|
|
|
||
Cílem předmětu je hlouběji představit kulturně psychologickou teorii a její význam pro pochopení témat pedagogické psychologie. Orientace na studium přínosů bude probíhat ve třech krocích: jednak na koncepty zakladatelské generace (Vygotskij. Leontjev. Lurija ad.) jako jsou dvojí mediace, nižší a vyšší psychické funkce, znak, vnitřní řeč, zóna nejbližšího vývoje; jednak na empirické ověření a teoretické rozšíření zakladatelských konceptů (výzkumy M. Colea, S. Scribnerové, J. Wertsche nebo J. Brunera) jako jsou rekonstruktivní interiorizace, scaffolding, legitimní periferní participace apod.; a konečně pedagogické a didaktické aplikace jako jsou práce del Ria, Schneuwlyho ad. Hlavní pozornost bude věnována propojení některého z kulturně psychologických konceptů s tématy disertačního výzkumu a ověření jejich využitelnosti.
Strukturace témat:
● Historické podmínky zrodu kulturně - historického (kulturně instrumentálního) přístupu ke zkoumání psychických fenoménů: společenské revoluce, vliv materiálních podmínek na vědomí a duševní život lidí - krize (individualistické a metafyzické) psychologie
● hlavní pojmový aparát zakladatelské generace: artefakt - nástroj - znak - činnost - řeč
● význam dvojí mediace - role druhého jako interpreta kulturních děl a přínosy kulturní psychologie psychologii pedagogické
● rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev + Engestrom a CHAT) a na sémiotickou analýzu (Schneuwly, Bronckart, Rochex)
● didaktické využití ve vyučování a učení.
Absolvováním tohoto povinně volitelného předmětu mohou doktorandi, kteří nemají SZZ z pedagogiky, splnit svoji povinnost složit zkoušku z pedagogiky či pedagogické psychologie.
Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (31.10.2020)
|
|
||
Porozumět vztahu kultury a psychických funkcí/ struktur jako vztahu "genetickému" Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (31.10.2020)
|
|
||
Četba povinné literatury: 3 publikace z povinné literatury + 2 publikace podle vlastní volby. Seminární práce - aplikace poznatků z kulturní psychologie na téma blízké tématu disertace. Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (31.10.2020)
|
|
||
Povinná literatura: VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. Praha: Svoboda, 1976. VYGOTSKIJ, L.S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976. OLSON, D., TORRANCE, N. Modes of thought. Explorations in culture and cognition. Cambridge: University Press, 1996. LURIJA, A.R. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Svoboda, 1976. COLE, M. Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Belknap Press, 1997 (2. vyd.). COLE, M., SCRIBNER, S. The Psychology of Literacy. Cambridge MA: Harvard University Press, 1981. BRUNER, J. The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996.
Doporučená literatura: LANDSMANN, L.T. (Eds.). Culture, schooling and psychological development. Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1991. ROGOFF, B., LAVE, J. (Eds.). Everyday cognition: its development in social context. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984. ŠTECH, S.: Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací in Slavík, J; Chrz Vl. a Štech, S. et al: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014. Texty v časopisu Culture and Psychology. https://journals.sagepub.com/ Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (31.10.2020)
|
|
||
Individuální konzultace a samostatná písemná práce Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (31.10.2020)
|
|
||
Obhajoba píslemné práce předložené studentem a kolokvium nad tématem práce. Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (31.10.2020)
|