PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývoj syntaktické kompetence z psycholingvistické perspektivy - OPDC1C019B
Anglický název: Development of syntactic competence from psycholinguistic point of view
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)
Syntaktická kompetence se začíná rozvíjet v raném věku, ale zároveň její vývoj trvá po celý život. Schopnost vytvářet smysluplné věty a rozumět i složitějším syntaktickým konstrukcím patří k základním požadavkům, které na žáky škola klade. Nedostatečně rozvinutá syntaktická kompetence ovlivní negativně funkční gramotnost, čtenářskou gramotnost, schopnost práce s informacemi. Týká se produktivních i receptivních komunikačních dovedností. U některých žáků ovlivňuje negativně celý proces vzdělávání včetně motivace ke studiu a četbě. Cílem předmětu je seznámit studenty se standardním vývojem syntaxe u dítěte, ale i možnými odchylkami a jejich příčinami. Hlavní pozornost ovšem bude věnována standardní vývojové trajektorii. Student se seznámí s osvojováním parataktických a hypotaktických syntaktických vztahů a vývojem jejich sémantiky. Seznámí se se zjištěními, která se týkají současného stavu míry osvojení syntaxe u současných žáků. Detekuje problematické oblasti vývoje a bude reflektovat možnosti didaktické intervence. Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta. Student se zaměří na jeden konkrétní jazykový aspekt z oblasti syntaxe a bude sledovat jeho psycholingvistický vývoj ve standardní vývojové trajektorii a zároveň jeho pojetí v učebnicích a kurikulárních materiálech po celou dobu školní docházky, tj. od mateřské školy až po maturitní ročník. V práci bude student reflektovat, zda jsou kurikulární a učební materiály v souladu s dosavadními poznatky psycholingvistických bádání a s žákovskými prekoncepty. Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 10 až 15 stran. Na základě této práce bude studentovi udělena zkouška. Témata: • Osvojování syntaktických struktur parataktických. • Osvojování syntaktických struktur hypotaktických. • Žákovské prekoncepty týkající se syntaktických struktur. • Vývoj syntaxe v pozdějším věku. • Omezený a rozvinutý jazykový kód z psycholingvistické perspektivy.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (04.09.2023)

Základní literatura:

Clark,  E. V.  (2003). First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Doležalová, E. (2019). Vývoj syntaxe psané češtiny u žáků staršího školního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Dvořák, K. (1997/98). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích. Český jazyk a literatura, roč. 48, č. 3–4, s. 67–73.

Dvořák, K. (1997/98b). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích (dokončení). Český jazyk a literatura, roč. 48, č. 5–6, s. 113–121.

Hájková, E. et al. (2013). Čeština ve škole 21. století III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Chejnová, P. (2019). Development of syntactic competence in a Czech child. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Kala, M.; Benešová, M. (1989). Písemný a mluvený projev žáků základní školy. Praha: SPN.

Martáková Styblíková, J. (2019). Osvojování lingvistického pojmu a termínu spojka u žáků 1. stupně ZŠ [online]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/160037.

Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publishing.

Příhoda, V. (1963). Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN.

Saicová Římalová, L. (2013). Když začínáme mluvit... Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta.

Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada.

Šebesta, K. (2005). Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum.

Štěpáník, S. (2014). Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 1, s. 111–127.

 

Doporučená literatura:

Bernstein, B. B. (1971): Class, Codes and Control. Vol. 1, Theoretical Studies towards a Sociology of Language. London: Routledge and Kegan Paul.

Diessel, H. (2004). The acquisition of complex sentences. Cambridge: Cambridge University press.

Nippold, M. A. (2004). Research on later language development: International perspectives. In: Language

Development across Childhood and Adolescence. Ed. Berman, R. A. 1st ed., s. 1–9.

Nippold, M. A. (2007). Later Language Development: School-Age Children, Adolescents, and Young Adults. Austin, TX: PRO-ED.

Vygotskij, L. S. (2017): Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK