|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit se se vztahy dvou zásadních institucí v socializaci dítěte, jejich historií, současností,
společenským kontextem jejich působením na dítě, koordinaci a kritických míst spolupráce.
Cílem je seznámit se základní odbornou literaturou v tématu, zahraniční i domácí. Výběr literatury bude upřesněn podle
zájmu studenta. Témata:
Povaha vztahu rodiny a školy, historie, současnost a společenský kontext. Vliv na dítě a jeho socializaci
Teoretická východiska vztahů rodiny a školy, historická, psychologická a sociologická
Formy kontaktů a jejich charakter. Přímé a nepřímé kontakty
Alternativní formy kontaktů rodiny a školy
Komunikace s rodiči
Třídní schůzky
Očekávání aktérů
Rodinný příběh a místo školy v něm
Kritická místa vztahu rodiny a školy
Politika školy v práci s rodiči
Podpora učitelů
Spolupráce s dalšími institucemi
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
Zpracování vybraného tématu na základě odborné literatury do seminární práce. Zakončení bude formou rozpravy nad seminární prací. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
BERNSTEIN, Basil. 1996. Pedagogy, Symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Taylor & Francis. ISBN 0 8039 5144 2. BOURDIEU, Pierre a PASSERON, Jean-Claude. Reproduction in Education, Society and Culture. London: SAGE Publication, 2000. ISBN 0-8039-8320-4. DE CARVALHO, Maria Eulina. Rethinking family-school relations. A critique of parentel involvement in schooling. New York: Routledge, 2000. ISBN 0-8058-3496-6. GUBRIUM, Jaber. F. The family as project. Sociological Review, 1988, 36, s. 273-295. ISSN 1467-954X. CHAFOULEAS, Sandra. M. , RILEY-TILLMAN, T. Chris a James L. McDOUGAL. Good, bad, or in-between: How does the daily behavior report card rate? Psychology in the Schools, 2002, 39, 157-169. ISSN 1520-6807. LAREUA, Annette. Home Advantage: Social Class and Parental Intervention in Elementary Education. New York: Rowman & Littlefield Publishers, 2000. ISBN 0742501442. MONTANDON, Cleopatre. a PERRENOUD, Philipe. Entre parents et enseignants: Un dialog impossible. Bern: Peter Lang, 1987, ISBN 3261036974. MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004. ISSN 2336-2189. RABUŠICOVÁ, Milada a EMMEROVÁ, Kateřina. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151. ISSN 2336-2189. RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ, Klára, TRNKOVÁ, Kateřina a ČIHÁČEK, Vlastimil. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6. SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782491. ŠTECH, Stanislav. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie, 1997, 41,6, s.487 – 501. ISSN 0009-062X. VIKTOROVÁ, Ida a SMETÁČKOVÁ, Irena. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2011. ISBN 978-80-7290-771-7. WYNESS, Michael. Schooling, Welfare and Parental Responsibility. London: Falmer Press, 1996. ISBN 0-7507-0438-1 Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
Výsledky učení odpovídají cílům kurzu: Seznámit se s různými formami práce s rodiči, jejich vlastnostmi a využitím. Popsat a analyzovat konkrétní situace v komunikaci s rodiči žáků, vytvářet a hledat alternativní řešení. Vyzkoušet a procvičit některé komunikační techniky a aplikovat je při přípravě hromadných i individuálních setkání s rodiči. Reflektovat vlastní zkušenost z praxe ve škole, diskutovat konkrétní situace, role aktérů, jejich motivace a možnosti tyto situace rozvíjet nebo měnit. Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (02.10.2024)
|