|
|
|
||
Kurz představuje a/r/tografii jako současnou metodologii reflexivní tvorby, tvorbu jako poznávání a zároveň jako moderní metodu výuky výtvarné výchovy. A/r/tografie nabízí možnost uchopení výzkumného problému ze tří pozic, a to z perspektivy umělce, učitele a výzkumníka (triáda Artist/Researcher/Teacher), což umožňuje komplementárně strukturované poznání v „meziprostoru“. Vlastní téma je tedy uchopováno v prolínání těchto tří identit. Kurz nabízí aktivity vedoucí k prozkoumávání těchto přístupů a jejich možné využití ve výtvarné výchově. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
|
|
||
Cílem kurzu je představení současné metodologie a/r/tografie, která je založena na art-based research (výzkum uměním). Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
|
|
||
Zápočet. Obhajoba a/r/tografického portfolia, obsahujícího vytvořené artefakty, výzkumné sondy a reflexivní komentář. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
|
|
||
Povinná literatura: FULKOVÁ, Marie. Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012 I (Vybrané metodologie a metody). In UHL, SKŘIVANOVÁ, Věra: Pedagogika umění / umění pedagogiky aneb inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013, ISBN978-80-7414-582-7, s. 17 – 23. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. (Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. IRWIN, Rita, & de COSSON, Alex. A/r/tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Vancouver, CA: Pacific Educational Press, 2004. ISBN 978-1895766707. ŠVAŘÍČEK, Roman & ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. http://artisticintellect.com/2013/08/05/artography-as-methodology http://artisticintellect.com/2013/08/05/artography-as-methodology/
Doporučená literatura: http://ritairwin.com/resume_students.html"http://ritairwin.com/ resume_students.html FEIREISS, Lukas. Imagine Architecture: Artistic Visions of Urban Realm. Berlin: Gestalten, 2014. ISBN 978-3899555448. SWABSKY, Barry. Vitamin P. Phaidon, 2005. ISBN: 978-0714844466. ZABEL, Igor, KANTOR, Jordan. Vitamin D, New Perspective of Drawing. Phaidon, 2005, ISBN 978-0714845456. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
|
|
||
Seminář, workshopy, konzultace, samostatná práce Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
|
|
||
Založení a prezentace portfolia umělecké tvorby (kresby, malby, multidisciplinární techniky) doplněné písemnou reflexi a sebehodnocením uměleckého procesu. Předkládání reflexivního deníku celého procesu. Kritická úvaha návštěvy galerie současného umění související s daným tématem. Vytvoření ukázkové hodiny s výzkumnou sondou. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
|
|
||
Hlavní témata: 1. Základní kamenem kurzu je praktická část obsahující 3 workshopy, zaměřené na vlastní autorské téma. Během uměleckého autorského procesu (pozorování, kresba, malba) bude vytvořeno umělecké portfolio, které bude odrazovým můstkem pro výstavbu badatelské sondy a její reflexe. 2. Téma tří pozic Artist/Researcher/Teacher: práce s kresbou a malbou (umělecká tvorba); interpretace a analýza vlastní uměleckých procesů probíhající souběžně s rozvojem didaktické činnosti. 3. Analýza a reflexe celého procesu, prezentace ar/tografického portfolia vývoje tvorby a jejího didaktického rozvedení, vytvoření modelu celého procesu uměleckého výzkumu. Kurz bude veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat formou workshopů, přednášek, seminářů. Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
|