PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Metodologie výzkumu uměním: A/r/tografie - OPDW1V108B
Anglický název: Artography - Methodology of Research by Arts
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Rozsah, examinace: 0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Vyučující: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
Anotace
Kurz představuje a/r/tografii jako současnou metodologii reflexivní tvorby, tvorbu jako poznávání a zároveň jako moderní metodu výuky výtvarné výchovy. A/r/tografie nabízí možnost uchopení výzkumného problému ze tří pozic, a to z perspektivy umělce, učitele a výzkumníka (triáda Artist/Researcher/Teacher), což umožňuje komplementárně strukturované poznání v „meziprostoru“. Vlastní téma je tedy uchopováno v prolínání těchto tří identit. Kurz nabízí aktivity vedoucí k prozkoumávání těchto přístupů a jejich možné využití ve výtvarné výchově.
Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je představení současné metodologie a/r/tografie, která je založena na art-based research (výzkum uměním).

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet. Obhajoba a/r/tografického portfolia, obsahujícího vytvořené artefakty, výzkumné sondy a reflexivní komentář.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
Literatura

Povinná literatura:

FULKOVÁ, Marie. Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK z let 2011 a 2012 I (Vybrané metodologie a metody). In UHL, SKŘIVANOVÁ, Věra: Pedagogika umění / umění pedagogiky aneb inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2013, ISBN978-80-7414-582-7, s. 17 – 23.

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. (Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7.

IRWIN, Rita, & de COSSON, Alex. A/r/tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Vancouver, CA:

Pacific Educational Press, 2004. ISBN 978-1895766707.

ŠVAŘÍČEK, Roman & ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.

 http://artisticintellect.com/2013/08/05/artography-as-methodology

http://artisticintellect.com/2013/08/05/artography-as-methodology/

 

Doporučená literatura:

 http://ritairwin.com/resume_students.html"http://ritairwin.com/ resume_students.html

 FEIREISS, Lukas. Imagine Architecture: Artistic Visions of Urban Realm. Berlin: Gestalten, 2014. ISBN 978-3899555448.

 SWABSKY, Barry. Vitamin P. Phaidon, 2005. ISBN: 978-0714844466.

ZABEL, Igor, KANTOR, Jordan. Vitamin D, New Perspective of Drawing. Phaidon, 2005, ISBN 978-0714845456.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
Metody výuky

Seminář, workshopy, konzultace, samostatná práce

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
Požadavky ke zkoušce

Založení a prezentace portfolia umělecké  tvorby  (kresby, malby, multidisciplinární techniky)  doplněné písemnou reflexi a sebehodnocením uměleckého procesu. Předkládání reflexivního deníku celého procesu. Kritická úvaha návštěvy galerie současného umění související s daným tématem. Vytvoření ukázkové hodiny s výzkumnou sondou.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
Sylabus

Hlavní témata:

1.      Základní kamenem kurzu je praktická část obsahující 3 workshopy, zaměřené na vlastní autorské téma. Během uměleckého autorského procesu (pozorování, kresba, malba) bude vytvořeno umělecké portfolio, které bude odrazovým můstkem pro výstavbu badatelské sondy a její reflexe.

2.      Téma tří pozic Artist/Researcher/Teacher: práce s kresbou a malbou (umělecká tvorba); interpretace a analýza vlastní uměleckých procesů probíhající souběžně s rozvojem didaktické činnosti.

3.      Analýza a reflexe celého procesu, prezentace ar/tografického portfolia vývoje tvorby a jejího didaktického rozvedení, vytvoření modelu celého procesu uměleckého výzkumu.

Kurz bude veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat formou workshopů, přednášek, seminářů.

Poslední úprava: Gajdošíková Pavla, MgA., Ph.D. (12.01.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK