|
|
|
||
V evropském myšlení převládala klasická představa filosofického zázemí výchovných konceptů, jímž je filosofická antropologie. Tématem semináře je seznámení s tzv. "vzorci lidství", které se staly základem a východiskem většiny moderních pedagogických konceptů, jsou jak předpokladem výchovy, tak také cílem výchovy.
Cílem kurzu je filozoficky a pedagogicky analyzovat ‚condition human‘ a promýšlet její dopady na výchovné koncepty v minulosti i současnosti.
Hlavní témata:
1. Čas ve výchově, narození a smrt, chronos a kairos, synchronní a diachronní čas, šťastná chvíle vychovávaného a vychovatele, plynutí času, trvání. Časový charakter lidské existence, usilování o smysl.
2. Svoboda a nutnost, nahodilost a osud, co všechno lze na člověku ovlivnit výchovou a co je hlasem krve v nás. Pouta, která váží člověka na této zemi – osoba a individualita, empatie a sympatie, spolubytí a vzájemnost, o povaze výchovného erotu. Symetrie a asymetrie výchovného vztahu.
3. Blízkost a cizota, domov a dálava, samota a odcizení. Kosmologická výchova. Úloha hry ve výchově.
Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2020)
|
|
||
Obhajoba v rámci předmětu, vypracování odborného textu k publikaci pro domácí odborný časopis nebo ve sborníku z konference. Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2020)
|
|
||
Povinná literatura: PALOUŠ, Radim a SVOBODOVÁ, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9. PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5. Povinně volitelná literatura: BRINKMANN, Malte (Hg.) Erziehung. Phaenomenologische Perspektiven. Wuerzburg : Koenighausen u. Neumann 2010. ISBN 978-3-658-14508-8. DUARTE, Eduardo M. Being and learning: a poetic phenomenology of education [online]. Rotterdam: Sense Publishers, 2012 [cit. 2019-04-12]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10614807. FINK, E. Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Verlag Rombach 1978. ISBN 3-7930-9012-4. GADAMER, H.-G. Erziehung ist sich erziehen. Heidelberg: Kurpfälzischer Verlag 2000. ISBN 3-924566-12-7. HOGENOVÁ, Anna, ed., PELCOVÁ, Naděžda, ed. a RYBÁK, David, ed. Contingency in the Education, Art and Sport: international multidisciplinary conference: Charles University, Faculty of Education, Prague, Czech Republic, May 12, 2016. Prague: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. 129 stran. ISBN 978-80-7290-922-3. LÉVINAS, E. Etika a nekonečno. Praha. OIKOYMENH 2009. ISBN 978-80-7298-394-0. LÉVINAS, E. Existence a ten, kdo existuje. Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-36-4 . LÉVINAS, E. Totalita a nekonečno. (Esej o exterioritě). Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-20-8. LYOTARD, J.-F. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Praha: FÚ AV ČR 1993. ISBN 80-7007-047-1. MEYER-DRAWE, K. Leiblichkeit und Sozialität. Phänomenologische Beiträge zu einer pädagogischen Teorie der Inter-Subjektivität. München: Wilhelm Fink Verlag 1984. ISBN 3-7705-2241-9. PELCOVÁ, Naděžda et al. Čas ve výchově, umění a sportu: (filosofická reflexe). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 320 s. ISBN 978-80-7290-777-9. SCHÜTZ, Egon. Existenzialkritische Paedagogik. Wiesbaden: Springer 2017. ISBN 978-3-658-14508-8. Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2020)
|
|
||
Seminář, konzultace a samostatná práce. Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2020)
|
|
||
Samostudium povinně volitelné literatury. Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2020)
|
|
||
Doporučeno pro 1. ročník studia Poslední úprava: Hauser Michael, doc. Mgr., Ph.D. (24.10.2020)
|