobab (https://www.baobab-books.net/), Meander (https://www.meander.cz/) Zlatá stuha: http://www.zlatastuha.cz/cs - Pro Vás obzvláště atraktivní sekce „Pro školy“, v níž najdete také metodické listy: http://www.zlatastuha.cz/cs/pro-skoly Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/ Nejlepší knihy dětem: https://www.nejlepsiknihydetem.cz/ Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
|
|
||
Témata přednášek 1. Úvod do žánrové a tematické rozmanitosti literatury pro děti; Pohádky - znaky a funkce 2. Próza s dětským hrdinou I 3. Próza s dětským hrdinou II 4. Poezie pro děti, její tradiční, moderní a experimentální linie; význam jazykové hry v rozvoji dětské představivosti 5. Komiks a obrazové knihy; uměleckonaučná literatura 6. Báje a pověsti
Témata seminářů (pracuje se formou dílen čtení) 1. Vytváření čtenářských biografií, čtenářská strategie kladení otázek 2. Podvojný deník, Próza, s dětským hrdinou 3. Dílna čtení s básnickou sbírkou 4. Dílna čtení s vybraným komiksem; / Báje a pověsti 6. Rozprava nad seznamem četby (a třemi zápisy) a vybranou knihou
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
|
|
||
Aktivní účast v semináři, četba 10 knih z dětské literatury (dle doporučeného seznamu), tvorba vlastního seznamu četby, odevzdané 3 zápisy z četby (dle zadaných kritérií). Závěrečné kolokvium. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (03.03.2024)
|