|
|
|
||
Cílem předmětu je hlouběji představit psychologii genderu, a to v konkretizaci na proces genderové socializace. Hlavní pozornost bude věnována budování genderové identity a faktorům z rodinného, školního i širšího kulturního prostředí, které se na něm podílejí. Podstatné bude představení kognitivních mechanismů v budování genderové identity a jejich souvislostí
s afektivními a sociálními faktory. Vedle dominantní podoby genderové socializace, resp. budování genderové identity bude pozornost věnována také atypickým průběhům a jejich implikacím pro psychologický well-being a sociální status.
Genderová ne/rovnost bude konceptuálně porovnávána s jinými typy ne/rovnosti na základě jiných stratifikačních znaků, např. etnicita. V předmětu bude akcentováno propojení témat s disertačním výzkumem studenta/studentky tak, aby prostřednictvím předmětu mohl/a získat hlubší vhled do vlastní studované problematiky z perspektivy psychologie genderu.
Gender jako analytická kategorie, vztah genderu a pohlaví, genderová role a genderová identita
Genderová socializace a její mechanismy
Genderová socializace v rodině a ve škole
Hypotéza genderových rozdílů versus hypotéza genderových podobností
Kognitivní a socio-emoční faktory v genderové socializaci
Genderová atypičnost a aschematičnost
Genderová ne/rovnost a její individuálně-psychologické a sociálně-psychologické implikace
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
Ústní zkouška. Četba povinné literatury (3 publikace z povinné literatury + 2 publikace podle vlastní volby). Seminární práce (aplikace poznatků z psychologie genderu na téma disertačního výzkumu). Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
Povinná literatura (výběr 3 publikací): BEM, Sandra Lipsitz. The lenses of gender: Transforming the debate on sexual inequality. Yale University Press, 1993. ECCLES, Jacquelynne S., et al. Gender-role socialization in the family: A longitudinal approach. The developmental social psychology of gender, 2000, 333-360. HYDE, Janet Shibley. The gender similarities hypothesis. American psychologist, 2005, 60.6: 581. HELGESON, Vicki. Psychology of gender. Routledge, 2016. RUDMAN, Laurie A.; GLICK, Peter. The social psychology of gender: How power and intimacy shape gender relations. Guilford Press, 2012. SKELTON, Christine; FRANCIS, Becky; SMULYAN, Lisa (ed.). The SAGE handbook of gender and education. Sage, 2006. SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje mas. Praha: Sociologické nakladatelství, 2016.
Další doporučená literatura: BEM, Sandra Lipsitz. Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender-aschematic children in a gender-schematic society. Signs: Journal of women in culture and society, 1983, 8.4: 598-616. BUSSEY, Kay; BANDURA, Albert. Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological review, 1999, 106.4: 676. MACCOBY, Eleanor E. Gender and group process: A developmental perspective. Current directions in psychological science, 2002, 11.2: 54-58. JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Masarykova univerzita, 2013. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (08.10.2020)
|
|
||
Gender jako analytická kategorie, vztah genderu a pohlaví, genderová role a genderová identita Genderová socializace a její mechanismy Genderová socializace v rodině a ve škole Hypotéza genderových rozdílů versus hypotéza genderových podobností Kognitivní a socio-emoční faktory v genderové socializaci Genderová atypičnost a aschematičnost Genderová ne/rovnost a její individuálně-psychologické a sociálně-psychologické implikace Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|