|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D. (04.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D. (04.09.2023)
- kontaktní výuka: 6 hodin - domácí studium, studium literatury a pramenů, plnění úkolů: 24 hodin |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D. (04.09.2023)
Povinná: MICHALOVÁ, Blanka a Šmejkalová, Martina. Cvičení a texty k vývoji českého jazyka pro studující učitelství 1. stupně ZŠ. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. 53 s. ISBN 80-7290-186-9. Doporučená: Lamprecht, Arnošt, Dušan Šlosar a Jaroslav Bauer, J.Historická mluvnice češtiny. Praha: SPN, 1986. Pleskalová, Jana, a kol. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. Praha : Academia 2007 Černá, Martina a Hájková, Eva. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 1999. 119 s. ISBN 80-86039-95-1. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D. (04.09.2023)
Osnova: 1) Staroslověnské písemnictví, cyrilometodějská mise, projekce v učivu českého jazyka na 1. stupni ZŠ, mezipředmětové vztahy (vlastivěda, výtvarná výchova). Slovanští žáci-cizinci na 1. stupni ZŠ – pochopení reálií a kontextu žákova jazyka. 2) Základní poučení o periodizaci vývoje jazyka a vývoje spisovného jazyka na pozadí historického a kulturního kontextu. Četba a interpretace vybraných památek. Možnosti mezipředmětových projekcí v kurikulu 1. stupně ZŠ. 3) Rozvoj česky psané literatury ve 13. až 16. století. Základy historické mluvnice s přihlédnutím k dynamice jejího vývoje směrem k současnosti. Učivo českého jazyka 1. stupně ZŠ, v němž se bezprostředně promítají relikty historických jazykových změn. Četba a interpretace vybraných památek. 4) Humanismus, historický a literárněhistorický kontext. Základní charakteristické rysy humanistické češtiny. Rozvoj písemnictví, četba a interpretace vybraných památek, důležití autoři. 5) Baroko, historický a literárněhistorický kontext, charakteristické rysy barokní češtiny, důležití autoři (J. A. Komenský). Četba a interpretace vybraných památek 6) 19.–20. století. Historický kontext, jazyková situace, tvorba mluvnic a slovníků, důsledky pro současnou komunikační praxi. Cíle výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ v oblasti spisovnosti. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Blanka Nedvědová, Ph.D. (04.09.2023)
Podmínky udělení zápočtu: Napsat reflexi o rozsahu jedné normostrany na téma Co přinesl předmět Historické kořeny současné češitny pro mou pedagogickou praxi. Nedílnou součástí práce je její jazyková korektnost, dodržení citační a stylové normy. Termín odevzdání: 12. 1. 2024 |