|
|
|
||
Cílem předmětu je hlouběji představit kulturně psychologickou teorii a její význam pro pochopení témat pedagogické
psychologie. Orientace na studium přínosů bude probíhat ve třech krocích: jednak na koncepty zakladatelské generace
(Vygotskij. Leontjev. Lurija ad.) jako jsou dv ojí mediace, nižší a vyšší psychické funkce, znak, vnitřní řeč, zóna nejbližšího
vývoje; jednak na empirické ověření a teoretické rozšíření zakladatelských konceptů (výzkumy M. Colea, S. Scribnerové,
J. Wertsche nebo J. Brunera) jako jsou rekonstruktivní interiorizace, scaffolding, legitimní periferní participace apod.; a
konečně pedagogické a didaktické aplikace jako jsou práce del Ria, Schneuwlyho ad. Hlavní pozornost bude věnována
propojení některého z kulturně psychologických konceptů s tématy disertačního výzkumu a ověření jejich využitelnosti.
Historické podmínky zrodu kulturně - historického (kulturně instrumentálního) přístupu ke zkoumání
psychických fenoménů: společenské revoluce, vliv materiálních podmínek na vědomí a duševní život lidí - krize
(individualistické a metafyzické) psychologie
Hlavní pojmový aparát zakladatelské generace: artefakt - nástroj - znak - činnost - řeč
Význam dvojí mediace - role druhého jako interpreta kulturních děl a přínosy kulturní psycvhologie psychologiui
pedagogické
Rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev + Engestrom a CHAT) a na sémiotickou analýzu
(Schneuwly, Bronckart, Rochex)
Didaktické využití ve vyučování a učení Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
Četba povinné literatury (3 publikace z povinné literatury + 2 publikace podle vlastní volby). Seminární práce (aplikace poznatků z kulturní psychologie na téma blízké tématu disertace). Ústní zkouška. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
LANDSMANN, L.T. (Eds.). Culture, schooling and psychological development. Hillsdale, N.J.: Erlbaum, 1991. ROGOFF, B., LAVE, J. (Eds.). Everyday cognition: its development in social context. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984. ŠTECH, S.: Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací in Slavík, J; Chrz Vl. a Štech, S. et al: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014. VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. Praha: Svoboda, 1976. VYGOTSKIJ, L.S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976. OLSON, D., TORRANCE, N. Modes of thought. Explorations in culture and cognition. Cambridge: University Press, 1996. LURIJA, A.R. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Svoboda, 1976. COLE, M. Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Belknap Press, 1997 (2. vyd.). COLE, M., SCRIBNER, S. The Psychology of Literacy. Cambridge MA: Harvard University Press, 1981. BRUNER, J. The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996. Texty v časopisu Culture and Psychology, https://journals.sagepub.com/ Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
definovat hlavní koncepty zakladatelské generace kulturní psychologie (Vygotskij. Leontjev. Lurija ad.) jako jsou dvojí mediace, nižší a vyšší psychické funkce, znak, vnitřní řeč, zóna nejbližšího vývoje srovnat empiricky ověřené a teoreticky rozšířené koncepty (výzkumy M. Colea, S. Scribnerové, J. Wertsche nebo J. Brunera) jako jsou rekonstruktivní interiorizace, scaffolding, legitimní periferní participace apod. vysvětlit rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev, Engestromova CHAT) a na sémiotickou analýzu (Schneuwly, Bronckart, Rochex) doložit vliv kulturních artefaktů (materiálních i symbolických) na konkrétní psychické funkce (vnímání, pozornost, myšlení ...) aplikovat některý z kulturně psychologických konceptů na téma disertačního výzkumu a ověřit jeho využitelnost uvést konkrétní podobu didaktického využití kulturní psychologie ve vyučování a učení Poslední úprava: Štech Stanislav, prof. PhDr., CSc. (02.10.2024)
|