|
|
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
Primárním cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se základní terminologií a strukturou pedagogiky. Studenti by měli vnímat obecnou pedagogiku jako nezastupitelnou vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výchovy a vzdělávání. Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat na potřebu transdisciplinárního a systémového pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat spolu se studenty možnosti, jak se mohou vychovatelé a vychovávaní úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně v oblasti výchovy klade současná škola a společnost. |
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2001. KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 008. MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha: SPN, 1988. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK v Praze, 1996. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Třetí přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2005. SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008. VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005. VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přepracované vydání. Praha: UK PedF, 2007. WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ZVÍROTSKÝ, M. Sebevýchova v interdisciplinární perspektivě. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. |
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
Obhájení vypracovaných úkolů a prostudovaná odborná literatura. Doktorand prostuduje jednu publikaci (kniha, skripta) věnovanou obecné pedagogice a jednu publikaci (kniha, skripta) týkající se problematiky autority ve výchově. Zkouška proběhne formou rozpravy nad vypracovanými úkoly a prostudovanou odbornou literaturou. |
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
* filozofické, biologické, psychologické, sociologické a pedagogické aspekty výchovy, * společenská determinace výchovy, * mravní vývoj a mravní výchova, * autorita ve výchově, * výchova jako specifický případ manipulace, * výchova a sebevýchova. |
|
||
Poslední úprava: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. (09.09.2023)
Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je aktivní účast v rámci výuky, vypracování zadaných úkolů, rozprava nad vypracovanými úkoly a prostudovanou literaturou, která se vztahuje k dané problematice. |