PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k disertační práci II - OPDC1C012A
Anglický název: Dissertation seminar II
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 36 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Hájková, CSc.
PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D.
prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Anotace
Semináře probíhají formou individuálních konzultací se školitelem od 2. do 6. semestru studia. Prostřednictvím tohoto předmětu školitel monitoruje a hodnotí postup projektu disertační práce.
Poslední úprava: Šmejkalová Martina, prof. PhDr., Ph.D. (12.03.2024)
Literatura

Neuvádějí se základní díla oboru z pregraduálního studia, předmětu Didaktika českého jazyka.

 

Základní odborná literatura

DENHAM, K.; LOBECK, A. Linguistics at School : Language Awareness in Primary and Secondary Education. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. ISBN 052-1887-011.

DVOŘÁK, D. Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika 59, 2009, s. 136–152.

GAVORA, P.; ZÁPOTOČNÁ, O. Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava : Vydavateľstvo UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.

HÁJKOVÁ, E., a kol. Children's preconceptions within the educational framework of Czech language, research conclusions. Praha : PedF UK, 2015. ISBN 978-80-7290-847-9.

HALLIDAY, M. A. K.; WEBSTER, J. S. (ed.) Language and Education. London : Continuum International Publishing, 2007. 978-0-8264-5875-9.

HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2003. ISBN 80-7042-297-1.

JANÍK, T. Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 656–661. ISBN 978-80-7367-546-2.

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.

JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika 59, 2009, s. 116–135.

JANOUŠKOVÁ, E. Vztah úrovně didaktické vybavenosti a míry obtížnosti textu současných učebnic. Pedagogická orientace 19, 2009, s. 56–72.

JANOVEC, L. Univerzálnost a specifičnost v jazyce jako východisko obsahové stránky moderního vyučování. In HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - II. Úvodní studie. Praha : PedF UK, s. 27-41. ISBN 978-80-7290-617-8.

JELEMENSKÁ, P.; KATTMANN, U.; SANDER, E. Model didaktickej rekonštrukcie: Impulz pre výskum v odborových didaktikách. Pedagogika 53, 2003, s. 190–201.

KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace 21, 2011, s. 226–239.

SIMON, B. Teacher Cognition in Grammar Teaching. Language Awareness 12, 2003, s. 96– 108. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven UK v Praze.

SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S., a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.

SLAVÍK, J.; KNECHT, P.; NAJVAR, P., JANÍK, T. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno : Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978- 80- 210-8568-8.

SCHNEUWLY, B. Subject Didactics. In B. Hudson; M. A. Meyer (eds.), Beyond Fragmentation: Didactics, Learning and Teaching in Europe. Germany : Barbara Budrich, 2011, s. 275–286.

SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika 55, 2005, s. 336–354.

SPOLSKY, B.; HULT, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9.

SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2000. ISBN 8070421754.

ŠEĎOVÁ, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262- 0085-7.

ŠEBESTA, K. Jazyková a komunikační kompetence české mládeže. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 348–354. ISBN 978-80-7367-546-2.

ŠEBESTA, K. a kol. Podoba a využití korpusu jinojazyčných a romských mluvčích češtiny: CZESL a ROMi. In: F. Čermák (ed.): Korpusová lingvistika. Praha : NLN 2011, s. 93–104.

ŠEBESTA, K. Základní výzkum v didaktice jazyka? Studie z aplikované lingvistiky 5, 2014, 169–175.

ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.

ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In I. STUCHLÍKOVÁ, et al., Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 17–40.

ŠMEJKALOVÁ, M.; SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny. Studie z aplikované lingvistiky 7(1), 2016, 111-120. 

TRAPPES-LOMAX, H.; FERGUSON. G. Language in language teacher education. Philadelphia : J. Benjamins, 2002. ISBN 978-90-272-9624-5. El. zdroj. Přístupný reg. uživatelům NK ČR.

 

Doporučená odborná literatura

BEDŘICHOVÁ, Z. Jazyk jako stigma?: analýza chybovosti textů romských žáků 9. ročníku základních škol praktických. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978- 80-7308-486-8.

BENEŠ, Z. Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http:// www.akreditacnikomise.cz/cs/oborovedidaktiky.html

EATON, S. E. Global Trends in Language Learning in the 21st Century. Calgary : Onate Press. ISBN 978-0-9733594-6-6. Free e-book [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.eatonintl.com. European Educational Research Journal 6/2, 2007: Didactics: learning and teaching in Europe. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.wwwords.co.uk/eerj/

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - I.: přístupy - témata - zdroje: (kritická analýza). Praha: Univerzita Karlova, PedF, 2012. 274 s. ISBN 978-80-7290-616-1.

HÁJKOVÁ, E. Vytváření morfologické kompetence žáků na ZŠ. Didaktické studie 4, 2012, s. 35–39.

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2013. 150 s. ISBN 978-80-7290-722-9.

HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - IV.: výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2014. 306 s. ISBN 978-80-7290-806-6.

JANÍK, T., a kol Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.

JANÍK, T., a kol. Proměny kurikula současné české školy. Orbis scholae 4, 2010, s. 9–35.

JANÍK, T.; STUCHLÍKOVÁ, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, s. 5–32.

JANÍK, T., a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011.

JANOVEC, L. Jazykové univerzálie a gramatická kategorie čísla v jazykové a komunikační výchově. Didaktické studie 4, 2012, s. 27–35.

KOŘENSKÝ, J.; HOFFMANNOVÁ, J.; MÜLLEROVÁ, O. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3.

LIPTÁKOVÁ, Ľ., a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.

MAŇÁK, J.; KNECHT, P. (eds.) Hodnocení učebnic. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80- 7315148-5.

McLEARY, B. Grammar Making a Comeback in Composition Teaching. Composition Chronicle: Newsletter for Writing Teachers 8, 1995, s. 1–4. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.eric.ed.gov/

PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003. ISBN 80-10-00328-X.

REICH, K. Konstruktivistische Didaktik. Weinheim : Beltz Verlag, 2008. ISBN 978-3-830- 91274-3. SOJKA, P. Spisovnost v mluvených projevech na 2. stupni základních škol. Český jazyk a literatura 65, 2015, s. 120–125.

SVOBODOVÁ, J., a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-019-3.

ŠTĚPÁNÍK, S. Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace 24, 2014, s. 111–127.

ZIMOVÁ, L. O potřebnosti větného rozboru. Český jazyk a literatura 62, 2011–2012 , s. 241–244.

ZIMOVÁ, L. Ještě jednou k výuce skladbě. Český jazyk a literatura 66(4), 2015/2016, 164–169. 

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (25.04.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK