|
|
|
||
V přednáškách se studenti seznamují s jednotlivými etapami hudebního vývoje, seminář je zaměřen na prezentaci konkrétních hudebních děl. Studenti jsou vedeni k hledání společných znaků jednotlivých hudebních proudů a období, souvislostí s historickým a společenským vývojem a k uvědomování si odlišností jednotlivých slohů, směrů, uměleckých škol a skupin.
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.04.2019)
|
|
||
Studující charakterizuje stěžejní momenty vývoje evropské hudby ve vazbě k všeobecným dějinám, literatuře a výtvarnému umění, zná hlavní představitele jednotlivých období a stylů od počátků po raný romantismus, rozpoznává stěžejní hudby jednotlivých stylů a kvalifikovaně posuzuje hudbu vhodnou pro didaktickou práci ve výuce. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|
|
||
2 kredity = 60 hodin: výuka - 24 hodin, studium literatury - 16 hodin, příprava na výuku - 12 hodin, příprava na zápočet - 8 hodin. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|
|
||
Seminární úkol: poslech opery B. Smetany Prodaná nevěsta Recenze z návštěvy libovolné opery Znalostní testy Poslechový test Aktivní účast ve výuce s tolerancí 2 absencí Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (15.04.2019)
|
|
||
1. Evropská kultura a její původ ve starověkých civilizacích, raný středověk, gregoriánský chorál a jeho vliv na utváření středověké i novověké duchovní tvorby. 2. Rozvoj vícehlasu v období gotiky, světská jednohlasá hudba. 3. Renesance jako výrazná proměna světového názoru a životního stylu, vokální polyfonie v dílech nizozemské školy. 4. Italská renesance, proměna hudebního stylu v římské a benátské škole; hudba v českých zemích. 5. Formování barokního stylu, znaky barokní hudby, formy instrumentální hudby. 6. Vývoj opery. 7. Hlavní představitelé baroka. 8. Baroko v českých zemích. 9. Proměny hudebního stylu v období klasicismu, nové hudební druhy a formy. 10. Vídeňský klasicismus. 11. Český hudební klasicismus, hudební emigrace. 12. Raný romantismus.
Poslední úprava: Hurníková Kateřina, PhDr., Ph.D. (10.09.2023)
|
|
||
Studující vyjmenuje hlavní znaky gregoriánského chorálu, zařadí ho do obecně historických souvislostí, vyjmenuje stěžejní osobnosti, které se zasloužily o jeho rozvoj. Uvede 2 příklady začátku gregoriánských zpěvů a zazpívá je. Studující charakterizuje vývoj vícehlasu, uveden typické formy a souzvuky a zazpívá 2 příklady písní reprezentujících tuto periodu. Studující vyjmenuje 3 představitele nizozemské polyfonie a jejich nejvýznamnější díla. Studující vyjmenuje 4 představitele italské polyfonie a jejich nejvýznamnější díla. Studující vyjmenuje 3 představitele české renesanční polyfonie a jejich nejvýznamnější díla. Studující charakterizuje příznačné hudební formy renesanční polyfonie. Studující charakterizuje barokní hudbu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků. Studující charakterizuje vznik a okolnosti vzniku opery. Vyjmenuje 2 představitele operní tvorby z tohoto období. Studující charakterizuje hudbu klasicismu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků. Studující charakterizuje hudbu romantismu, její znaky a formy, vyjmenuje její klíčové představitele v Evropě a u nás a charakterizuje jejich stěžejní díla z hlediska formy, obsazení a hudebně výrazových prostředků. Poslední úprava: Nedělka Michal, prof. PaedDr., Dr. (09.09.2024)
|